סגור
ביטקוין מטבע מטבעות
מטבעות ביטקוין (צילום: שאטרסטוק)

אחרי זינוק של יותר מ-40% בחודשיים - מה ישפיע על הביטקוין בתקופה הקרובה?

מאז שהושקו קרנות סל מחקות ביטקוין, שמאפשרות השקעה נגישה במטבע הקריפטו ללא צורך בארנק דיגיטלי, הוזרמו לקרנות 7 מיליארד דולר והמטבע נוסק ומתקרב לשיא; אנליסטים מזהירים שזרימת ההון עלולה להוביל למחסור בהיצע, וגם אירוע החצייה המתקרב עשוי לתרום לעלייה במטבע

מאחורי הראלי בביטקוין, שמטפס לשיאים חדשים, עומד עיקרון כלכלי פשוט: היצע וביקוש.
הביקוש למטבע הקריפטו מקרנות הסל החדשות בארה"ב גבוה מכמויות הביטקוין שהמחזיקים במטבע מוכנים למכור. המגמה הזו העירה את שוק הקריפטו ומשכה סוחרים שניסו להרוויח מהתנופה המחודשת.
בימים האחרונים עקף הביטקוין את רף ה-60 אלף דולר לראשונה מאז נובמבר 2021. המסחר הסוער בשוק הקריפטו הוביל לכך שמחיר המטבע הדיגיטלי הפופולרי זינק אתמול ב-13% ל-63,968 דולר לדקות ספורות, לפני שירד בחזרה לסביבות 60 אלף דולר. הבוקר נסחר הביטקוין במחיר של 62,535 דולר.
המסחר הקדחתני גרם לכך שפלטפורמת המסחר בקריפטו, קוינבייס, סבלה משיבושים ונאלצה להפסיק לזמן מוגבל את הפעילות.
מאז תחילת השנה עלה הביטקוין ביותר מ-40%, זאת הודות בעיקר להשקה המוצלחת של קרנות הסל בארה"ב המחקות את שער הביטקוין.
אחרי שקיבלה את האישור המיוחל מרשות ניירות ערך האמריקאית, ה-SEC, הקבוצה הראשונה של קרנות סל מחקות ביטקוין עלתה לאוויר ב-11 בינואר, וכללה קרנות של משקיעים מבוססים כמו בלקרוק ופידליטי.
הקרנות הללו משכו עד כה הזרמות הון של 7 מיליארד דולר. ברמות הנוכחיות, הביטקוין נראה בדרך לשחזר את השיא של ימי המגפה של 68,991.85 דולר. העליות הללו מגיעות בעוד בשוקי ההון העולמיים נוקטים בזהירות לנוכח חוסר הנכונות של הבנקים המרכזיים להקל את המדיניות המוניטארית.
ההפחתה המתוכננת באספקת הביטקוין – אירוע החצייה (halving) - מוסיפה לסנטימנט החיובי, אף שעדיין לא בטוח מה מידת ההשפעה המדויקת של האירוע על המחירים.
"האופטימיות סביב הביטקוין מונעת ממספר גורמים העובדים יחד: ההצלחה של קרנות הסל המיועדות בארה"ב, ההפחתה הקרובה בכריית ביטקוין והאופטימיות המחודשת סביב שוק הקריפטו", אמר ג'ונתן מילר מפלטפורמת המסחר האוסטרלית בביטקוין Kraken.
השווי של הביטקוין זינק פי יותר משלושה מאז תחילת השנה שעברה, זאת לאחר שצנח ב-64% ב-2022, על רקע שורה של שערוריות ופשיטות רגל שהעלו ספקות לגבי היציבות הכללית של שוק הקריפטו. "זה מטורף למדי", סיכם ריאן קים מחברת הקריפטו FalconX.
עד כה השנה הביצועים של ביטקוין טובים יותר מביצועיהם של נכסים מסורתיים כמו מניות וזהב, מה שעלול לייצר תנודתיות עבור הסוחרים המחפשים הזדמנויות.
במקביל, אנליסטים מזהירים כי זרימת ההון לקרנות הסל של ביטקוין עלולה להוביל למחסור בהיצע. בסביבות 80% מהיצע הביטקוין לא החליף ידיים בששת החודשים האחרונים. יתרה מכך, בתשע קרנות הסל החדשות יש יותר מ-300 אלף ביטקוין, שהם פי שבעה מכמות המטבעות שנכרו מאז 11 בינואר.
לאחר אירוע חציית הביטקוין, המתוכנן לסוף אפריל, מספר המטבעות החדשים שייכרו בכל יום ירד ל-450 מ-900 כיום. אם הביקוש יישאר ללא שינוי, ההערכה היא שלמחיר יש עוד מקום לעלות. "אנחנו מתחילים לראות ראלי שמתבסס על הפחד לפספס", אמר זאהיר אבטיקר, מייסד קרן הקריפטו ספליט קפיטל. "יותר ויותר אנשים משתכנעים לקנות".
עם זאת, לנוכח הקצב המהיר של העליות ובהתבסס על העבר, חלק מהאנליסטים חוששים מהתפוצצות קרובה של הבועה.
כך למשל, הביטקוין נפל מתחת ל-15 אלף דולר שנה לאחר שטיפס לשיא בנובמבר 2021. "השינויים מאד חדשים והמינוף מאד גבוה בשלב זה כך שלא אופתע אם יהיה תיקון חד של 20% או יותר", אמר ג'יימי באיזה, מייסד קרן הגידור בקריפטו AnB Investments. "ועדיין לא הייתי מחזיק בפוזיציית שורט על הראלי הזה, כל עוד הוא ממשיך להתקדם בקצב הזה".