סגור
  חוות שרתים של גוגל. גם החברות שמספקות ציוד וחשמל מרוויחות
חוות שרתים של גוגל. גם החברות שמספקות ציוד וחשמל מרוויחות (צילום: Google)

לא רק אנבידיה: מהפכת ה-AI מחזקת גם את התעשייה המסורתית

בוול סטריט ג'ורנל כתבו שהבהלה לטכנולוגיית בינה מלאכותית משפיעה לטובה גם על מניות של חברות בענפי התשתיות והאנרגיה, שמייצרות ציוד וחשמל להפעלת מרכזי הנתונים; הבנק השוויצרי UBS: "המסחר ב-AI התרחב, הוא לא תלוי רק במניה אחת"; מניית איטון, שמייצרת ציוד לניהול חשמל, זינקה ב-42% מתחילת השנה

הביקוש הגבוה לטכנולוגיית בינה מלאכותית (AI) מטיב עם חברות ממגוון סקטורים, ולא רק עם חברות הטכנולוגיה וייצור השבבים.
בוול סטריט ג'ורנל דיווחו כי הבהלה לבינה מלאכותית בשנה האחרונה, שכבר גרמה לזינוק חד בשווי השוק של חברת אנבידיה, המייצרת שבבים הנחוצים להפעלת הטכנולוגיה, הובילה גם לעלייה במחיר המניות של חברות מסורתיות יותר. אותן החברות פועלות בסקטורים כמו תשתיות ואנרגיה, ומייצרות את הציוד והחשמל הנדרשים להפעלת מרכזי הנתונים.
"המסחר ב-AI התרחב, הוא לא תלוי רק במניה אחת", הסבירה האסטרטגית נדיה לובל מ-UBS. "השבבים הם חיוניים, אבל הם לא היחידים".
התשואה במניות סקטור התשתיות הנסחרות במדד S&P 500 עמדה בשלושת החודשים האחרונים על 15%, גבוה מכל שאר הסקטורים המרכיבים את המדד. בדומה, גם מניות חברות האנרגיה והחומרים רשמו ביצועים טובים יותר משל השוק, ומחיר המניות של חברות תעשייה גם עלה בשל ההערכה שירוויחו ממהתרחבות של תעשיית מרכזי הנתונים.
"שם טמונות הזדמנויות ההשקעה", אמרה לורן גודווין, כלכלנית בניו יורק לייף אינווסטמנטס. "בחברות הבונות מרכזי נתונים, בחברות המפעילות אותם ובחברות האנרגיה והתשתיות".
לדוגמה, מניית חברת Vertiv Holdings המייצרת ציוד להפעלת מרכזי נתונים, הוכפלה השנה. לפי החברה, ברבעון הראשון ההזמנות החדשות זינקו ב-60% לעומת השנה שעברה. בדומה, איטון (Eaton) המייצרת ציוד לניהול חשמל, עלתה ב-42% מאז תחילת השנה, ומניית ג'ונסון קונטרולס (Johnson Controls) המייצרת מערכות אלקטרוניות לבניינים מסחריים, התחזקה ב-28%.
הביקוש גם לא צפוי לרדת בתקופה הקרובה. חברות הטכנולוגיה הגדולות כמו מיקרוסופט ומטא מוציאות מיליארדי דולרים על שבבים ותשתיות לחיזוק יכולות ה-AI שלהן, ובממשל האמריקאי מתכננים להקצות עשרות מיליארדי דולרים לפיתוח AI בשנים הקרובות.
המניות של החברות הללו עשויות לקבל דחיפה נוספת אם בבנק המרכזי של ארה"ב יעמדו בציפיות ויורידו בהמשך השנה את הריבית.
עם זאת, הביקוש העולה למרכזי נתונים מוביל לזמני המתנה ארוכים יותר לציוד בסיסי כמו גנרטורים לגיבוי ומערכות קירור.