סגור
ג'נט ילן ג'רום פאוול
ג'נט ילן וג'רום פאוול (גטי)

הדולר צונח ל-3.26 שקלים לאחר נתוני האינפלציה, ונופל גם מול היורו והין היפני

לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב, המטבע האמריקאי נחתך בחדות מול מקבילו הישראלי; כמו כן, היורו והפאונד מזנקים ב-1.2% לעומת הדולר, הין מנתר ב-2.2%; מדד המחירים לצרכן בארה"ב נחתך ביולי ל-8.5% בחישוב שנתי מ-9.1% ביוני, הצפי היה לירידה ל-8.7%

הדולר רושם ירידות חדות של 1.2% מול היורו והפאונד (ומול הין היפני נופל ב2.2%), כמו גם לעומת השקל. הדולר נחתך בחדות ונסחר תמורת 3.26 שקלים, כשרק לפני שלושה שבועות עוד נסחר מעל לרמה של 3.5 שקלים.
מדד המחירים לצרכן בארה"ב נחתך ביולי ל-8.5% בחישוב שנתי מ-9.1% ביוני, הצפי היה לירידה ל-8.7%. בחישוב חודשי המדד צלל ל-0% מ-1.3%. עתה פוחת הלחץ על הפד להעלות ריבית בקצב חד. בנק אוף אמריקה: "חדשות טובות, אבל ייקח זמן עד שנראה את האינפלציה חוזרת ליעד של 2%".
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: "בניגוד להערכות המוקדמות, דוח התעסוקה בארה"ב ליולי היה טוב בהרבה מהצפי כאשר נוספו 528 אלף משרות חדשות וקצב גידול השכר השעתי הממוצע נותר גבוה על כ-5 אחוזים.
"בעקבות הנתון החזק לצד השיפור המפתיע ביולי גם במדד מנהלי הרכש לענפי השירותים שעלה ל-56.7 נקודות, אנו לא פוסלים עלייה נוספת של 0.75 נקודת אחוז בהחלטת הריבית הבאה ב-21 ספטמבר. במידה והדבר יתממש הדבר יגביר את הסיכוי שגם ב-3 באוקטובר בנק ישראל יעלה את הריבית בעוד חצי נקודת אחוז אחרי שיעלה להערכתנו בחצי נקודת אחוז ב-22 באוגוסט.
"כדי שתרחיש זה יתממש נצטרך לראות את אינפלציית הליבה ממשיכה לעלות בחודשיים הבאים. איתות ראשון לכך נראה מחר (רביעי) עם פרסום מדד המחירים ליולי בו להערכתנו האינפלציה הכללית אמנם תרד, אך אינפלציית הליבה תעלה קלות בהובלת רכיב השכירות".
מומחי המט"ח של הבנק השוויצרי המתמחה בבנקאות פרטית, לומברד אודייר על שינויים האחרונים ביחס הדולר-שקל: "לאחר שהשקל היה מטבע מועדף עלינו במהלך 2020-2021, הורדנו אותו כבר בינואר למטבע המציג ביצועים צנועים, עקב רגישותו הקיצונית לתוואי התשואות בארה"ב והנאסד"ק. למטבע הישראלי יש פוטנציאל להתאושש ולהתחזק בעת הנוכחית, והתחזקות נוספת של מניות טכנולוגיה אמריקאיות וייצוב התשואות בארה"ב יועיל גם לשקל. למרות מאזן חיצוני מדהים, גורם המפתח שהוביל לירידת ערך השקל הוא גידור הטבע של המוסדיים המקומיים, שמתחילת 2022 רכשו כ-7 מיליארד דולר. כל יציבות בשווקי המניות בארה"ב אמורה לאפשר את צמצום רכישות הדולרים, ואנו צופים כי יחס השקל-דולר עשוי יהיה בתחתית טווח ה-3.35-3.45 בתקופה הקרובה".
על הדולר אמרו מומחי המט"ח של לומברד אודייר: "לאחר העליות בחודשים האחרונים, מגמת התחזקות הדולר הולך ונסדקת – לא רק שההתחזקות עצרה, אלא כעת הבסיס עליו נשען הדולר כבר פחות חזק מבעבר. מהות השינוי נמצאת בהלך הרוח בשווקים, שכעת מצפים לצמיחה חלשה ואינפלציה. למרות זאת, אנו עדיין צופים כי הדולר ינוע בטווח 1.02-0.98 יורו פר דולר בשנה הקרובה. ראשית עוד לא ברור אם מיתון קל בארה"ב יוריד את האינפלציה לרמות שירצו את הפד כך שיוכל להוריד את הריבית ב-2023, שנית תחזיות הצמיחה העולמיות ממשיכות להיות צנועות בלשון המעטה – והיסטורית הדולר הציג ביצועים טובים בעת מיתון עולמי (כמוהו, גם הין היפני). בתרחיש של אינפלציה גואה ומדיניות ניצית של הבנקים המרכזיים, הניסיון משנות השמונים מלמד כי הדולר יכול להישאר חזק ולהתנגד לכוחות שמושכים אותו מטה".