סגור
אלפרד אקירוב יו"ר אלרוב נדל"ן
אלפרד אקירוב, יו"ר ובעל השליטה באלרוב נדל"ן (צילום: עמית שעל)

אלפרד אקירוב: "אני מאמין שאקבל היתר שליטה בכלל ביטוח בתוך שבועות או חודשים"

בעל השליטה באלרוב נדל"ן מבקש לקבל היתר שליטה בכלל ביטוח באופן אישי, אם לא יותר לו לרכוש את השליטה בחברה באמצעות אלרוב הציבורית שבשליטתו; אקירוב כבר ניסה לרכוש את השליטה בחברה לפני יותר משנתיים, אך רשות שוק ההון סירבה לבקשתו

"אני חושב שהתהליך לקבלת היתר שליטה בכלל ביטוח מתקדם, ואני לא רואה סיבה שלא אקבל את ההיתר", כך אמר הבוקר אלפרד אקירוב, בעל השליטה (87.1%) באלרוב נדל"ן, לכלכליסט, על רקע פרסום הדוחות הכספיים של החברה לרבעון הרביעי של 2023 ולשנה כולה.
אקירוב מחזיק, באמצעות אלרוב, ב-14.06% ממניות כלל החזקות, החברה האם הציבורית של כלל ביטוח הפרטית. אקירוב מנסה לרכוש את השליטה בחברה כבר יותר משנתיים.
את הבקשה הראשונית להיתר שליטה הגיש בדצמבר 2021, ולאחר דין ודברים ארוכים, החליטה רשות שוק ההון שלא להעניק לו היתר שליטה, בעיקר בשל קשיים שנוצרו בשל חוק הריכוזיות.
אם אלרוב הייתה הופכת לבעלת השליטה בכלל החזקות, הייתה נוצרת פירמידה בעלת שלוש שכבות מדווחות, דבר שאסור לפי החוק (אלרוב-כלל החזקות-כלל ביטוח-כללביט). כלל ביטוח עצמה היא חברה פרטית ולא נחשבת לחברת שכבה, אבל כללביט, החברה שבאמצעותה היא מגייסת אג"ח, כן נחשבת לחברת שכבה.
בדצמבר האחרון הגיש אקירוב בקשה מחודשת להיתר, ובמסגרתה הציג מספר מתווים לרגולטור, כולל אפשרות לרכוש אופן אישי את השליטה בכלל החזקות, לא דרך אלרוב. לפי הדוחות של אלרוב, "נכון למועד פרסום הדוח, החברה נמצאת בשיח ודיונים עם רשות שוק ההון ביחס להיתר השליטה המעודכן בכלל ביטוח".
אקירוב הוסיף כי "עורכי הדין שלי מקיימים דיונים עם הרשות. אם לא באמצעות אלרוב, אני מבקש לקבל היתר שליטה באופן אישי, באמצעות החברה הפרטית שדרכה אני מחזיק במניות של אלרוב. יש לי את האמצעים הפיננסיים לרכוש את השליטה באופן אישי".
למה לא ביקשת מראש לרכוש את השליטה באופן אישי?
"לא חשבתי שתהיה בעיה לרכוש את השליטה באמצעות אלרוב, עד שענת גואטה (יו"ר רשות ני"ע הקודמת, ג"ח), אמרה שכללביט היא חברת שכבה שיוצרת פירמידה אסורה. זו חברה שכל תפקידה הוא לגייס הון לכלל ביטוח, ובעיניי, גם היום, זו לא חברה שצריכה להיחשב חברת שכבה".
אתה מקבל משוב חיובי מרשות שוק ההון ביחס לבקשה לרכוש את השליטה אישית?
"אני לא מקבל משוב שלילי. היתר שליטה מקבלים באופן פרטני ושמי, ולא עבור חברה".
קבלת היתר יכולה לארוך זמן רב. אפילו שנה-שנתיים.
"אני חושב שזה ייקח פחות זמן. שבועות או חודשים בודדים. אני לא פסימי אף פעם. אין סיבה שלא אקבל היתר שליטה. הרי האישור כבר היה על השולחן, וברגע האחרון גואטה התערבה".
