סגור

בלעדי
הפועלים במגעים לרכוש נתח במועדון הנוסע המתמיד של אל על

הבנק במו"מ עם אל על לרכישת 20%–40% מהמועדון לפי שווי של 250 מיליון דולר. הפועלים מעוניין לשלב את המועדון עם אפליקציית ביט כך שמשתמשי האפליקציה יצברו נקודות מועדון שאותן ניתן להמיר לטיסות

בנק הפועלים מנהל מגעים לרכישת נתח במועדון הנוסע המתמיד של אל על שמחזיק בכרטיס האשראי Fly Card. לכלכליסט נודע כי הבנק במו"מ לרכישת 20%–40% מהמועדון בהתאם לאישורי הרגולציה שיקבל, לפי שווי של 250 מיליון דולר למועדון.
אל על העמידה למכירה נתח מהמועדון, הנכס הרווחי ביותר בחברה, לאור לחץ של משרד האוצר עליה לייצר מזומנים. אל על, בשליטת קני רוזנברג, תפצל את המועדון מהחברה ותמכור נתח ממנו כשלבנק הפועלים עשוי להצטרף גוף מוסדי על בסיס פיננסי שירכוש נתח נוסף.
את המהלך מובילים מטעם הפועלים ראש חטיבת החדשנות בבנק גולן שרמן והמנכ"ל דב קוטלר. מטעם אל על מנהלים את המו"מ המנכ"ל אביגל שורק והיו"ר עמיקם בן צבי.
המטרה של בנק הפועלים ברכישה היא שילוב אסטרטגי של המועדון וכרטיס האשראי עם אפליקציית ביט שמפעיל הבנק כך שמשתמשי ביט יוכלו לצבור נקודות טיסה על עסקאות שיבצעו בין היתר באמצעות האפליקציה.
2 צפייה בגלריה
מימין: מנכ"ל אל על אביגל שורק ומנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר
מימין: מנכ"ל אל על אביגל שורק ומנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר
מימין: מנכ"ל אל על אביגל שורק ומנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר
(צילומים: גדי דגון, עופר חג'יובי)
השווי של פליי קארד בעסקה נמוך בכמחצית מהשווי שבו הוערך בדו"ח של חברת הייעוץ און פוינט שפורסם בינואר 2020. הדו"ח דירג את הנוסע המתמיד במקום 45 מבין 170 מועדוני חברות תעופה הגדולות בעולם והעריך את שוויו ב־566 מיליון דולר. השווי שבו נעשית העסקה עם הפועלים נובע מהמשבר הקשה של אל על שפגע גם במועדון.
ב־2017 קיבלה אל על הצעה מחברת Aimia לרכוש נתח ממועדון הנוסע המתמיד לפי שווי של 200–225 מיליון דולר אולם חששה כי בכך תאבד שליטה על ההטבות שהעניקה לחברי המועדון ולכן החליטה לא למכור.
2.4 מיליון חברים
למועדון הנוסע המתמיד יש 2.4 מיליון חברים, ועל פי הערכות הוא מניב רווח נקי של 20 מיליון דולר בשנה. השווי מושפע ממחירי ההעברה, שייקבעו במו"מ בין הפועלים לבין אל על, למשל בנוגע לחלקו של המועדון בעלות של הפעלת מוקד הלקוחות.
גורמים אחרים שישפיעו על שווי המועדון לצורך העסקה הם הכנסות של המועדון מהסכמי אשראי שיש לו ומספר מושבי הבונוס, שנמכרים לחברי המועדון בהנחה תמורת נקודות שצברו. היצע נמוך של מושבי בונוס מקטין את התמריץ להיות חבר במועד הנוסע המתמיד.
הרצון של בנק הפועלים להיכנס לפליי קארד באמצעות ביט נועד לייצר הצעת ערך לצעירים במטרה לחזק את מעמדה. ביט היא האפליקציה הגדולה בישראל להעברות כספים, אך היא לא מעניקה ללקוחות הצעת ערך מעבר לכך.
לפני מספר חודשים ביצע דיסקונט עסקת ענק עם שופרסל, במסגרתה נכנסה רשת הקמעונאות כשותפה באפליקציית פייבוקס שבבעלות הבנק. שיתוף הפעולה יאפשר לפייבוקס לתת הצעת ערך משמעותית ללקוחות האפליקציה בסניפי שופרסל ובאפיקים נוספים דוגמת תו הזהב הדיגיטלי. בנק הפועלים הבין שעליו להגיב למהלך הזה, ונראה כי מכאן נובעת ההחלטה להכניס את פליי קארד לתוך אפליקציית ביט. העסקה עשויה להיות בשורה גם למועדון פליי קארד עצמו שייהנה משותף חזק ואסטרטגי כבנק הפועלים.
פליי קארד הוא אחד ממועדוני האשראי החזקים. לא בכדי ניהלו חברות האשראי כאל ומקס קרב אימתני לפני כשלוש שנים על הזכות לתפעל את המועדון. בסופו של דבר כאל ניצחה והאריכה את הזיכיון שהיה לה מאז לידתו של המועדון. גם ישראכרט מתפעלת חלק מסוים ממנו (של כרטיסי אמריקן אקספרס).
2 צפייה בגלריה
מטוסים מושבתים אל על חברת תעופה נתב"ג קורונה
מטוסים מושבתים אל על חברת תעופה נתב"ג קורונה
מטוסי אל על
(צילום: רויטרס)
המחזורים הגבוהים של פליי קארד לאורך השנים מוכיחים שהכרטיס הפך לאחד המשמעותיים בענף כרטיסי האשראי. עוצמת המועדון הוכחה במשבר הקורונה. למרות עוצר הטיסות המשיכו הישראלים להשתמש בפליי קארד, לצבור נקודות ולייצר לו מחזורים גבוהים. זו גם הסיבה שהפועלים לוטש עיניים למועדון שהפך כנראה לחזק ויוקרתי יותר אף מהחברה המחזיקה בו – אל על.
באל על מאמינים כי עסקה עם בנק גדול תגדיל את ההכנסות והרווחים של המועדון, ובכך ההוראה שקיבלה החברה מהאוצר למכור נתח מהמועדון עשויה להפוך להזדמנות עסקית עבורה. ענף התעופה נמצא עדיין במשבר אבל אם יצא ממנו הרי שמבחינת הפועלים מדובר בעסקה טובה.
מועדון הנוסע המתמיד מאפשר לחברים בו לצבור נקודות על שימוש בטיסות שמבוצעות בידי החברה. נקודות אלו מקנות הטבות, כמו כרטיסי טיסה בהנחה ושדרוגים למחלקות בדרגות גבוהות יותר. אל על חתומה על הסכמים עם חברות תעופה אחרות שמאפשרים לחברי המועדון לצבור ולממש נקודות של המועדון גם בחברות אלה.
בעבר פורסם כי אל על בוחנת איגוח של מועדון הנוסע המתמיד ב־400–500 מיליון שקל וייתכן כי פעולה זו תימשך לגבי המניות שיישארו ברשותה לאחר המכירה לבנק הפועלים.