סגור
שי פנסו מבעלי יונט קרדיט
שי פנסו (צילום מסך: חדשות 12)

הנאמן של יונט קרדיט מבקש להוציא צו מעצר נגד שי פנסו

בבקשה שהגיש לביהמ"ש מחוזי בת"א טוען עו"ד רן מסיקה כי מי שהיה מבעלי השליטה בחברת האשראי החוץ־בנקאי, והוכרז פושט רגל, אינו משתף פעולה ונמנע מתשלומי חוב. כל זאת כשפנסו "חי חיי פאר, כאשר הוא מותיר אחריו שובל של חובות עתק"

לגור בדירת פאר, לחשוב שאתה מיליונר: האם אנחנו בדרך לעצור הראשון בפרשת יונט קרדיט? עו"ד רן מסיקה, הנאמן ליישום הליכי חדלות פירעון והממונה על שיקום כלכלי מבקשים מבית המשפט המחוזי בתל אביב להורות על מעצר נגד שי פנסו, לשעבר בעל השליטה בחברה.
בספטמבר 2023 ניתן צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון נגד פנסו שהוכרז פושט רגל. עוד נקבע אז כי פנסו ישלם 3,000 בחודש כחלק מהסכם השבת חוב של 65 מיליון שקל שנושא פנסו בעקבות קריסת יונט קרדיט. אולם, על פי מסיקה, עד עתה לא שילם פנסו לקופת ההליך ויצר עד כה חוב פיגורים של 21 אלף שקל. בנוסף, פנסו לא הציג דו"חות הכנסות והוצאות כפושט רגל, כפי שחויב.
על פי הבקשה שהוגשה בסוף שבוע שעבר, פנסו "מפר ברגל גסה את הוראות הדין וצו פתיחת ההליכים, אינו משתף פעולה כנדרש וגורם נזק כבד לקופת ההליך, וחי חיי פאר, כאשר הוא מותיר אחריו שובל של חובות בסכומי עתק". לפי מסיקה פנסו מתגורר עם בני משפחתו בדירת יוקרה ברמת השרון בדמי שכירות חודשיים של 16 אלף שקל. ומוסיף כי "בנוסף לרכב מסוג סמארט של התא המשפחתי, הצהיר פנסו כי הוא מתנייד עם רכב מסוג אאודי חשמלי, אשר לשיטתו הינו של חבר". פנסו היה מבעליה (10%) של חברת דה סרוויס, שמעניקה שירותי פמילי אופיס ללקוחות כשירים ומנהלת נכסים בשווי של 10 מיליארד שקל. בנוסף היה בעל מניות בפאמילי אופיס GSE. מקורב לפנסו מסר ל"כלכליסט" כי פנסו חדל מלשלם מאחר שנלקחה ממנו כל יכולת להתפרנס.
פנסו היה אחד מבעלי השליטה ביונט קרדיט, חברת האשראי החוץ בנקאי שקרסה ביוני 2022, כשחובותיה מגיעים ל־130 מיליון שקל. בעלי השליטה האחרים ביונט קרדיט היו שלמה אייזיק, יו"ר לשכת סוכני הביטוח, וצחי אזר, לשעבר המנכ"ל. עד עתה נגד יונט קרדיט הוגשו תביעות חוב של 241.6 מיליון שקל בהן תביעות נגזרות, תביעות של נושים בחברה הפרטית - יונט קרדיט בע"מ - שדרכה החזיקו השלושה ביונט קרדיט הציבורית - ותביעות נושים שלה.
קריסתה של יונט קרדיט נבעה בין היתר ממהלך לכאורה לא חוקי של פנסו, אייזיק ואזר. במרץ 2021 הוקצו מניות החברה הציבורית עבור השלושה - רכישה נעשתה דרך יונט קרדיט הפרטית שלהם. כדי לממן את רכישת המניות של החברה הציבורית, מכרה יונט קרדיט הפרטית חוב לקוחות של כמעט 40 מיליון שקל למשפחת זועבי מנצרת שהיתה אחראית על אחד מהסניפים הגדולים ביותר לצ'יינג' שאיתו עבדו יונט קרדיט ואיציק אביתר, פרילנסר למתן אשראי שעבד ביונט קרדיט. מימון החוב שנטלה יונט קרדיט הפרטית, ללא דיווח למשקיעים, נעשה על ידי החברה הציבורית. משפחת זועבי ואביתר התכחשו לעסקה, והחוב ירד לטמיון. באוגוסט 2022 פתחה רשות ני"ע בחקירה גלויה נגד יונט קרדיט ובעלי השליטה בה ואף נגד היו"ר שלה לשעבר, משה כחלון, מי שהיה שר אוצר, על רקע אותה עסקה.
מסיקה ביקש בעבר להכריז גם על אייזיק כפושט רגל לנוכח חובותיו ביונט קרדיט ולהחרים את כל החזקותיו בסוכנויות הביטוח שבבעלותו בגלל חוב של יותר מ־60 מיליון שקל. אייזיק טען כי העביר את כל מניותיו לבתו ועל כן אין להחרימן. לאחר בדיקה רשות שוק ההון הסתפקה בקנס של 200 אלף שקל לאייזיק. אביתר, רוכש החוב של יונט, שניצל מנסיון התנקשות בחייו בחיפה, מואשם בהעלמת מס לכאורה של 150 מיליון שקל. עבד זועבי, הרוכש השני של החוב של יונט קרדיט מת מדום לב במלון בשארם א־שייח' לפני כחצי שנה.
קצת עזרה מחברים: מני ויצמן משאיל לפנסו אאודי בשווי 600 אלף שקל
במסגרת הבקשה למעצר של שי פנסו, בעל השליטה לשעבר ביונט קרדיט, על כך שהאחרון אינו עומד בתשלומים שנקבעו במסגרת הליכי חדלות הפירעון שלו, מסר עו"ד רן מסיקה כי פנסו מחזיק ברכב יוקרה. על פי עדותו של פנסו, בעבר הוא החזיק במרצדס אך היום הוא מחזיק ברכב מסוג סמארט וברכב מסוג אאודי GT אי-טרון חשמלי שסיפקה לו משפחת ויצמן, בעלי מלונות בראון. על פי פנסו, אב המשפחה מני ויצמן ובנו ניר ויצמן הם חברים שלו ומוסיף כי "אנחנו מקושרים גם בתחום העסקי, הם מספקים את הרכב לשימושי. זה רכב של החברה שלהם".
הקשרים בין פנסו לבין משפחת ויצמן החלו, על פי מקורבים, בתקופה שבה החזיק פנסו בפאמילי אופיסס. בתקופה זו קישר פנסו בין לקוחותיו המשקיעים הכשירים לבין משפחת ויצמן. הלקוחות של פנסו סיפקו למשפחת ויצמן אשראי בתקופות שבהן חיפשה המשפחה להצמיח את פעילות המלונאות שבבעלותם. בתקופה הזו, כאשר פנסו מנסה להמציא את עצמו מחדש לאחר שהיה מעורב בקריסת יונט קרדיט, הם בוחרים לעזור לו עם רכב החברה שבבעלותם.