סגור
דולר דולרים כסף מזומן מט"ח מטבע חוץ
דולרים (צילום: רויטרס)

תנודתיות חזקה במט"ח, הדולר עבר לירידות, נסחר מתחת ל-3.59 שקלים

הדולר עבר מעלייה של 0.5% מול השקל לירידה של 0.5%. זאת במקביל לשינוי מגמה דומה בעולם, לאחר נתוני תעסוקה חלשים שפורסמו בארה"ב

תנודתיות חזקה במט"ח - הדולר יורד ב-0.6% (מול היציג אתמול) ונסחר מתחת ל-3.59 שקלים, היורו נחלש ב-0.4% ונסחר ב-3.90 שקלים. בשווקים העולמיים: היורו עולה ב-0.3% ל-1.88 דולר.
מוקדם יותר היום עלה הדולר ב-0.5% מול השקל, בהמשך לעלייה חזקה אתמול במטבע האמריקאי. המגמה התחלפה לאחר שפורסמו נתוני תעסוקה חלשים בארה"ב. לפי סקר המשרות של ADP, החברות האמריקאיות הוסיפו בפברואר 140,000 משרות חדשות, הכלכלנים ציפו ל-150 אלף משרות.
לנתוני התעסוקה יש משקל מהותי בקביעת המדיניות המוניטארית של הפד. ברמה הבסיסית, נתונים חזקים, שנחשבים למעודדי אינפלציה, מונעים מעבר להורדות ריבית, ולהיפך - חולשה בתעסוקה מקלה על הפד לעבור למדיניות מקלה יותר.
ביום שישי הקרוב יתפרסם דוח התעסוקה של פברואר בארה"ב, עם צפי לירידה חדה במספר המשרות החדשות שנוספו למשק האמריקאי.
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות, הוסיף בעניין זה. "מדדי המחירים לצרכן ושל הצריכה הפרטית שפורסמו לאחרונה בארה"ב הפתיעו כלפי מעלה והראו כי האינפלציה הבסיסית, בעיקר של מחירי השירותים, עדיין דביקה. במצב דברים זה אי הוודאות לגבי תוואי הריבית השנה עצומה והדעות נעות בין 3-4 הורדות, שיחלו בחודש אפריל, או יוני השנה, לבין תרחיש שהריבית לא תרד כלל.
"מטבע הדברים, הדבר גורר תנודות ניכרות הן של שערי הדולר בעולם והן של תשואות הפדיון על איגרות החוב. כמו כן, סימני השאלה, יחד עם העליות החדות עד כה, גרמו לשוק המניות בארה"ב להיכנס לעמדת המתנה ואנו רואים דשדוש עם נטייה לירידות.
1 צפייה בגלריה
רונן מנחם כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות ינואר 2024
רונן מנחם כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות ינואר 2024
רונן מנחם כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות ינואר 2024
( צילום: בנק מזרחי טפחות)

"התכונה בשוק היא הן בהמתנה לדברי פאוול והן לקראת דוח התעסוקה של חודש פברואר, שיצביע האם האיתנות בשוק העבודה נמשכת ויש מקום לחשוש מחצי שכר על האינפלציה. סביר להניח כי התגובתיות בשווקים תהייה חזקה הן לקראת והן בעקבות הדברים".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "הירידות בשוק המניות בארה"ב, גוררות לפעילות ערה מצד הגופים המוסדיים ולפיחות השקל, בחזרה אל מעל לרמת 3.6 שקלים. היצעי מט"ח לתשלומי שכר בולמים פיחות משמעותי יותר. אולם, לדעתנו, פוטנציאל ייסוף השקל טרם מוצה. אולם, פוטנציאל זה מוגבל. שכן, עודפי המכירות של היצואנים בתקופה בה הביקוש והפעילות הכלכלית נמוכה, יוצרים עודפי היצע.
"מנגד, החזרה לפעילות כלכלית, כפי שבאה לידי ביטוי בגידול בשימוש בכרטיסי אשראי, מלמדים כי המשק חוזר לפעילות והביקוש למט"ח צפוי לגדול. אי הוודאות בזירה הביטחונית, וההשלכה של הגידול הצפוי בגירעון התקציבי על רקע הימשכות המערכה הצבאית, צפויים לבוא לידי ביטוי בדיוני דירוג האשראי של S&P ופיץ'. אמש, ההודעה בסין לפיה רמת האינפלציה בשנת 2023 צפויה לעמוד על 3% וכך גם הגירעון התקציבי, מלמדים שבזירה הגלובלית הנורמלי עולה מדרגה וההתייחסות לגירעון תקציבי ולאינפלציה גבוהה מ-2%, מהווים את הנורמה החדשה".