סגור
קניון שבעת הכוכבים הרצליה
קניון שבעת הכוכבים הרצליה. מאות אלפי ישראלים שהו השנה בארץ ולא יצאו לחופשות בחו"ל בשל המלחמה (צילום: עמית שעל)

הישראלים נשארו בחג בארץ והצריכה באפריל זינקה ב־15%

השילוב של תזמון הפסח באמצע החודש וירידה בטסים לחו"ל בעקבות המלחמה הוביל לסכום שיא 640 מיליון שקל בצריכה היומית הממוצעת בעסקאות פיזיות בכרטיסי אשראי. גם ההתייקרויות במשק תרמו את שלהן

המלחמה השאירה את הישראלים בארץ בזמן הפסח, ותרמה לזינוק בצריכה בחודש אפריל בהשוואה לחודש המקביל אשתקד.
היקף השימוש בכרטיסי אשראי באפריל עמד על 41.2 מיליארד שקל, גבוה ב־15.3% בהשוואה לאפריל אשתקד, כך עולה מנתוני שבא, המנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי. מדובר בשיעור צמיחה גבוה גם בהשוואה לקצב הצמיחה הממוצע הרב־שנתי בענף כרטיסי האשראי, העומד על 8%-6%. מתחילת השנה נרשמה עלייה בשימוש בכרטיסי אשראי, אך אפריל הוא החודש החזק ביותר עד כה. עלייה חדה של 12% נרשמה גם במשיכות המזומנים.

1 צפייה בגלריה
אינפו נשארים בבית ומוציאים יותר
אינפו נשארים בבית ומוציאים יותר
נשארים בבית ומוציאים יותר

ההסבר המרכזי לקפיצה בנתונים הוא השילוב של חג הפסח וירידה במספר היוצאים לחו"ל בחופשת החג. "מאות אלפי הישראלים ששהו השנה בארץ ולא יצאו לחופשות בחו"ל בשל המלחמה הביאו לכך שההוצאות בכרטיסי אשראי במהלך אפריל היו גבוהות במיוחד", אומרת סמנכ"לית חברת שבא, טלי הולנברג.
בעסקאות הפיזיות זינק סכום הקניות בכרטיסי אשראי ב־18%, והממוצע היומי עמד על 640 מיליון שקל. השיא הקודם נרשם באוגוסט אשתקד עם 608 מיליון שקל.
אך לא רק עלייה בפעילות במשק גרמה לקפיצה בהוצאות, אלא גם עליות מחירים. "נרשמו בישראל עליות מחירים במספר רב של ענפים. כך אנחנו רואים שענפי הצריכה המרכזיים במשק בתחום המזון, ההלבשה וההנעלה, החשמל והאלקטרוניקה ועוד רשמו נתוני הוצאות גבוהים במהלך החודש ובמיוחד בתקופה שלפני ליל הסדר", אומרת הולנברג.
ואכן מהנתונים עולה עלייה חדה במיוחד של 19.4% ברכישות מזון. אך ייתכן שהדבר גם נובע מתזמון חג הפסח, שחל בשנה שעברה בתחילת חודש אפריל, והקניות אליו נעשו בחודש מרץ. בענף הדלק נרשמה עלייה של 17%, ושיעור עלייה דומה נרשם גם במסעדות ובתי הקפה.
מי שנותר עדיין מאחור הוא ענף המלונאות, שעוד לא חזר לשגרה, והיקף השימוש בכרטיסי אשראי בו היה באפריל האחרון נמוך ב־17%. גם בסוכנויות הנסיעות נרשמה ירידה של 9% לעומת אפריל אשתקד.
ענף הפנאי והתרבות, שספג פגיעה קשה בחודשי המלחמה הראשונים, נמצא במגמת התאוששות, עם עלייה של 13% באפריל. בענף מוצרי החשמל חלה עלייה של 7%.