סגור
שקל דולר יורו מטבע מטבעות מט"ח
מט"ח (שאטרסטוק)

השקל מתחזק אחרי הדיווח על יחסי ישראל-סעודיה; "השוק צמא לחדשות טובות"

הדולר יורד ל-3.681 שקלים מ-3.71 שקלים, היורו נסוג ל-4.043 שקלים; ארה"ב וסעודיה סיכמו על קווים כלליים להסכם עתידי שיכלול נורמליזציה עם ישראל, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל"; רונן מנחם ממזרחי טפחות: "הקפיצה בשקל משקפת את החשיבות הכלכלית של הסכמים מסוג זה למשק"

הדיווח על נורמליזציה קרובה בין ישראל לסעודיה בוול סטריט ג'ורנל מקפיץ את המטבע הישראלי לעומת המטבעות המובילים: הדולר נחתך ל-3.681 שקלים מ-3.71 שקלים. היורו נחתך אף הוא ונסחר תמורת 4.043 שקלים. הפאונד יורד ל-4.69 שקלים.
גם בבורסת ת"א חל שינוי, לעלייה של 1.2% במדד הדגל לעומת עלייה זעירה בטרם הדיווח של 0.2%. הבנקים מטפסים ב-1.5%.
ארצות הברית וסעודיה סיכמו על קווים כלליים להסכם עתידי שיכלול נורמליזציה עם ישראל. כך דווח ב"וול סטריט ג'ורגל", שם הוסיפו כי בתמורה יהיו בישראל וויתורים לפלסטינים, ערבויות ביטחונית של ארצות הברית ועזרה בתחום הגרעין.
גורמים אמריקנים אמרו כי הם מאמינים שבתוך כשנה יהיו הסכמים על כל הפרטים בתוכנית - מה שיוביל לנורמליזציה חשובה ביותר במזרח התיכון.
הדיווח בוול סטריט ג'ורנל נסמך על כמה גורמים אמריקניים, ואלו הביעו "אופטימיות זהירה" שבתוך תשעה עד 12 חודשים ניתן יהיה לסכם את הפרטים המדויקים יותר של מה שצפוי להיות ההסכם הדרמטי ביותר בתהליך "הסכמי אברהם".
בדיווח מדגישים כי בפני הסכם שכזה עוד עומדים קשיים לא מעטים, ואחד מהם הוא ממשלת הימין הניצית בישראל: יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, כך דווח, אמר ליועציו שהוא לא מוכן לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל בדומה לאיחוד האמירויות.
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות: "התגובה החיובית המהירה של השוק המקומי – קפיצה של מדדי המניות והתחזקות של השקל, שניהם תוך שינוי כיוון חד – משקפים את הצמא של השוק לחדשות טובות, כמו גם את החשיבות הכלכלית והאסטרטגית הפוטנציאלית של הסכמים מסוג זה למשק.
"היותו של הסכם פוטנציאלי זה חלק ממארג רחב יותר, המקיף גם אינטרסים של ארצות הברית, מקנה לדיווח אפקט רחב יותר. מבחינת סוכנויות דירוג החוב של ישראל, הנושא הגאו-פוליטי היווה מחסום רב שנים לדירוגים גבוהים יותר ואם וככל שהמהלך המדובר יתקדם, הדבר עשוי לשפר את הדירוג ובעקבות זאת את תנועות ההון לתוך המשק.
"כמובן, יש לשים לב לשלל סייגים שליוו את הדיווח - קווים כלליים, הסכם עתידי, צורך בליבון שורת נושאים, הקשר העקיף שעשוי להיות לחקיקה המשפטית וסוגיות ביטחוניות כבדות משקל – אך התלהבות השוק מצביעה על הפוטנציאל ועל החשיבות שיש לסנטימנט ההשקעתי, גם אם ההשלכות הכלכליות לא בהכרח קרובות".