סגור
מימין יו"ר דניה סיבוס אריק שפיר והמנכ"ל רונן גינזבורג
יו"ר דניה סיבוס אריק שפיר והמנכ"ל רונן גינזבורג (צילומים: אוראל כהן)

בעקבות תביעה ייצוגית: דניה סיבוס וע. לוזון השקעות ונכסים שינו את אופן הצמדת המדד בהסכמי המכר

החברות חתמו על הסכם פשרה עם התובעים, שטענו כי הן פעלו שלא כדין כשהצמידו את התשלומים למדד תשומות הבנייה הבא ולא לזה הנוכחי, ודרשו את הפרשי המדד. בפשרה סוכם כי החברות תשלמנה 60% מההפרשים

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה החודש בקשה לאישור הסכם פשרה במסגרת תביעה ייצוגית נגד חברת הבנייה דניה סיבוס וחברת ע. לוזון השקעות ונכסים. בבקשה לאישור התביעה הייצוגית שהוגשה בשנת 2021 נטען כי החברות המשיבות פעלו כביכול שלא כדין כשקבעו כי תשלום המשולם במהלך המחצית הראשונה של החודש יוצמד למדד תשומות הבניה שיפורסם ב-15 לאותו החודש. כלומר, המדד שיפורסם לאחר מועד התשלום ולא על פי המדד הידוע במועד התשלום בפועל. בהתאם, עתרו המבקשים להשבה של הפרשי המדד אשר נגבו לטענתם ביתר.
מדד תשומות הבנייה הוא מדד המשקלל את השינויים במחירי הבנייה של דירות למגורים, בעקבות שינויים בעלות חומרי הגלם השונים בענף הבניין בכל חודש. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת את מדד התשומות הבניה העדכני בכל 15 לחודש, כך שמדד תשומות הבניה לגבי חודש מסוים מתפרסם תמיד ב-15 לחודש שלאחריו (לדוגמא, המדד של חודש ינואר מפורסם ב-15 לפברואר).
אף על פי שכל אחד מן הצדדים דוחה את טענות משנהו העדיפו הצדדים לגבש ביניהם הסכם פשרה שכפוף לאישור בית המשפט, לפיו ייערך חישוב של ההפרש בין שיעור המדד שהיה צריך להיגבות לשיטת המבקשים לשיעור המדד שנגבה בפועל מחברי הקבוצה. בין הצדדים הוסכם כי הסך הכולל של הפיצוי שיינתן על ידי החברות יהיה בשיעור של 60 אחוז מסכום הנזק המקסימלי, העומד על כ-956 אלף שקל.
הפיצוי יוענק באופן שבו החברות ישלחו לתובעים הזכאים המחאות בגובה סכום הפיצוי לו הם זכאים, כל אחד בהתאם להפרשי המדדים ששילם. הסכומים של מי שזכאים לפיצוי נמוך מ-100 שקל יועברו לקרן לניהול וחלוקת כספים. באשר להסדרה לעתיד הוסכם כי במקרה של הסכמי מכר שנחתמו קודם למועד הבקשה אבל טרם שולמה בהם מלוא התמורה לחברות, החברות תחשבנה את הוספת המדד בהתאם למדד הידוע בעת התשלום. כמו כן, לאחר הגשת בקשת האישור ובעקבותיה שינו החברות את אופן הצמדת המדד בהסכמי המכר כך שההצמדה למדד מתבצעת למדד ידוע ולא למדד שטרם פורסם.
את המבקשים שהגישו את התביעה הייצוגית מייצגים עוה"ד צביקה מצקין, אהוד גרי ופיני קלמן. את החברות מייצג משרד עו"ד פישר ושות'.
אתמול פורסם כי בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר לאחרונה לנהל תביעה כייצוגית כנגד חברת הבנייה חברת מרדכי שכטר. עניינה של התובענה שם היה בטענה כי בהסכמי המכר של חברת הבנייה שמכרה דירת מגורים למבקשים – הצמידה את התמורה בחוזי המכר למדד תשומות הבנייה, באופן פסול, כך שהתשלום מוצמד למדד עתידי אשר אינו ידוע במועד התשלום. כלומר, התובעים הייצוגים טענו באמצעות עו"ד ניר גורן כי מדיניות החברה, לפיה בהסכמי המכר שלה נקבע מנגנון הצמדה, מכוחו מצמידה החברה את התמורה המשולמת מכוח חוזי המכר בין ה-1 ל-15 לחודש קלנדרי, למדד תשומות בניה עתידי, שטרם פורסם במועד התשלום הינה מדיניות פסולה.
מנגד, מסר אתמול עו"ד רונן קצף, המייצג את חברת מרדכי שכטר, כי "מדובר בהחלטה מקדמית בלבד המאשרת שלכאורה התביעה אינה חסרת סיכוי. לדעת החברה, לאחר שתוגשנה כל הראיות בתיק, התביעה תידחה מכל וכל".