סגור
אמנון שעשוע  מ מייסדי מובילאיי ו
אמנון שעשוע (צילום: עמית שעל)

אזהרת רווח למובילאיי - ההכנסות ברבעון צפויות להתרסק ב-50%

חברת טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של אמנון שעשוע פרסמה אזהרת רווח לרבעון הראשון לאחר שלקוחותיה צברו מלאי ועצרו הזמנות חדשות; החברה צופה כעת הכנסות של 1.96-1.83 מיליארד דולר ב-2024 כולה, וזאת לעומת תחזיות קודמות להכנסות של 2.58 מיליארד דולר

חברת מובילאיי מפרסמת אזהרת רווח דרמטית, קצת יותר משנה לאחר הנפקתה בבורסת נאסד"ק.
המשקיעים בניו יורק כמובן לא אוהבים את ההתפתחויות ומניית מובילאיי צונחת בכ-25% בשלב טרום המסחר. לא כך תיכננה אינטל, בעלת השליטה בחברה הישראלית, לציין שנה למהלך הפיצול וההנפקה המחודשת של מובילאיי כדי "להציף ערך". החדשות נחתו על המשקיעים כאשר החברה, המעסיקה 3,500 עובדים, נסחרת סביב רמות שיא בשווי של 32 מיליארד דולר.
חברת הרכב האוטונומי והמערכות לסיוע בנהיגה בטוחה של אמנון שעשוע עידכנה היום (ה') לקראת פתיחת המסחר שהכנסותיה ברבעון הראשון של 2024 יצללו ב-50% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.
ברבעון הראשון של 2023 רשמה מובילאיי הכנסות של 458 מיליון דולר, כך שברבעון הנוכחי יסתכמו הכנסות החברה בכ-230 מיליון דולר. מדובר בקריסה משמעותית לעומת הכנסות של 638-634 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2023.
גם להמשך השנה מספקת מובילאיי תחזית לא מעודדת במיוחד וצופה כי ההכנסות בכל רבעון כמעט לא יציגו צמיחה מול הרבעון המקביל בשנה שעברה.
אף שפרסום של אזהרות רווח הוא דבר נפוץ ומקובל בוול סטריט, עוצמת הפספוס היא עמוקה מאוד, עמוקה מדי. היא מעלה תהיות לגבי רמת ויכולת המעקב של הנהלת מובילאיי אחר המתרחש אצל לקוחותיה הקיימים והפוטנציאליים וגם לגבי ניהול ציפיות מול המשקיעים.
יתרה מכך, האזהרה החמורה מגיעה לאחר שתוצאות מובילאיי כבר הראו סימני דשדוש לאורך כמה רבעונים ולמעשה רק ברבעון השלישי היא חזרה לצמיחה משמעותית יותר.
כתוצאה מהנפילה החזויה ברבעון הראשון ודריכה במקום ברבעונים שלאחר מכן, מובילאיי מעדכנת כלפי מטה את כל התחזית השנתית והיא צופה כעת הכנסות של 1.83- 1.96 מיליארד דולר ב-2024 כולה וזאת לעומת תחזיות קודמות להכנסות של 2.58 מיליארד דולר.
הכנסות אלה ישקפו גם ירידה לעומת 2023 כולה שאמורה להסתיים עם הכנסות של 2 מיליארד דולר והן מחזירות אותה למעשה ל-2022, השנה בה הונפקה מחדש על ידי אינטל.
במובילאיי מסבירים את הירידה החדה הצפויה בהכנסות בשיחות שהיא ערכה עם הלקוחות הגדולים שלה בניסיון להעריך את היקפי ההזמנות ל-2024.
משיחות אלה התברר לה כי הלקוחות יושבים על עודפי מלאי משמעותיים וכתוצאה מכך לא צפויים לבצע הזמנות חדשות.
מובילאיי מוכרת מערכות שמסייעות בנהיגה והופכות אותה לכמעט אוטומטית ליצרניות רכב, בהן גם פורשה, אבל חלקן הגדול סיניות. חלק מהמערכות נמכרות גם במסגרת הסכמי OEM כמו למשל ענקית החלקים לרכב כמו VALEO הצרפתית, כלומר שיווק תחת מותג מוכר.
במובילאיי מציינים כי הלקוחות אגרו מלאים כדי לא להיקלע למצבים של מחסור בעקבות שיבושים בשרשראות אספקה כפי שהיה ב-2021, אבל גם בגלל היקפי ייצור נמוכים מהצפוי שהיו ב-2023.
כך או כך, מפתיע שחברה בסדר הגודל של מובילאיי, שנחשבת לאחת השחקניות המרכזיות בשוק שלה וגם מוכרת בקצב של 2 מיליארד דולר בשנה, גילתה את הצטברות המלאים באיחור רב ולא הייתה מודעת גם לעומק הבעיה.
החברה מעריכה כעת כי סך המכירות של מערכות EyeQ יסתכמו השנה ב-33-31 מיליון לעומת מכירות של 37 מיליון מערכות כאלה ב-2023 ואילו במערכת SuperVision שאמורה להיות מנוע הצמיחה ומערכת הדגל העתידית, המכירות יעלו מ-100 אלף יחידות לכ-180 אלף יחידות.
אף שמדובר בעלייה גבוהה באחוזים, אלה הם עדיין מספרים נמוכים אבסולוטית. להערכת מובילאיי, רמות המלאי ישובו לרמות שגרתיות יותר רק לקראת סוף 2024. מובילאיי לא מפרטת מי מהלקוחות עצר את ההזמנות.
המכירות הנמוכות של מערכות EyeQ , שהן הפרה החולבת של מובילאיי, צפויות להביא גם לפגיעה ברווחיות החברה. על רקע זה היא צופה הפסד תפעולי של 257-242 מיליון דולר ברבעון הראשון, כאשר גם בנטרול סעיפים חשבונאיים היא תרשום הפסד של 80 -65 מיליון דולר. הפסד צפוי זה ברבעון הראשון גבוה יותר מההפסד ב-2023 כולה. בסיכום 2024 כולה צפויה מובילאיי להפסיד 378-468 מיליון דולר, פי עשרה מן ההפסד ב-2023.
הנפילה של מובילאיי גוררת כלפי מטה גם את אינטל, שעדיין מחזיקה בה את רוב המניות, וזאת דווקא לאחר שמניית אינטל רשמה התאוששות בחודשים האחרונים. מניית אינטל נחלשת ביותר מ-3% בטרום פתיחה.
אינטל הספיקה למכור מניות מובילאיי ב-1.5 מיליארד דולר בקיץ האחרון, כאשר המניה נסחרה בשיא של 42 דולר. כעת, לאחר הנפילה, צפויה מניית מובילאיי להגיע בפתיחת המסחר לרמה של 27 דולר בלבד. לאחר המימוש הזה, אינטל מחזיקה עדיין ב-88% ממניות החברה הישראלית.