אלרוב נדל"ן, שנסחרת בבורסת ת"א לפי שווי שוק של 3.2 מיליארד שקל, פועלת בתחום הנדל"ן המניב והמלונות בישראל ובאירופה. כמו כן, יש לה תיק השקעות סחיר, שמורכב ברובו ממניות כלל החזקות ומניות בנק לאומי.
את 2023 סיימה החברה עם הפסד נקי של 209 מיליון שקל המיוחס לבעלי המניות של החברה, זאת לעומת רווח נקי של 148 מיליון שקל המיוחס לבעלי המניות של החברה בשנת 2022. עם זאת, בשורת הרווח הכולל, שמביאה בחשבון גם תרגום מט"ח ושיערוך של רכוש קבוע, נרשם רווח של 164 מיליון שקל, צניחה חדה בהשוואה לרווח כולל של 1.1 מיליארד שקל ב-2022.
המעבר להפסד התרחש בעיקר בשל שיערוכים שליליים בהיקף של 228 מיליון שקל, בעוד בשנת 2022 נרשמו שיערוכים חיוביים בסכום זהה. השיערוכים השליליים הם תולדה של עליית ריבית ההיוון באירופה, מה שהביא להפחתה בשווי הנכסים של החברה ביבשת.
התוצאות התפעוליות של אלרוב הציגו שיפור. ההכנסות מהפעלת בתי מלון עלו ב-11% והסתכנו ב-775 מיליון שקל; ההכנסות משכר דירה בנכסים המניבים ומדיור מוגן עמדו על 460 מיליון שקל, עלייה של 21%; וההכנסות התפעוליות נטו (NOI) מהנדל"ן המניב הסתכמו ב-295.7 מיליון שקל, עלייה של 9.3%.
בעת שפרצה המלחמה, אקירוב, בניגוד למלונאים אחרים, סירב לארח מפונים בשני מלונות היוקרה שלו בישראל – מצודת דוד וממילא, שניהם בירושלים. מלון ממילא נסגר לחלוטין עם פרוץ המלחמה, ומצודת דוד פעל באופן חלקי. כיום שני המלונות פעילים. הדבר הוביל לכך שברבעון הרביעי הרווח התפעולי שהניבו שני המלונות עמד על 3 מיליון שקל בלבד, בעוד ברבעון הרביעי של 2022 הם הניבו רווח תפעולי של 52 מיליון שקל.
הדוחות של אלרוב מספקים הצצה למחירים הגבוהים של מלונות הפאר. החברה מחזיקה כאמור בשני המלונות בירושלים, ובעוד שלושה מלונות פאר באירופה באמצעות החברה הבת לוקה. מדובר במלונות קונסרבטוריום באמסטרדם, לוטסיה בפריז וקפה רויאל בלונדון. המחיר הממוצע של חדר ללילה במלון לוטסיה עמד בשנת 2023 על 1,158 יורו – בדומה למלון ג'ורג' החמישי שנחשב ליקר בפריז – זאת לעומת מחיר ממוצע של 1,014 יורו בשנת 2022; המחיר הממוצע של חדר ללילה במלון קונסרבטורים עמד על 827 יורו, בעוד ב-2022 הוא עמד על 767 יורו; ובמלון קפה רויאל המחיר הממוצע ללילה בחדר עמד על 697 יורו, ירידה לעומת מחיר ממוצע של 709 יורו ב-2022.
בישראל המחירים היו מעט נמוכים יותר. לילה במלון מצודת דוד עלה 533 דולר בממוצע ובממילא המחיר הממוצע עמד על 486 דולר. בשני המקרים מדובר על עלייה ביחס לשנת 2022, ואלרוב אף הדגישה בדוחות שהעלייה הייתה גבוהה יותר מהשינוי במדד המחירים לצרכן.
עלות שכרו של אקירוב, שמכהן כיו"ר אלרוב, עמדה על 3.65 מיליון שקל בשנת 2023, ואילו הבן שלו, ג'ורג'י אקירוב, שמכהן כמנהל פעילות המלונאות, קיבל שכר בעלות של 2.65 מיליון שקל.