סגור
פרופסור אמיר ירון  נגיד בנק ישראל
פרופסור אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום: אלכס קולומויסקי)

בנק ישראל עצר בנובמבר את מכירות הדולרים

לאחר שבתחילת המלחמה הודיע הבנק המרכזי על תוכנית למכירת 30 מיליארד דולר במטרה לחזק את השקל, ואחרי שבאוקטובר מכר 8.2 מיליארד דולר - בנובמבר היקף המכירות עמד על 300 מיליון דולר בלבד; בחודש שעבר זינק המטבע הישראלי בכמעט 8% מול מקבילו האמריקאי

בנק ישראל עצר בנובמבר את מכירות הדולרים. זאת לאחר שבתחילת המלחמה הודיע הבנק המרכזי על תוכנית למכירת 30 מיליארד דולר במטרה לחזק את השקל ואחרי שבאוקטובר מכר 8.2 מיליארד דולר - בנובמבר היקף המכירות עמד על 300 מיליון דולר בלבד.
בחודש נובמבר נחלש הדולר ב-7.8% לעומת השקל. גם היורו נחלש משמעותית לעומת מקבילו הישראלי מאז הודעת הבנק. עתה הוא נסחר תמורת 3.99 שקלים. ב-24 באוקטובר עוד נסחר היורו תמורת 4.34 שקלים.
יומיים מפרוץ המלחמה הודיע בנק ישראל כי "יפעל בתקופה הקרובה בשוק ככל שיידרש על-מנת למתן את התנודות בשער השקל ולספק את הנזילות הנדרשת להמשך הפעילות הסדירה של השווקים".
ההחלטה למכור מט"ח היא חריגה מאד - מאז שישראל עברה למשטר של שער חליפין נייד (בשנות ה-90), הבנק המרכזי מעולם לא יצא בתכנית למכירת דולרים בכדי לעצור פיחות.
עם פרוץ המלחמה הדולר זינק עד ל-4.08 שקלים ולשיא מ-2015. אך מאז ההודעה על מכירת הדולרים נחלש הדולר משמעותית - עתה נסחר המטבע האמריקאי תמורת 3.699 שקלים.