סגור
ג'רום פאוול יו"ר פד בניין פדרל ריזרב
ג'רום פאוול ברקע בניין הפדרל ריזרב (צילום: בלומברג, Federal Reserve)

הפד לא עוצר: הריבית בארה"ב עלתה ב-0.75% ותעמוד על 2.5%

מדובר בהעלאת ריבית רביעית ברצף שמבצע הפד, בהובלת היו"ר ג'רום פאוול, במטרה לבלום את האינפלציה הדוהרת בארה"ב; היו"ר פאוול: "תיתכן העלאה נוספת של 0.75% בישיבה של ספטמבר. אם הדבר יתאים תיתכן גם העלאה חזקה יותר"

הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, העלה הערב (ד') את הריבית ב-0.75% לטווח שבין 1.25 עד 2.5%, בהתאם לציפיות.
מדובר בהעלאת ריבית רביעית ברצף שמבצע הפד בהובלת היו"ר ג'רום פאוול מאז חודש מרץ, במטרה לבלום את האינפלציה הדוהרת בארה"ב, שהגיעה ביוני ל-9.1% - שיא של 41 שנה.
גם בפגישתו האחרונה באמצע יוני העלה הפד את הריבית ב-0.75%, לטווח של 1.5% עד 1.75%, אחרי שלא ביצע העלאה כה חדה מאז 1994.
ועדת השוק הפתוח של הפד (FOMC) קיבלה את ההחלטה פה אחד. בהצהרה שהתלוותה להחלטה כתבה ה-FOMC כי "האינדיקטורים האחרונים של הוצאות ושל ייצור התרככו. עם זאת, העלייה בהיקף המשרות הואצה בחודשים האחרונים ושיעור האבטלה נותר נמוך".
כמו בישיבות הקודמות, גם הפעם היו"ר פאואל הדגיש כבר בפתיחה ש"האינפלציה גבוהה מדי" וש"הפד לחלוטן מחוייב להוריד את האינפלציה למטה". בעניין זה הבהיר פאוול כי "יתכן שהעלאה נוספת של 0.75% תהיה ההחלטה המתאימה בפגישה של ספטמבר", וציין ש"הוועדה יכולה גם לבצע העלאה חזקה יותר אם זה יהיה הדבר הנכון ואם האינפלציה תמשיך להיות גבוהה".
"ייתכן שהעלאה חזקה באופן חריג תהיה מתאימה בפגישה הבאה שלנו וההחלטה הזו תהיה תלויה בנתונים שנקבל מהיום ועד הפגישה", אמר היו"ר. בה בעת, הדגיש פאוול כי "לאחר הידוק נוסף של המדיניות, סביר שיהיה מתאים להאט את קצב העלאות הריבית, בזמן שאנו מעריכים כיצד המדיניות שלנו משפיעה על הכלכלה ועל האינפלציה". בעניין ההאטה הכלכלית אמר היו"ר ש"הפד אינו מנסה לגרום להאטה אבל הדרך ל'נחיתה רכה' הולכת ונהיית צרה יותר". לדבריו ארה"ב לא נמצאת עתה במצב של מיתון.
בדומה להצהרה שפירסמה בחודש יוני, כתבה הוועדה כי הזינוק באינפלציה משקף שיבושים בביקוש ובהיצע בעקבות מגפת הקורונה, עלייה במחירי האנרגיה ולחצי מחירים כלליים. בשונה מההצהרה ביוני, הפעם הוסיפה הוועדה לרשימת הגורמים לזינוק באינפלציה גם את העלייה במחירי המזון .
בין השינויים הנוספים שערכה הוועדה בהצהרה העדכנית, מופיעה גם ההתייחסות לחוסר יציבות כלכלי בעקבות "המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה", בניגוד לניסוח מהחודש שעבר שבו השתמשה הוועדה במילים "הפלישה הרוסית לאוקראינה".
תמונת הקורונה בסין השתפרה מאז החלטת הפד האחרונה, כך שהוועדה הוציאה אותה מההצהרה שלה, אחרי שביוני התייחסה לשיבושים בשרשרת האספקה בעקבות סגרים בסין.
בין הקולות בשוק נשמעים חששות מכך שהעלאות הריבית האגרסיביות של הפד יגררו את כלכלת ארה"ב למיתון.