סגור
מנהלי קרן נוי מימין רן שלח גיל-עד בושביץ פיני כהן
מנהלי קרן נוי מימין: רן שלח, גיל-עד בושביץ ופיני כהן (רן יחזקאל)

בלעדי
קרן נוי מפרקת את השותפות עם שפיר במכרז על תחנת אשכול

קרן התשתיות, בניהול פיני כהן, תתמודד במכרז יחד עם OPC שבשליטת עידן עופר. שפיר, שבשליטת האחים שפירא, תחליט בימים הקרובים איך ואם להמשיך במכרז. המכרז למכירת התחנה הגדולה ביותר שחברת החשמל נפרדת ממנה ייסגר אחרי פסח

רגע לפני הגשת ההצעות לרכישת תחנת הכוח אשכול מחברת החשמל, שפיר הנדסה וקרן נוי מפרקות את השותפות ביניהן להגשת הצעה משותפת על התחנה. ל"כלכליסט" נודע כי קרן נוי החליטה לעבור להתמודד על הרכישה יחד עם חברת האנרגיה OPC שבשליטת עידן עופר.
שפיר שבשליטת האחים שפירא טרם החליטה סופית לגבי המשך דרכה במכרז. נכון לעכשיו היא צפויה להמשיך להתמודד בעצמה אך ייתכן שתחבור לגורם אחר. החלטה סופית תתקבל בימים הקרובים. המועד האחרון להגשת ההצעות במכרז הוא לאחר חג הפסח.
בתחנת אשכול שליד אשדוד יפעלו 6 יחידות ייצור בהספק של כ־1,700 מגה־וואט, מה שיוביל אותה להיות הגדולה ביותר שתופרט במסגרת הרפורמה בחברת החשמל מ־2018. כמו כן, החברה הזוכה במכרז תוכל להתקין יחידת ייצור נוספת במחזור משולב. על פי לוחות הזמנים תהליך מכירתה של אשכול אמור להסתיים ביוני הקרוב.
בדצמבר 2021 זכו שיכון ובינוי ואדלטק במכרז לרכישת תחנת הכוח חגית שליד צומת אליקים תמורת 1.6 מיליארד שקל. נוי ושפיר התמודדו במכרז יחד והגישו, לצד מבטח שמיר של מאיר שמיר, הצעות נמוכות יותר.

1 צפייה בגלריה
תחנת הכוח אשכול באשדוד תחנת כוח אשכול
תחנת הכוח אשכול באשדוד תחנת כוח אשכול
תחנת הכוח אשכול באשדוד
(צילום: גדי קבלו)

הסיבה לפרידה המפתיעה נעוצה ככל הנראה בחילוקי דעות אסטרטגיים והבדלי גישה מהותיים באשר להתמודדות ולמחירים שבהם ביקש כל צד לגשת. מטבע הדברים, קרן השקעות דוגמת נוי היא בעלת גמישות גדולה יותר בגובה ההצעה, ואחריה חברה ציבורית ולבסוף גורמים פרטיים. בנוסף, אחיזה בתחנת כוח יחידה אינה מהווה יתרון מובהק לבעלי המניות שלה, והכדאיות הכלכלית היא באחזקה של מספר תחנות כוח שמאפשרות התנהלות עסקית ברורה וחזקה יותר מול לקוחות וספקים.
עוד נודע ל"כלכליסט" כי יתר המתמודדות במכרז חברו לקבוצות שיגישו הצעה משותפת. הקבוצות שיתמודדו הן: תחנת הכוח דליה יחד עם חברת תעבורה של משפחת לבנת, בנק והפניקס; ואשטרום שבשליטת משפחת נוסבאום יחד עם קרן ג'נריישן קפיטל שמנוהלת על ידי יוסי זינגר וארז בלשה יחד עם מבטח שמיר ורפק, שהפסידו במכרז על חגית.
המכרז מתקיים בתקופה שבה חברות אנרגיה מתחדשת חוות קשיים לא מעטים ושוויי החברות הציבוריות וגם הפרטיות נסוג משמעותית מהשוויים שהיו בשיא לפני שנה־שנתיים. עובדה זו עשויה להשפיע על המחירים שיציעו המתמודדות במכרז. גם העובדה שעלויות המימון גדלו משמעותית מייקרת את הרכישה ותשפיע על ההצעות שיוגשו.
שיכון ובינוי נפסלה על ידי ועדת הריכוזיות מהתמודדות במכרז לאור האחזקות שלה בתחום. החברה שבשליטת נתי סיידוף ניסתה להיאבק בהחלטה ולדרוש גם את פסילתה של OPC מסיבות דומות, אך ללא הצלחה.
קרן נוי, שמנוהלת בידי פיני כהן, גיל־עד בושביץ ורן שלח, העדיפה כנראה מהסיבות האלה לגשת בשותפות עם OPC.
מכירת תחנת חגית וכעת גם אשכול הן חלק מהשינוי המבני בחברת החשמל שבמסגרתו התחייבה החברה למכור תחנות כוח שהספקן המצטבר הוא 4,500 מגה־ואט. במסגרת השינוי המבני, שאושר כתיקון לחוק משק החשמל ביולי 2018, סוכם שחברת החשמל תקטין את הנתח שלה בייצור החשמל ל־%35 עד 2026, ותחדל להיות מונופול במקטע הייצור.
בנוסף, רשת ההולכה והחלוקה של החשמל תישאר בידי חברת החשמל שתתחייב להשקיע 3 מיליארד שקל בשנה לפחות בפיתוחה. כמו כן סוכם כי 1,800 עובדים של חברת החשמל יפרשו בפרישה מוקדמת עד ל־2025.
עד כה, לבד מחגית, הושלמה גם מכירתן של תחנת הכוח אלון תבור שהספקה הוא 583 מגה־ואט. התחנה נמכרה ביולי 2019 תמורת 1.88 מיליארד שקל לקבוצה שבבעלות צ'יינה הארבור הסינית, מבטח שמיר ורפק. כמו כן נמכרה תחנת הכוח רמת חובב, שהספקה הוא 1731 מגה־ואט, לקבוצה בבעלות שווה של חברת שיכון ובינוי וחברת אדלטק תמורת 4.26 מיליארד שקל.