סגור

הקריפטו איבד 1.6 טריליון דולר מאז השיא בנובמבר; קריסה במניות הקריפטו

לראשונה מיולי 2021, הביטקוין ירד מתחת ל-30 אלף דולר - המטבע הדיגיטלי צלל ב-24 השעות האחרונות ב-12%, וב-56% מהשיא שלו בנובמבר; עתה הוא עולה ונסחר מעל ל-32 אלף דולר; ברקע, נפילה נוספת בנאסד"ק שצונח ביותר מ-10% ב-3 ימים; אנליסט: "הקורולציה בין השוק המסורתי לקריפטו מאד חזקה לאחרונה"; קוינבייס צנחה אמש ב-19.5%, מיקרוסטרטיג'י איבדה רבע מערכה

הביטקוין רשם הלילה שפל של כמעט שנה - רשם ירידה חדה של 12% מתחת לשווי של 30 אלף דולר, לראושנה מיולי 2021. שווי השוק של המטבע עומד עתה על 587 מיליארד דולר והוא נסחר עתה מעל ל-32 אלף דולר.


המטבע נופל ב-56% מהשיא שלו בנובמבר שעמד על 69 אלף דולר. האת'ר נפל ביממה האחרונה ב-11% עד למחיר של 2,200 דולר.

1 צפייה בגלריה
מטבע ביטקוין קריפטו ירידות
מטבע ביטקוין קריפטו ירידות
הקריפטו איבד יותר ממחצית משוויו מאז השיא בנובמבר
(צילום: שאטרסטוק)

ברקע לדברים, המשך המגמה השלילית בוול סטריט (נאסד"ק נפל ב-4.3%) ובשאר שוקי חו"ל, כשהמשקיעים פונים לחופי מבטחים בדמות הדולר, לאור המפולת במניות הטכנולוגיה שנחשבות בעיני רבים כמנופחות במחירן.
זאת ועוד, מניות הקריפטו ספגו פגיעה אמש בוול סטריט ברקע הירידה החדה במטבעות עצמם: מניית בורסת המסחר בקריפטו קוינבייס נפלה ב-19.5%.
מניית חברת הבינה המלאכותית, מיקרוסטרטיג'י, שמחזיקה במטבעות דיגיטליים בשווי מיליארדי דולרים, מחקה רבע משוויה, ואף איבדה 75%מערכה מאז שהביטקוין רשם שיא בנובמבר. מניית הכרייה ריוט בלוקצ'יין איבדה אמש חמישית משוויה.
"חלק מהמשקיעים שנכנסו לקריפטו בשנים האחרונות - קרנות שמשקיעות באותה צורה כפי שהן סוחרות במניות טכנולוגיה, והקורולציה בין השוק המסורתי (וול סטריט) לקריפטו מאד חזקה לאחרונה", כך לדברי Will Clemente, אנליסט בכיר בחברת הכרייה Blockware Solutions, בראיון למרקטווטש.
כך או כך, שווי השוק של מטבעות הקריפטו איבד 1.6 טריליון דולר מאז טיפס לשיא של כל הזמנים לפני שבעה חודשים, על רקע העלאת שיעורי הריבית שהבריחה את המשקיעים מהנכסים הנחשבים בעלי הסיכון הגבוה ביותר. בפייננשל טיימס דיווחו כי שווי השוק של 500 הנכסים הדיגיטליים המובילים צנח ב-50% מאז השיא שהושג בנובמבר האחרון ל-1.6 טריליון דולר.
הצניחה בשוק הקריפטו נובעת מהעדפתם של המשקיעים להימנע מנכסים ספקולטיביים לאור גל העלאות הריבית מצד בנקים מרכזיים ברחבי העולם. נכסים נוספים הנחשבים בעלי סיכון גבוה כמו מניות של חברות מפסידות או אג"ח זבל גם חוו ירידות, אך שוק הקריפטו ספג מכה קשה במיוחד.
שוק הקריפטו שגשג כשהבנקים המרכזיים הורידו את הריבית לשפל בשיא מגפת הקורונה, והסוחרים חיפשו נכסים המספקים החזרים חזקים. אולם, התשואה על אג"ח ממשלתיות עלתה השנה, כך שההחזרים הפוטנציאליים מהחזקת אג"ח בעלות דירוג גבוה עלו גם כן.
הביטקוין נסחר ברמתו הנמוכה ביותר מאז יולי 2021, אך לאורך כל שוק הקריפטו ההפסדים עמוקים אף יותר. לפי בדיקה שערכו בפייננשל טיימס, חמשת המטבעות הגדולים ביותר אחרי ביטקוין צנחו בקרוב ל-70% לעומת רמות השיא האחרונות שלהם.
הירידות הגיעו גם למניות של חברות קריפטו. כך למשל, מניית קוינבייס צנחה מאז תחילת השנה ב-65% ונפלה אתמול מתחת לרף ה-100 דולר, לראשונה מאז החברה הונפקה באפריל השנה שעברה.
עם זאת, יש גם מי שממהרים לנצל את המצב. אל סלבאדור הוסיפה למאזן שלה ביטקוין נוספים בשווי 15.5 מיליון דולר. נשיא המדינה נאיב בוקלה חשף את הרכישה בציוץ ביום שני וציין כי המדינה רכשה 500 ביטקוין נוספים. זו הרכישה הגדולה ביותר של אל סלבאדור מאז החלה בהוספת המטבע הדיגיטלי למאזן שלה בספטמבר 2021 – אותו החודש בו הפכה למדינה הראשונה שהפכה את הביטקוין למטבע חוקי. לפי הציוץ של בוקלה, המדינה רכשה את הביטקוין במחיר ממוצע של 30,744 דולר. בהתאם, בסוכנות הידיעות בלומברג חישבו כי המדינה מחזיקה כעת ב-2,301 ביטקוין השווים בסביבות 71.7 מיליון דולר במחירים הנוכחיים.
איתי אבנרי, משנה למנכ"ל חברת המסחר לנכסים דיגיטליים INX: "בשבועות האחרונים הכלכלה העולמית ושוקי ההון נמצאים תחת לחץ גדול: הידוק מוניטרי, הפחתת נזילות מצד בנקים מרכזיים ואינפלציה גבוהה שאינה נקודתית. האינפלציה, שגוררת אחריה העלאות ריבית ועליית ריבית באגח הארוכים, משפיעה על אלטרנטיבות השקעה ומשקיעים רואים ריבית של 3% ויותר כאופציה אטרקטיבית. מדד הפחד עלה בחצי שנה האחרונה ב100% מה שמוסיף פאניקה בשווקים הגלובליים ובסופו של דבר מה שמשפיע על המטבעות הקריפטוגרפיים ובראשם הביטקוין. לכן ניתן לראות כי הוא נמצא בערך הנמוך ביותר באחד עשר החודשים האחרונים".