סגור
תחנת ה כוח אשכול ב אשדוד
תחנת הכוח אשכול באשדוד (צילום: גדי קבלו)

העסקה נחתמה: תחנת אשכול תימכר לדליה אנרגיה וקבוצת יוניון ב-9 מיליארד שקל

הסכום יועבר לחברת החשמל לאחר השלמת העסקה שצפויה להתקיים בתוך 5-6 חודשים; נתח השוק של חברת החשמל בסקטור החשמל יירד לאחר העסקה מתחת ל-40%, והיא תחדל להיות מונופול בתחום

עסקת מכירת תחנת הכח אשכול בין חברת החשמל לדליה אנרגיה וקבוצת יוניון של ג'ורג' חורש נחתמה היום. מדובר באחת העיסקאות הגדולות במשק בכלל, 9 מיליארד שקל.
הסכום המדוייק, 9,001,181,818, יועבר לחברת החשמל לאחר השלמת העסקה שצפויה להתקיים בתוך 5-6 חודשים.
נתח השוק של חברת החשמל יירד לאחר העסקה מתחת ל-40% והיא תחדל להיות מונופול בתחום החשמל. החברות הרוכשות הן כאמור דליה אנרגיה (80%) ואשכול אנרגיות (20%) בה מחזיקים חורש, דליה אנרגיה ויוניון (במקביל חורש שותף גם בדליה אנרגיה).
שלמה ארביב, נציג דירקטוריון חברת החשמל: "מכירת תחנת הכח אשכול של חברת החשמל היא עוגן מרכזי בקידום התחרות במשק החשמל והיא מבטיחה את פיתוחו וקידום התחרות לטובת ציבור הצרכנים, כפי שנקבע ברפורמה במשק החשמל ביולי 2018. מדובר בהישג מדהים, הן מבחינת הניהול המקצועי של התהליך והן מבחינת התוצאה המרשימה בכל קנה מידה. אני מברך את הרוכשים אשר הופכים מהיום לשחקנים משמעותיים במשק האנרגיה".
מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל: "מדובר באחד המכרזים המורכבים בשוק האנרגיה והתשתיות שמשלב בתוכו אמונה בחברת החשמל ודבקות בשמירה על האינטרס הציבורי, מקצועיות, נחישות וממלכתיות. מכירת אשכול, התחנה הגדולה ביותר שחברת החשמל מעבירה לשוק הפרטי, מוכיחה שיש על מי לסמוך, שהתחייבויות מקיימים ואמינות רוכשים במעשים. מכירת תחנת אשכול מוסיפה נדבך משמעותי בשוק האנרגיה התחרותי, שהציבור ייהנה מפרותיו. מדובר בתחנת כוח פעילה בעלת פוטנציאל פיתוח נרחב".
עובד דבי, מנכ"ל אשכול אנרגיות כוח: "לאורך 8 שנות הפעלת תחנת הכוח של דליה בצפית הוכחנו כי אנו מחויבים לייצר חשמל בצורה יעילה, אמינה ובמחיר תחרותי ואטרקטיבי לציבור לקוחותינו וכחלק מכך, אנו נערכים לפעול בשיתוף פעולה מלא עם חברת החשמל על מנת לעשות את כל ההכנות הנדרשות בכדי לקלוט את תחנת הכוח אשכול בצורה חלקה ויעילה ביוני 2024. עם העברת התחנה לידי דליה אנרגיות, צפויה החברה לבסס את מעמדה כיצרן חשמל פרטי משמועתי במשק החשמל בישראל, וכמי שתטיב עם כלל צרכני החשמל בישראל באמצעות הוזלת תעריפי החשמל בארץ. דליה אנרגיות תפעל להשבחת תחנת הכוח אשכול ולהקמת תחנת כוח מהיעילות במשק באתר אשכול, תוך יצירת סינרגיות רבות עם הפעילות הקיימת של החברה.
את הליך המכרז בחברת החשמל ניהלו והובילו אמיר ליבנה, סמנכ"ל אסטרטגיה חדשנות ושינוי מבני, יחד עם חברי ועדת המכרזים, גילעד חסיד, סמנכ"ל הכספים, יוסי רופא, סמנכ"ל ייצור ואנרגיה ומרדכי בן-עמי. הייעוץ המשפטי ניתן בידי היועץ המשפטי של החברה עו"ד גרשון ברקוביץ.
את תהליך המכירה מלווים היועצים הבאים מטעם חברת החשמל: עו"ד ליאור מיימון ממשרד עורכי הדין ש. הורוביץ ושות', מהרן פרוזנפר ושמואל גורטלר מגורן קפיטל. את דליה ליוותה פירמת הייעוץ גיזה זינגר אבן, ונורית גל סמנכ"לית רשות החשמל לשעבר.