סגור

בלעדי
ג'נריישן קפיטל במו"מ לרכישת החלק של השותף שלה בבון תור

הקרן, בניהול יוסי זינגר וארז בלשה, המחזיקה ב־49% מחברת ההסעים, מנהלת משא ומתן עם גופים פיננסיים בכוונה שייכנסו איתה לשותפות לרכישת 51% הנותרים מערן כץ. ג'נרשיין נכנסה לחברה ב־2018 תמורת 100 מיליון שקל, וכיום שווי האחזקה בספרים פי 3

קרן הריט בתשתיות ג'נריישן קפיטל מנהלת משא ומתן לרכישת חלקו בחברה של השותף שלה ומייסד חברת האוטובוסים בון תור, ערן כץ.
ל"כלכליסט" נודע כי ג'נריישן, בניהול יוסי זינגר וארז בלשה, מקיימת מגעים עם גופים פיננסיים, כדי שייכנסו עימה בשותפות לעסקת הרכישה. כץ מחזיק ב־51% ממניות בון תור וג'נריישן מחזיקה ב־49%.

כץ וקרן שמרוק מכרו לג'נריישן בשנת 2018 את נתח המניות שבו היא מחזיקה כיום תמורת כ־100 מיליון שקל. האחזקה בבון תור מהווה 13% מנכסי ג'נריישן, והיא רשומה בספרי ג'נריישן ברבעון האחרון בשווי של 322 מיליון שקל, כלומר, תשואה של יותר מ־300% בתוך שלוש שנים. אולם, אין הדבר אומר שג'נריישן תמצא בקלות שותף פיננסי שירכוש יחד איתה את מניות בון תור במחיר זה, שכן חלק מהגופים המוסדיים סבורים כי השווי הריאלי של חברת ההסעים נמוך יותר. השווי בספרים מתבסס על הערכה שביצעה הקרן לחברה באמצעות פירמת רואי החשבון BDO.
בון תור, שעסקיה ספגו מכה קשה ב־2020, ראתה איך הכנסותיה ירדו מ־351 מיליון שקל ב־2019 להיקף של 284 מיליון שקל בשנת הקורונה. אך במחצית הראשונה של 2021 חלה התאוששות, ובן תור רשמה צפי הכנסות של 319 מיליון שקל – נתון המשקף הכנסה של 620 מיליון שקל בשנה שעברה.
הזינוק בהכנסות בא לאחר שבינואר 2020 השלימה בון תור רכישה של 50% נוספים ממניות החברה־הבת שלה מטרופולין מידי השותפה שלה מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, תמורת 110 מיליון שקל, וכיום היא מחזיקה ב־100% מהחברה הפועלת בתחום התחבורה הציבורית. זמן קצר לפני הרכישה חילקה מטרופולין דיבידנד של 20 מיליון שקל לבעלי המניות שלה, ומכשירי תנועה קיבלה מחצית מהסכום. בון תור מימנה את רכישת מטרופולין באמצעות 70 מיליון שקל ממקורות עצמיים ו־40 מיליון שקל במימון בנקאי, וזאת ב־6 תשלומים חצי שנתיים ובריבית שנתית של 2%, שהחברה טרם סיימה לשלמם.
ג'נריישן ציינה באותה תקופה בדו"חותיה הכספיים, כי זיהתה "הזדמנות לניצול אירוע הקורונה לצמיחה ולהרחבת פעילות בון תור".
עם רכישת מטרופולין השלימה בון תור חוליה נוספת בשרשרת הסעת ההמונים. בון תור עצמה פעילה בהסעות מיוחדות, דוגמת תלמידים למוסדות חינוך ועובדים למקומות עבודה, ולעומתה מתרכזת מטרופולין בתחום התחבורה הציבורית, והיקפי פעילותה גדולים מאלה של החברה־האם. בתקופה שבה בוצעה הרכישה, לפני כשנתיים, העריכה ג'נריישן את בון תור בשווי של 213 מיליון שקל, ומאז עלה שווייה ביותר מ־100 מיליון שקל.
במצגת שפרסמה ג'נריישן באחרונה היא ציינה כי בון תור ומטרופולין מפעילות כ־1,500 אוטובוסים וכלי רכב נוספים להסעת המונים, בשלושה אשכולות ובהיקף נסיעה שנתי ממוצע של כ־100 מיליון ק"מ. נכון לשנה שעברה, החזיקה מטרופולין בקרוב ל־1,200 אוטובוסים ובון תור בכ־500 רכבי הסעה, חלקם בבעלות חיצונית של קבלני משנה.
ההכנסות של מוטרופולין גבוהות מאלה של בון תור, והצפי ב־2021 עמד על 828 מיליון שקל לעומת 722 מיליון שקל בשנת 2020. התחזית של ג'נריישן לגבי מטרופלין היא להכנסות של 899 מיליון שקל ב־2022.
ה־EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) של בון תור ב־2021 צפוי לעמוד על 43.9 מיליון שקל לעומת 41.9 מיליון של בשנה המקבילה, ואילו זה של מטרופולין צפוי להיות 175.3 מיליון שקל לעומת 150 מיליון שקל ב־2020. החובות של בון תור מסתכמים ב־140 מיליון שקל, והחובות של מטרופולין הם 353 מיליון שקל.
לפי ג'נריישן, בון תור היא "מהחברות הגדולות בתחום ההיסעים בישראל, והיא מפעילה מאות רכבי הסעה בחמישה אזורי פעילות גיאוגרפיים", בעוד מטרופולין מחזיקה בשלושה זיכיונות מדינה להפעלת תחבורה ציבורית – אשכול הנגב, אשכול השרון ואשכול שרון־חולון.
ג'נריישן ציינה בדו"חותיה הכספיים לשנת 2020, כי למרות פגיעת מגפת הקורונה בפעילות של שתי החברות, הרי שהתמיכה שהעמידה המדינה וכן התאמות שביצעו החברות בפעילותן יסייעו להן לשמור על רווחיהן, ואף מעבר לכך.
לא ברור מה יקרה אם ג'נריישן לא תצליח להשיג שותף פיננסי לרכישת אחזקותיו של כץ בבון תור, אולם ככל הידוע בכוונתה למצוא שותף לרכישת 20% לפחות מחבילת המניות בעסקה שעל הפרק. כל נתח שלא יירכש בידי גופים מוסדיים יהיה על הקרן לרכוש בעצמה, ולא ברור אם ג'נריישן מעוניינת בכך. ייתכן אף שתנסה לצרף כמה גופים לרכישת יותר מ־20% מהמניות. אם לא תצליח ג'נריישן לגייס משקיעים פיננסיים, אין ודאות שהעסקה תתממש, וסביר להניח שכץ ייאלץ לחפש רוכש בעצמו ל־51% המניות שהוא מחזיק בבון תור - מצב שבו תמצא את עצמה ג'נריישן עם שותף חדש, וללא יכולת לשלוט בתהליך.
2 צפייה בגלריה
יוסי זינגר ו ארז בלשה ג'נריישן קפיטל
יוסי זינגר ו ארז בלשה ג'נריישן קפיטל
מייסדי ומנהלי קרן ג'נריישן יוסי זינגר (עומד) וארז בלשה
(צילום: אייל טואג)