סגור
עמוס לוזון
עמוס לוזון (עמית שעל)

בלעדי
רגע לפני ההצבעה באספה מחר: עמוס לוזון עשוי לטרפד את המיזוג בין ברק לפנאקסיה

קבוצת בעלי מניות (10%) בהובלתו מתנגדת למהלך שיאפשר את הסדר החוב בחברה ומכירת פעילות הקנאביס לבעל השליטה דדי סגל. הטענה: הוא יקבל את הפעילות מבלי להזרים כסף, ואפשר לקבל תמורה גבוהה יותר מגורם חיצוני

עמוס לוזון מאיים לטרפד את המיזוג בין בית ההשקעות ברק לשלד של חברת הקנאביס פנאקסיה. קבוצת בעלי מניות שמחזיקה ב־10%, הכוללת את לוזון ומיוצגת בידי עו"ד חובב ביטון, מתנגדת למהלך המרכזי שיאפשר את המיזוג — הסדר החוב בחברה ומכירת פעילות הקנאביס לבעל השליטה דדי סגל (53.5%). שני הנושאים יעלו להצבעה באספת בעלי המניות ביום חמישי.
פנאקסיה מבקשת למכור את פעילות הקנאביס לחברה פרטית של סגל כנגד חובותיה, 27 מיליון שקל, שמרביתם חובות לבעלים עצמם, שהעמידו לחברה הלוואות. דבר זה יהפוך את פנאקסיה לשלד ציבורי ויאפשר את המיזוג עם בית ההשקעות ברק של שי ברק, שמנהל 120 מיליון שקל בקרנות נאמנות ותיקים מנוהלים, וסיים את 2022 בהפסד תפעולי של 3.4 מיליון שקל.
המיזוג, שהסכם לגביו נחתם בנובמבר, אמור להתבצע בהחלפת מניות, כך שלאחר השלמתו בעלי המניות של ברק יחזיקו ב־60% מהחברה הציבורית ובעלי המניות הנוכחיים של פנאקסיה יחזיקו ב־40%. העסקה משקפת לבית ההשקעות שווי של 25 מיליון שקל. פנאקסיה נסחרת בשווי של 23 מיליון שקל בלבד, לאחר שבשלוש השנים האחרונות המניה קרסה ב־94%. זאת אף שבשלושת החודשים האחרונים, על רקע המיזוג, המניה עלתה ב־130%.
סגל מחזיק בפנאקסיה גלובל הפרטית, שהיא בעלת השליטה בפנאקסיה מעבדות הציבורית, שמחזיקה במלוא מניות פנאקסיה ישראל, שמרכזת את פעילות הקנאביס הרפואי. בעלי המניות של פנאקסיה הציבורית יתבקשו לאשר את מכירת פנאקסיה ישראל, החברה התפעולית, לפנאקסיה גלובל, החברה הפרטית של סגל, ובית ההשקעות ברק אמור להעביר 11 מיליון שקל לסגל, למימון רכישת פעילות הקנאביס, וכבר העביר 6 מיליון שקל.
לפי המתווה שבו מתבקשים בעלי המניות לתמוך, מכירת פעילות הקנאביס לסגל אמורה להתבצע לפי מחיר שייקבע בין הצדדים. אולם הדבר נעשה במסגרת הסדר חוב, ובכוונת סגל לבצע את הרכישה באמצעות נטילת החובות לידיו.
אלא שהחוב של פנאקסיה כולל גם חובות לצדדים שקשורים לבעלים — 8.5 מיליון שקל ללומינרה, חברה פרטית של סגל; 3.25 מיליון שקל ליונתן קולבר, שותפו של סגל; ו־3 מיליון שקל לחברה פרטית אחרת של סגל. 11.7 מיליון שקל בלבד הם חוב לבנק מזרחי טפחות, ואותו אפשר לפרוע באמצעות הסכום שהעביר בית ההשקעות ברק לסגל. כלומר, סגל מבקש לקבל את הפעילות ללא הזרמה של כסף מצידו. ולכך מתנגדים בעלי המניות בראשות לוזון. אישור ההסדר ומכירת הפעילות לסגל מחייבים רוב רגיל, בנטרול בעלי עניין. בעלי המניות שמתנגדים למכירה מהווים שליש מבעלי המניות שאינם נגועים, ולכן להתנגדותם משקל רב.
במכתב ששלחו בעלי המניות לחברה, הם דורשים ממנה מסמכים לפני כינוס האספה, כולל כאלה הקשורים לוועדה הבלתי תלויה שהקים דירקטוריון פנאקסיה ואשר אישרה את המיזוג עם ברק. בעלי המניות טוענים לעסקה לא הוגנת ותוהים מדוע לא נערך מכרז למכירת פעילות הקנאביס, כך שצד שלישי יוכל להציע סכום גבוה יותר. הם גם שואלים מדוע בעל השליטה הנוכחי מעוניין בפעילות, אם היא מכבידה על החברה הציבורית, כפי שהחברה טוענת. בעלי המניות סבורים שסגל מבקש לקבל פעילות בעלת פוטנציאל במחיר נמוך, ולגישתם אפשר לקבל תמורה גבוהה יותר עבור הפעילות.
אספת בעלי המניות נדחתה בשבוע בעקבות שאלות של רשות ני"ע, שביקשה מפנאקסיה להבהיר שהסדר החוב והמיזוג עם ברק אינם תלויים זה בזה. כלומר, שפנאקסיה עשויה בסופו של דבר להישאר שלד ציבורי נקי מחובות. מועד השלמת המיזוג הוארך עד אפריל.