סגור

בלעדי
מנכ"ל הבורסה דורש מהבנקים למכור את אחזקותיהם במניותיה

איתי בן זאב דורש מהפועלים, מזרחי טפחות והבינלאומי למכור את מניותיהם בבורסה (14.7%). המטרה: להגדיל את הסחירות. לפי החוק, אם הבנקים ימכרו אחזקותיהם בבורסה, הם לא יוכלו לקבל יותר מ־5.08 שקלים למניה - שליש ממחיר המניה כיום

על רקע המשבר בשווקים והחריקות במניית הבורסה לני"ע, הנהלת הבורסה דורשת מהבנקים הפועלים, מזרחי טפחות והבינלאומי למכור את אחזקותיהם בחברת הבורסה לני"ע. כל אחד משלושת הבנקים מחזיק כיום ב־4.9% מהמניות.
במכתב אגרסיבי ששלח מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב אל שלושת הבנקים הוא טוען כי המשך אחזקתם במניות הבורסה מהווה ניגוד עניינים שאינו תואם את חוק ניירות ערך, ודורש מהם למכור את חלקם. זאת על רקע העובדה שמניית הבורסה אינה סחירה בשל אחזקות של כמה גופים ברוב מניותיה, ובלוק של 15% מהמניות תקוע ללא סחירות. בנוסף, קרן מאניקיי מחזיקה ב־20% ממניות הבורסה, וכן גופים זרים מחזיקים בקצת פחות מ־5% (כל אחד). עם זאת, נראה כי אין באפשרותו של בן זאב להכריח את הבנקים למכור את אחזקותיהם.
הבעיה של הבנקים היא שהחוק מ־2017, שניסה לשחרר את הבורסה משליטת הבנקים ולהפוך אותה לחברה למטרות רווח, קבע כי הבנקים ובתי ההשקעות יוכלו להחזיק בפחות מ־5% ממניותיה, ואם אלה ימכרו את מניותיהם - הם לא יוכלו לקבל יותר מ־5.08 שקלים למניה. מניית הבורסה נסחרת כיום במחיר של 16 שקל, כלומר יותר מפי 3. במקרה של מכירת המניות על ידי הבנקים, ההפרש אמור לעבור לידי הבורסה.
בתקופה שהבנקים שלטו במניות הבורסה לני"ע, החברה היתה ללא מטרות רווח, והבנקים דאגו שהעמלות יהיו נמוכות יחסית ושהנתח של הבורסה יהיה מינימלי - כך שרובן עברו לבנקים. במקביל, הבורסה מהווה מתחרה לבנקים שכן היא מאפשרת לחברות לגייס חוב דרך אג"ח ולא באמצעות הבנקים. בנוסף, הבנקים והבורסה מספקים שירותי ברוקראז'.
יו"ר רשות ני"ע הקודם, שמואל האוזר, הוביל למכירת מניות הבנקים בבורסה ולשחרור התלות שלה בבנקים. המהלך לווה במכירה של 72% ממניותיה על ידי חברי הבורסה - הבנקים ובתי ההשקעות - בכ־400 מיליון שקל ולפי שווי 550 מיליון שקל. כיום הבורסה נסחרת בשווי של 1.7 מיליארד שקל. חלק מהבנקים - לאומי, דיסקונט והבנקים הקטנים - מיהרו למכור את מניותיהם ולרשום רווחי הון. דיסקונט נשאר עם אחזקה של פחות מ־1%, ואילו הפועלים, מזרחי טפחות והבינלאומי נותרו עם 4.9% (כל אחד). האחרונים לא מוכנים למכור את אחזקותיהם, מאחר שהמחיר שיקבלו נמוך בכ־70% מהמחיר בבורסה. בנוסף, הבנקים מבקשים להישאר עם השפעה מסוימת על פעילות הבורסה, בפרט כשהתמורה עבור המניות זניחה עבורם. הבנקים גם כועסים על כך שהוכרחו למכור את מניותיהם ועל קיבוע מחיר המניה, שכיום נחשב זול, ומקווים שהחוק ישתנה ויאפשר להם למכור במחיר השוק או להגדיל את אחזקותיהם.
בחודשים האחרונים הציעה הבורסה לבנקים תמריץ כספי למכירת מניותיהם, אבל רשות ני"ע טרפדה זאת - מאחר שתמריץ כזה נוגד את חוק הפרטת הבורסה ויהיה לא הוגן לבנקים שמכרו את מניותיהם בידיעה שמחיר המניה מקובע.