סגור
מוקי גרדינגר סינוורלד רשת בתי קולנוע
מוקי גרדינגר ברקע בית קולנוע של סינוורלד (צילום: film.list)

סינוורלד, רשת הקולנוע של משפחת גרדינגר, התרסקה בבורסת לונדון

רשת בתי הקולנוע השנייה בגודלה בעולם שבשליטת האחים הישראלים מוקי וישראל גרדינגר דיווחה על דיונים לגבי אפשרויות להקטנת החוב שלה; מספר המבקרים בבתי הקולנוע של סינוורלד היה נמוך מהצפוי בחודשים האחרונים, אל מול פריחה של הרשת המתחרה AMC; המניה צללה ב-60.4%

סינוורלד, חברת בתי הקולנוע השניה בגודלה בעולם שנשלטת בידי האחים מוקי וישראל גרדינר מחיפה ממשיכה להתרסק והיום (ד') היא צנחה ב-60.4% בבורסת לונדון לשווי של 113.9 מיליון פאונד בלבד.
הרשת הודיעה שהיא מנהלת דיונים עם בעלי חוב לגבי אפשרויות לשפר את המאזן שלה ולהקטין את החוב, מה שיביא לדילול משמעותי של בעלי המניות. על פעילות החברה מעיב חוב אדיר בהיקף 9 מיליארד דולר, שנטלה סינוורלד בשנים האחרונות כדי להרחיב את פעילותה באמצעות רכישות.
סינוורלד שמפעילה את הרשתות סינוורלד ופיקצ'רהאוס בבריטניה וריגל בארה"ב, רשמה הפסד של 708 מיליון דולר ב-2021, למרות שהכפילה את ההכנסות ל-1.8 מיליארד דולר. את 2020 סיכמה החברה עם הפסד של 3 מיליארד דולר.
הכישלון של סינוורלד בולט במיוחד מול תקופה טובה של המתחרה AMC, חברת בתי הקולנוע הגדולה בעולם שדיווחה על חודש מצוין בארה"ב.
עוד דיווחה הרשת שמחסור בסרטים שוברי קופות הוביל למספר מבקרים קטן מהצפוי בבתי הקולנוע שלה בחודשים האחרונים.
החברה ציינה שלמרות הצלחה של סרטים כמו אהבה בשחקים: מאווריק של טום קרוז, מספר המבקרים היה נמוך מהצפוי, וזאת למרות ההתאוששות במספרים מאז הפתיחה מחדש של בתי הקולנוע של הרשת באפריל 2021 לאחר שנסגרו בשל מגפת הקורונה.
סינוורלד, שמפעילה 9,500 מסכים בעשר מדינות, כולל ארה"ב, בריטניה ומרכז אירופה, רשמה עלייה של 75% במספר המבקרים באולמות שלה במהלך 2021 ל-95 מיליון איש. עם זאת לפני המגפה ביקרו בה 275 מיליון איש בשנה.
הרשת, שהוקמה בידי משפחת גרדינגר מחיפה מובלת ע"י מוקי גרדינגר, נכדו של המייסד משה גרדינגר. ב־1997 פרץ גרידינגר את גבולות ישראל והתרחב למזרח אירופה, תחילה בהונגריה, ואז בפולין, רומניה וצ'כיה, שם הקים בתי קולנוע עם יותר מ-15 מסכים תחת המותג סינמה סיטי אינטרנשיונל.
הרשת נהפכה לגדולה ביותר במזרח אירופה, וב-2014 נהפכה לשנייה בגודלה בכל אירופה, כשחתמה על מיזוג ענקי עם רשת בתי הקולנוע הבריטית סינוורלד. סינוורלד, שנסחרת בבורסת לונדון, שילמה כחצי מיליארד פאונד על העסקה, שהפכה את האחים גרידינגר לבעלי המניות הגדולים בחברה החדשה (כ-20%), ואת מוקי למנכ"ל שלה.
ב־2018 רכשה סינוורלד את רשת ריגל האמריקאית ב-3.6 מיליארד דולר, עסקת ענק שהפכה את סינוורלד לרשת הקולנוע השנייה בגודלה בעולם. בתחילת 2020 ניסה גרדינגר לקנות את רשת בתי הקולנוע הקנדית סינפלקס בכ־1.65 מיליארד דולר, מהלך שהיה הופך את סינוורלד לרשת הגדולה בעולם. אולם מגפת הקורונה טרפה את הקלפים, מניית סינוורלד צללה, החברה נאלצה לסגת מהעסקה והיא נתבעת במיליארד וחצי דולר בידי סינפלקס.