סגור
מערכת אלביט מערכות הרכשת מטרות אנגליה
מערכת של אלביט (צילום: אלביט מערכות )

הזמנת ענק לאלביט מערכות: חימושים לצה"ל ב-2.8 מיליארד שקל

ברקע המלחמה בעזה וההסלמה גם בחזית מול חיזבאללה בלבנון, החברה תספק בשנתיים הקרובות חימושים לזרוע היבשה של צה"ל; הייצור יתבצע בכל מפעלי אלביט, כולל במתחם תעש ברמת השרון שאותו היא נדרשת לפנות בחודש הבא, אך משרד הביטחון מבקש לדחות את פינויו 

אלביט מערכות תספק בשנתיים הקרובות חימושים לשימוש זרוע היבשה של צה"ל בהיקף כולל של כ-2.8 מיליארד שקל. זאת ברקע הימשכות המלחמה בעזה והימשכות ההסלמה בחזית עם חיזבאללה בלבנון.
ייצור התחמושת אמור להיעשות בכל המפעלים שמחזיקה אלביט ברחבי הארץ, גם במתחם תעש שברמת השרון שהיא אמורה לפנות בסוף החודש הבא ומשרד הביטחון מבקש מרשות מקרקעי ישראל לדחות את פינויו בשנה וחצי, לפחות תוך מתן פטור לאלביט מתשלום קנסות על כך. זאת, בשל הצורך בייצור מוגבר של חימושים עבור צה"ל.
עם פינוי המתחם ברמת השרון אלביט אמורה לעבור לייצור מלא במתחם החדש שהיא מקימה ברמת בקע שבנגב. על פי תוכניות החברה ומשרד הביטחון, בשל הצורך הבהול בתחמושת הייצור יתבצע בשני אתרים אלה בו זמנית.
ממשרד הביטחון נמסר כי "מפרוץ המלחמה מינהל הרכש (מנה"ר) הרחיב את הרכש בישראל במסגרת מהלכיו לתמיכה בבניין הכוח ואורך הנשימה של צה"ל בלחימה וכדי להבטיח עצמאות בייצור בתחומים חיוניים תוך חיזוק הכלכלה המקומית".
מתחילת המלחמה באוקטובר הסתכם היקף הרכש הביטחוני של משרד הביטחון ביותר מ-63 מיליארד שקל כש-40 מיליארד שקל מהם הופנו לחברות בתוך ישראל. מדובר ברכש שהיקפו כמעט פי שלושה מזה שבשנה רגילה.
מאלביט נמסר כי "בכפוף להתפתחויות עתידיות, אשר קשה לחזות, הביקוש המוגבר מצד משרד הביטחון למוצרי ופתרונות החברה עשוי להימשך ולייצר לחברה הזמנות מהותיות נוספות".
מוקדם יותר החודש אלביט מערכות על עסקה למכירת מערכות מרגמה לא מאוישות עם לקוח באירופה בהיקף של 53 מיליון דולר ועל זכייה בחוזה לאספקת מערכת ההגנה האקטיבית לרק"ם (רכב קרבי משוריין) מסוג חץ דורבן עבור נגמ"שי ברדלי של הצבא האמריקאי.
במערכת הביטחון אמרו כי הגברת הייצור של אמצעי לחימה בתעשייה הישראלית הוא מימוש מדיניות של מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר, על רקע המחסור בחלק מסוגי חימושים בעולם שנוצר בין השאר בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. בין היתר מדובר בפגזי 120 מ"מ ו-155 מ"מ לשימוש כוחות הארטילריה והשריון.
נוסף על כך שבכל העולם יש לחצי ייצור כבדים בסוגי חימוש אלה, ישראל חשופה לאיומים באמברגו נשק מצד מדינות בעולם על רקע הימשכות המלחמה בעזה בקריאה לעצור את הלחימה. צבר ההזמנות של אלביט הסתכם בסוף 2023 ב- 17.8 מיליארד דולר. בסוף החודש היא אמורה לפרסם את דוחותיה לרבעון הראשון של השנה.