סגור
 בתי הזיקוק של בזן ב חיפה לבנייה על רקע נחל הקישון
בתי הזיקוק של בזן בחיפה. המניה נחלשת למרות עלייה בהכנסות וברווח (צילום: שגיא מורן)

בזן ממשיכה להתמודד עם ירידה בביקוש לפולימרים

חברת בתי הזיקוק לנפט סיכמה את הרבעון עם צמיחה של 70% בהכנסות ל-3 מיליארד דולר וזינוק ברווח ל-277 מיליון דולר; המנכ"ל מלאכי אלפר ל"כלכליסט": החברה מתכננת להסיט חלק ממוצרי הפולימרים לשווקים עם ביקוש קשיח

קבוצת בזן (בתי זיקוק לנפט) סיימה את הרבעון השלישי של השנה עם עלייה של 70% בהכנסותיה, והן הסתכמו ב-3 מיליארד דולר.
הרווח הנקי זינק פי 6.9 לעומת הרבעון המקביל ב-2021 ועמד על 277 מיליון דולר. מניית בזן נחלשת היום בצהריים ב-0.8% בבורסת תל אביב.
רוב ההכנסות של בזן ברבעון השלישי באו ממגזר זיקוק הדלקים, שמכירותיה בו הסתכמו ב-2.8 מיליארד דולר, צמיחה של 88% לעומת הרבעון המקביל. הזינוק נרשם בשל עלייה בכמות תזקיקי הדלקים שבזן מכרה במהלך הרבעון, תוך רכיבה על מחירי הנפט הגבוהים ב-37% ביחס לאותה התקופה בשנה שעברה.
עליית המחירים בשוק התזקיקים הובילה בקיץ האחרון להתייקרות חדה של הסולר, שמחירו זינק ביותר מ-38 דולר לחבית ביחס לרבעון המקביל, ליותר מ-46 דולר לחבית, ומאז תחילת השנה זינק ביותר מ-32 דולר לעומת התקופה שבין ינואר לספטמבר 2021. עלייה זו נובעת מהמחסור העולמי בסולר בעקבות הסנקציות על רוסיה בעקבות מלחמתה באוקראינה מאז פברואר השנה.
במהלך הרבעון מתקני הזיקוק של החברה פעלו בשיעור ניצולת מרבי של 98%, תוך מיצוי מרווחי הזיקוק הגבוהים בעולם.
מגזר הפולימרים מכר במהלך הרבעון בהיקף של כ-222 מיליון דולר, ירידה של 22% לעומת מכירותיו ברבעון המקביל ברקע היחלשות מחירי הפולימרים.
בבזן הסבירו את הירידות שחלו ברבעון השלישי במחירי הפולימרים בירידה ניכרת בביקוש העולמי, שנובעת בעיקר מהחשש להאטה בקצב הצמיחה בעקבות העלאות הריבית בעולם והלחצים האינפלציוניים. למצב זה תרמה גם האטה בפעילות הכלכלית בסין, שהובילה לירידה בפעילות הייצור שמתקיימת בה. רמת הביקוש בעולם לפולימרים מהווה אינדיקטור להאטה, מיתון ואינפלציה.
בנוסף לאלה, ברבעון השלישי בזן עשתה טיפול תקופתי מקיף בכלל המתקנים של חברת כרמל אולפינים (כאול), ובאופן שהשפיע על היקף הייצור של פולימרים.
בבזן מעריכים כי השפל במחיר הפולימרים יימשך גם ברבעון הנוכחי ואף עמוק אל תוך 2023. על רקע מצב זה אמר המנכ"ל מלאכי אלפר ל"כלכליסט" כי החברה מתכננת להסיט בחודשים הקרובים חלק ממוצרי הפולימרים שלה לשווקים שבהם מחירם עדיין גבוה יחסית והביקוש להם קשיח, כמו מדינות דרום אמריקה. לדברי אלפר, התחזיות של בזן שנוגעות לביקושים חזקים ומרווחים גבוהים למוצרי פולימרים בטווח הבינוני ובטווח הארוך עומדות בעינן ולפיכך תוכניותיה של החברה לשוק זה לא צפויות להשתנות.
יו"ר בזן משה קפלינסקי התייחס היום לתוצאות הכספיות של הקבוצה לרבעון השלישי: "המצב הגאו-פוליטי בעולם והזעזועים בשוק האנרגיה והאינפלציה מחדדים לאורך כל הדרך את החיוניות של בזן ואת הצורך בייצור מקומי של דלקים. אני מאמין כי הסקטור הפרטי והממשלה החדשה שתוקם יוכלו לתכנן בדרך הנכונה את עתיד משק האנרגיה בישראל".