סגור

בלעדי
שיכון ובינוי רוכשת את חלקה של אפי נכסים בקריית התקשוב בנגב

שתי החברות שותפות בחלקים שווים בפרויקט, המוקם בימים אלה בנגב. שיכון ובינוי תרכוש את החלק של שותפתה תמורת 200 מיליון שקל. הקמת הפרויקט, שישתרע על 180 דונם והיקפו 7 מיליארד שקל, צפויה להסתיים בסוף השנה הנוכחית

שיכון ובינוי רוכשת את חלקה של שותפתה אפי נכסים (לשעבר אפריקה ישראל) בפרויקט קריית התקשוב הדיגיטלית המוקמת בנגב. ל"כלכליסט" נודע כי שיכון ובינוי, שבשליטת נתי סיידוף, תעביר בתמורה לחלקה של אפי נכסים בפרויקט כ־200 מיליון שקל.
כיום אפי נכסים מחזיקה ב־50% ממניות הפרויקט וכך גם שיכון ובינוי. ב־2018 זכו שיכון ובינוי ואפריקה ישראל דאז במכרז להקמת הפרויקט. הקריה אמורה להשתרע על 180 דונם ולכלול כ־200 אלף מ"ר בנויים, שמיועדים בין היתר ליחידת הסייבר של צה"ל. הקריה החדשה צפויה לאכלס כ־6,500 איש, רובם חיילים מהיחידות השונות.
אפי נכסים, שפועלת בתחום הנדל"ן המניב, התפצלה מאפריקה ישראל לאחר חדלות הפירעון אליה הגיעה האחרונה, שנשלטה בידי לב לבייב. כיום אפי נכסים נשלטת בידי קבוצת ביג. בעלי המניות הגדולים שלה הם ביג, שבשליטת יהודה ורוני נפתלי, ומגה אור שבשליטת צחי נחמיאס. החברה מנוהלת בידי אבי ברזילי.
הקריה מוקמת על ידי סולל בונה, חברה־בת של שיכון ובינוי, ודניה סיבוס, שהיתה חברה־בת של אפריקה ישראל. הזכייה במכרז של שיכון ואפריקה היתה לתכנון, הקמה ותפעול של קריית התקשוב של חיל התקשוב ופיקוד דרום למשך 25 שנים, בהיקף של 7 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
מימין: תמיר כהן מנכ"ל שיכון ובינוי ו אבי ברזילי מנכ"ל אפי נכסים
מימין: תמיר כהן מנכ"ל שיכון ובינוי ו אבי ברזילי מנכ"ל אפי נכסים
מימין: תמיר כהן מנכ"ל שיכון ובינוי ואבי ברזילי מנכ"ל אפי נכסים
(צילומים: עמית שעל אוראל כהן)

לאחר הזכייה פנה משרד הביטחון בפברואר 2019 לשיכון ובינוי ואפריקה ישראל בבקשה לבדיקת שינויים בפרויקט, הנוגעים לחלק משמעותי מהמבנים המתוכננים בו. הבקשה לוותה בבקשה לדחייה של תכנון המבנים. בתום תקופת התדיינות ממושכת הוחלט במשרד הביטחון להקים מבנה חלופי לאחד המבנים המשמעותיים בפרויקט. בעקבות דרישת משרד הביטחון ודיונים פנימיים בין חיל התקשוב לפיקוד דרום, השלימו שיכון ובינוי ואפריקה ישראל תכנון מחדש של הפרויקט, השתיים ביקשו ממשרד הביטחון תוספת של כ־700 מיליון שקל עבור השינוי.
החלטת ממשלה להעתיק את בסיסי צה"ל לנגב התקבלה ב־2008 במסגרת התוכנית הלאומית לפיתוח הנגב, במטרה לפנות קרקעות במרכז הארץ ולקדם את הפיתוח והצמיחה של הנגב באמצעות העברת משאבים ממשלתיים איכותיים לאזור. שלב התכנון ופרסום המכרזים של העתקת יחידת התקשוב מהמרכז לקריית המדע בבאר שבע היה אמור להסתיים כבר ב־2012, ואכלוס הבסיס החדש נקבע ל־2017. בפועל, רק ב־2021, 4 שנים אחרי שהבסיס היה אמור להיות מאוכלס, המבנים מתחילים לעלות על הקרקע.
הקמת הקריה עצמה היתה אמורה לארוך שנתיים וחצי ולהסתיים לפני כחצי שנה, אבל החלטה להוסיף 23 אלף מ"ר בנויים לפרויקט הביאה להארכת ההקמה ב־15 חודשים נוספים, והוא אמור להסתיים בסוף השנה הנוכחית.
בנובמבר האחרון הגיעו שיכון ובינוי ואפי לשלב הסיום של עבודות הקרקע בבניית הבסיס בבאר שבע, ובנייתם של 20 המבנים שאמורים לאכלס 6,500 חיילים תחל בקרוב. במשרד הביטחון החלו לקדם מהלכים של קריאה לספקים ולקבלנים תושבי הנגב להצטרף להקמה.