סגור
רונן גינזוברג מנכ"ל דניה סיבוס
רונן גינזוברג, מנכ"ל דניה סיבוס (צילום: סיון פרג')

דניה סיבוס ברבעון רביעי חלש לצד צמיחה ב-2023 כולה, וערפל ברבעון הנוכחי

חברת הבנייה והתשתיות רשמה ברבעון הקודם ירידה ברווח הגולמי והתפעולי, אך בהיבט שנתי ההכנסות צמחו ב-21% והרווחים עלו ב-12%; ברבעון הנוכחי מתמודדת החברה עם גיוס חלק מעובדיה למלחמה, איסור העסקת פלסטינים ומחסור בעובדים זרים

ההשלכות הקשות של מלחמת חרבות ברזל ניכרות כבר בעמוד הראשון בדוח ובמצגת של דניה סיבוס לשנת 2023. עמוד שמוקדש לשניים מעובדי החברה שנרצחו ונפלו במלחמה. התמונות של תהילה קעטבי ז"ל שנרצחה בביתה בקיבוץ חולית על ידי מחבלי חמאס ויאיר כהן ז"ל שנפל בקרב בדרום רצועת עזה, מחדדים את ההבדל בין עיקר לטפל, בין אנשים למספרים. יהיה זכרם ברוך.
דניה סיבוס, מחברות הבנייה והתשתיות הגדולות בישראל, מציינת מספר השפעות מיידיות של המלחמה על הפעילות שלה: החל מגיוס משמעותי של חלק מעובדי החברה ללחימה, דרך איסור העסקתם של עובדי הרשות הפלסטינאית ומחסור בעובדים זרים שחלקם עזבו לארץ מוצאם, ועד פתיחה חלקית של אתרי הבנייה בתקופה הראשונה של המלחמה ופעילות מצומצמת של קבלני משנה וספקים. למרות ההשפעות הללו, ניכר שהשפעת המצב הביטחוני על היקף הביצוע הכולל של דניה סיבוס לא הייתה משמעותית, והיא הסתכמה בירידה של 9% ביחס לרבעון השלישי.
דניה סיבוס מתמודדת עם אתגר המחסור בעובדים באמצעות החזקה בשתי חברות כוח אדם ייעודיות שבאמצעותן היא מחזיקה עובדים פלסטינאים ועובדים זרים. מהדוח של החברה עולה שבסוף 2023 החברה לא העסיקה עובדים מהרשות הפלסטינאית, שמספרם בסוף השנה הקודמת עמד על 365. מנגד, ניכרת עלייה של במספר העובדים הזרים המועסקים בישראל, מ-304 ל-383.
בשיחת הוועידה למשקיעים שהתקיימה הים (חמישי), המנכ"ל של דניה סיבוס, רונן גינזבורג, התייחס לסוגיית העובדים והזרים ואמר כי "לדניה יש תאגיד עובדים זרים, היכולת היחידה להביא לפה עובדים ולהעסיק עובדים זרים במדינה זה דרך תאגידי כוח אדם, דניה היא בעלים של תאגיד יובלים שבסוף שנה הגדיל את מספר העובדים שלו כמעט ל-400 והיום אנחנו מעל 550 עובדים זרים בתאגיד, ואני מאמין שבחודשיים הקרובים נמלא את התאגיד באלף עובדים, זה כוח גדול מאוד לחברה ומאפשר לה להמשיך ולעבוד במלוא הכוח באתרים שלה".
בתוצאות העסקיות של דניה סיבוס ברבעון האחרון של 2023 ניכרת חולשה יחסית בהשוואה לרבעונים שקדמו למלחמה. החולשה הזאת בתוצאות של הרבעון הרביעי באה לידי ביטוי בעיקר ברווח הגולמי של החברה שהסתכם ב-62 מיליון שקל, לעומת רווח גולמי שנע בטווח של 73-72 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, וברווח התפעולי שעמד על 45 מיליון שקל, בהשוואה לרווח תפעולי של 58-56 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023.
בעוד שדניה סיבוס הציגה חולשה יחסית בתוצאות של הרבעון האחרון, בתוצאות לשנת 2023 ניכרת מגמה חיובית. ההכנסות של דניה סיבוס בשנת 2023 צמחו ב-21% והסתכמו ב-5.4 מיליארד שקל.
העלייה בהכנסות מיוחסת בעיקר לשני תחומי פעילות: מגזר בניה למגורים ומגזר בניה שלא למגורים שנהנו שנהנה מעלייה בצבר ומכניסה של פרויקטים חדשים. בעוד שבשורה העליונה דניה סיבוס הציגה צמיחה מרשימה, הרווח הגולמי של החברה נותר ללא שינוי והסתכם ב-279 מיליון שקל, והרווח התפעולי לפני הכנסות אחרות רשם ירידה קלה של 1% והסתכם ב-216 מיליון שקל. הקיפאון ברווח, חרף הצמיחה בהכנסות נובע ממגזר ייזום וביצוע למגורים רווח גולמי של 12 מיליון שקל, לעומת רווח גולמי של 50 מיליון שקל בשנת 2022. הירידה החדה ברווח של מגזר ייזום וביצוע למגורים מיוחסת לסיומם של מספר פרויקטים בישראל שהניבו לדניה סיבוס הכנסות ורווחים משמעותיים בשנת 2022 שלא חזרו על עצמם בשנה שחלפה.
בשורה התחתונה, דניה סיבוס רשמה רווח נקי של 196 מיליון שקל, עלייה של 12% לעומת 2022. הגורם המשמעותי ביותר שתרם לשיפור ברווח הנקי הוא סעיף המימון. בשנת 2023 דניה סיבוס נהנתה מהכנסות מימון נטו של 26 מיליון שקל הודות להכנסות ריבית מפיקדונות בנקאיים, בעוד שבשנת 2022 לחברה היו הוצאות מימון נטו של 9 מיליון שקל. דניה סיבוס נהנית מנזילות גבוהה, שבאה לידי ביטוי ביתרות נזילות של כ-930 מיליון שקל, ומנגד לחברה יש חוב פיננסי בסכום זניח של 21 מיליון שקל.
בשיחת הוועידה למשקיעים גינזבורג התייחס ליתרות המזומנים של דניה סיבוס ואמר כי "יש רמת מזומנים גבוהה, תודה לאל שהיא גבוהה בתקופה הזאת ושלא התפרענו ורכשנו קרקעות במחירים שאחרים התפרעו והם משלמים היום מחיר גדול, כולל מחיקה של חברות וכולל מחיקה של הרבה מאוד כסף, וזה עוד לא הסוף. כל עוד רמת הריבית גבוהה אנחנו נהנים מריביות ומימון חיובי, זה נכס".
הנזילות הגבוהה של החברה מתורגמת לדיבידנד שמחולק לבעלי המניות. המדיניות של דניה סיבוס היא לחלק לבעלי המניות דיבידנד של 35% מהרווח השנתי הנקי. עם פרסום הדוחות השנתיים הוכרז על חלוקת דיבידנד של 40 מיליון שקל, סכום זהה לזה שחולק בארבעת הרבעונים הקודמים.