סגור
תחנת הכוח אשכול באשדוד תחנת כוח אשכול
תחנת הכוח אשכול באשדוד. העירייה: "העמדה המקצועית שלנו היא שיש לסגור באופן מיידי את היחידות המזהמות" (צילום: גדי קבלו)

עיריית אשדוד מתריעה: "היחידות המזהמות מכשילות המכרז על תחנת הכוח אשכול"

העירייה הוציאה מכתב התרעה למשרד האנרגיה ורשות החשמל, בטענה כי לא ניתן למכור את תחנת אשכול ליזמים פרטיים כשהיחידות המזהמות פעילות. נטען שיש לקיים החלטה מ-2016, לפיה היחידות המזהמות ייסגרו ב-2023

עיריית אשדוד הוציאה מכתב לפני נקיטת הליכים משפטיים למשרד האנרגיה ורשות החשמל לסגירת יחידות הייצור המזהמות בתחנת אשכול (יחידות 6-9). לטענת העירייה, לא ניתן למכור את תחנת אשכול ליזמים פרטיים כאשר היחידות המזהמות מוגדרות כפעילות. כמו כן, נטען במכתב שיש לקיים החלטה משנת 2016 לפיה היחידות המזהמות ייסגרו בשנת 2023.
מדובר ביחידות 6-9 בעלות נצילות נמוכה יותר מאשר יתר היחידות. כלומר, מאותה כמות של גז טבעי הנכנסת למערכת, היחידה תפיק פחות חשמל לעומת יחידה יעילה יותר, כך שעל מנת לייצר את אותה כמות של חשמל נדרשת שריפה גדולה יותר של גז טבעי. כך שהיחידות הללו פולטות יותר מזהמים מיתר יחידות ייצור החשמל בתחנת אשכול.
במכתב מציינים השולחים כי היחידות המזהמות בתחנת אשכול אינן מותרות לשימוש בשגרה באיחוד האירופי, ושהן אינן עונות להגדרה של הטכנולוגיה הזמינה הטובה ביותר (BAT). חשש הפונים הוא שמכירת התחנה עם היחידות הפעילות, שייתכן ונועד למיקסום המחיר של תחנת אשכול, יוביל לעיכוב נוסף בסגירת היחידות המזהמות. לכן, יש לסגור את היחידות טרם הוצאת תחנת אשכול למכרז.
לטענתה של מנכ"לית איגוד ערים אשדוד-חבל יבנה רומי אבן דנן, "העמדה המקצועית שלנו היא שיש לסגור באופן מיידי את היחידות המזהמות בתחנת הכוח אשכול. המכרז למכירת התחנה מהווה הזדמנות להפיכת תחנת הכוח לתחנה הפועלת באמצעות טכנולוגיה מיטבית זמינה, אשר תפחית את זיהום האוויר".
התחנה באשכול היא הגדולה ביותר שתופרט במסגרת הרפורמה בחברת החשמל משנת 2018. את השלב הראשוני במכרז עברו או.פי.סי אנרגיה של עידן עופר, שפיר הנדסה אזרחית וימית וקרן נוי, תעבורה אחזקות ודליה אנרגיות; אשטרום ומבטח שמיר אחזקות ורפק אנרגיה. גם שיכון ובינוי ואדלטק, שכבר זכו בשתיים מתוך שלוש מכרזים על תחנות כוח שהופרטו במסגרת הרפורמה עברו את השלב, אך ועדת הריכוזיות המליצה למנוע את השתתפותם במכרז.
בחודש שעבר נדחתה בקשתה של חברת החשמל מהמשרד להגנת הסביבה להפעלה נוספת של היחידות המזהמות ל-2,500 שעות על מנת לעמוד בביקושים הגבוהים לחשמל בקיץ. משמעות הסירוב דאז הייתה הגברת ייצור באמצעים אחרים בתחנות כוח אחרות ברחבי הארץ.
המכתב נשלח על ידי עיריית אשדוד בראשות ד"ר יחיאל לסרי, בשיתוף עם איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה, עמותת שומרי הבית והפורום הציבורי לשמירה על איכות הסביבה באשדוד שלחו את המכתב באמצעות משרד עו"ד ברק-מינטוס.