סגור

זינוק בהכנסות אנרג'יאן, שתאלץ לפצות לקוחות על עיכוב בהפקת גז

חברת הנפט והגז רשמה במחצית הראשונה של 2021 הכנסות של 206 מיליון דולר, הודות לרכישת חברת אדיסון, זאת לעומת הכנסות של 2 מיליון דולר בתקופה המקבילה; הצפי להפקת הגז מאסדת כריש נדחה לאמצע 2022 - הצפי המקורי היה לאמצע 2021

חברת חיפושי הנפט והגז אנרג'יאן פירסמה הבוקר (ה') את תוצאותיה הכלכליות ועדכון תפעול למחצית הראשונה של 2021.
אנרג'יאן, שנסחרת בבורסות לונדון ותל אביב ומפתחת בישראל את פרויקט כריש, דיווחה שההכנסות צמחו פי 100 במחצית הראשונה לעומת התקופה המקבילה אשתקד: 206 מיליון דולר, לעומת 2 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2020, זאת בעקבות רכישת Edison E&P.
1 צפייה בגלריה
אסדת קידוח אנרג'יאן מאגר גז כריש 2
אסדת קידוח אנרג'יאן מאגר גז כריש 2
מאגר כריש
(צילום: אוראל כהן)
עלות הייצור ליחידה הופחתה ב -44%. ה-EBITDAX עמד על 75 מיליון דולר – לעומת EBITDAX שלילי של 8.9 מיליון דולר במחצית הראשונה אשתקד. תזרים מזומנים מפעילות שוטפת (outflow) היה 53.1 מיליון דולר, למול תזרים מפעילות שוטפת שלילי במחצית הראשונה של 2020, בגובה 14.5 מיליון דולר.
לצד זאת, החברה ציינה כי היא צופה שהפקת גז טבעי באופן מסחרי מאסדת כריש תתרחש באמצע 2022. הצפי המקורי להפקה היה לקראת אמצע 2021, אך בשל עיכובים שונים הקשורים למשבר הקורונה, הודיעה החברה על עיכוב.
בעקבות העיכוב מעדכנת החברה כי היא תפצה את לקוחותיה. לפי הדיווח, במהלך אוגוסט 2021, ובהתאם לחוזים שנחתמו מול רוכשי הגז הטבעי, אנרג'יאן הסכימה לשלם פיצויים לחברי הקבוצה משום שתאריך אספקת הגז יתרחש במועד מאוחר מזה שנקבע בחוזה (30 ביוני 2021). הפיצוי ישולם מדי חודש החל מאוגוסט 2021 והוא מוערך ב-23 מיליון דולר. מבחינה חשבונאית, הדבר יבוא לידי ביטוי מרגע שתחל הפקת הגז, משום שהפיצוי מוכר כרכישות שונות בהתאם לתקן החשבונאי IFRS 15.
מדיווח החברה עולה עוד כי במהלך אוגוסט 2021, אחד מרוכשי הגז שלח בקשה לבית המשפט הבינלאומי לבוררות, בבקשה לסיום החוזה בעקבות העיכוב. אם החוזה יסתיים בהחלטת בית המשפט, לחברה יש אפשרויות שונות למכור את הגז שעליו התחייבה במסגרת החוזה הן בשוק המקומי והן בשוק הבינלאומי, ולכן היא בטוחה ברווחיות של המכירה.

"הפחתנו את עוצמת פליטות הפחמן"

חברת אנרג'יאן פועלת בתחום חיפוש והפקה של נפט וגז טבעי, והיא בעלת פרויקטים בישראל, יוון, מצרים, איטליה, קרואטיה, בריטניה, מלטה ובים האדריאטי.
החברה נכנסה לשוק הישראלי בשנת 2016, עם רכישת רישיונות הפיתוח למאגרים כריש ותנין. הטיפול בגז והפקתו יבוצעו על ידי מתקן טיפול צף (FPSO), הראשון מסוגו באגן הים התיכון. המתקן הצף ימוקם במרחק של כ-90 ק"מ מן החוף לכל אורך חיי הפרויקט. אנרג'יאן חתומה על 18 הסכמים למכירת bcm 7.2 (שנתי) של גז טבעי לשוק הישראלי המהווים קרוב ל-100% מכלל היקפי עתודת הגז, ומחזיקה בשמונה רישיונות חיפוש נוספים במים הכלכליים של ישראל.
לשם השוואה, בשנת 2020 כולה הפיק מאגר תמר 8.27 BCM (מיליארד מטר מעוקב) של גז טבעי ואילו מאגר לווייתן הפיק 7.32 BCM גז טבעי. במחצית הראשונה של 2021, הפיקו שני המאגרים (תמר ולווייתן) 8.9 BCM של גז טבעי.
בחודש דצמבר 2020 השלימה החברה את רכישת פעילות הגז והנפט של חברת אדיסון P&E האיטלקית תמורת 284 מיליון דולר, וכן דיווחה על רכישת האחזקות של קרן קרוג'ן באנרג'יאן ישראל, אשר לאחריה מחזיקה הקבוצה ב-100% מאנרג'יאן ישראל. בחודש ינואר 2021, דיווחה החברה, כי אושרה החלטת ההשקעה הסופית (FID) בפרויקט פיתוח מאגר כריש צפון.
על פי דיווח החברה, נכון ל-31 ביולי 2021 הושלמו 91.5% מפרויקט כריש. יציאת אסדת הצפה (FPSO) מסינגפור לישראל צפויה במהלך הרבעון הראשון של 2022; תקופת ההפלגה הצפויה היא כחודש ימים, לאחריהם החיבור ושלב ההזרמה הראשונית - כשלושה חודשים.
החברה ציינה כי היא פועלת באופן רציף על מנת לזהות וליישם אמצעי האצה פוטנציאליים לזירוז לוחות הזמנים; במידה ויתאפשר שיפור בלוח הזמנים, החברה תעדכן את השוק.
מתיוס ריגס, מנכ"ל קבוצת אנרג'יאן מסר: "למרות האתגרים שזימנה לנו מגיפת הקורונה, אנו צופים גז ראשון ממאגר 'כריש' כבר באמצע 2022. תכנית ההאצה כוללת גידול של כ-70% בכח האדם העובד על אסדת הפיתוח (FPSO) בסינגפור – 1,700 עובדים לעומת כ-1,000 בחודש שעבר; קמפיין קידוחים של עד חמש בארות נוספות, החל מן הרבעון הראשון של 2022".
מנכ"ל אנרג'יאן התייחס גם לדו"ח הפאנל הבין-ממשלתי בנושא שינויי אקלים אשר פורסם לאחרונה, והדגיש את הצורך בפעולה מיידית: "קבוצת אנרג'יאן נוטלת אחריות מלאה על פרופיל הפליטות שלה, והייתה החברה הראשונה להתחייב ל-Net Zero. מדיניות שינויי האקלים שפרסמנו כוללת תכנית קצרת טווח, וכן תכניות לטווח בינוני וארוך- זאת במסגרת מחויבותנו לאיפוס פליטות עד 2050.
"במחצית הראשונה של 2021 הפחתנו את עוצמת פליטות הפחמן בלמעלה מ-19%, זאת לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בירידה של 73% ביחס לנתונים של שנת 2019. אנו מחויבים להמשיך במסלול זה כחברה, וחוקרים את כל האפשרויות להאיץ את הגעתנו ליעד, מתוך הכרה בצורך בפעולה דחופה ומיידית".