סגור
שי פנסו מבעלי יונט קרדיט
שי פנסו מבעלי יונט קרדיט (צילום מסך: חדשות 12)

בלעדי
"שי פנסו, מבעלי יונט קרדיט, פועל להסתרת נכסים שבבעלותו"

פנסו העביר לנאמנות את אחזקותיו בדה סרוויס, פמילי אופיס שבו הוא שותף. עוה"ד של מגישי התביעות הנגזרות טוענים: הדבר נעשה כדי שלא נוכל לעקל את נכסיו. פנסו: נדרשתי לעשות זאת ע"י שותפיי בדה סרוויס, שלא רוצים שהמוניטין שלהם ייפגע

ב־21 ביוני ולמשך 20 דקות בלבד נפתח המסחר במניית יונט קרדיט לאחר ארבעה ימים שבהם מניית חברת האשראי החוץ־בנקאי הושעתה מהמסחר על רקע השערוריות השונות שאופפות אותה. במשך אותן דקות צנחה מניית יונט ב־40% ושווי החברה צלל לשפל של 20 מיליון שקל — שווי שמאפיין יותר שלד בורסאי מאשר חברה עם פעילות, והמסחר בה הופסק כשמחיר המניה הגיע ל־3 שקלים. יותר מחודש לאחר מכן, המניה לא חזרה להיסחר.
זאת על רקע חקירת רשות ני"ע שחושדת כי בעלי השליטה — צחי אזר (12.5%), שהודח מתפקיד המנכ"ל, שי פנסו (14.1%) ושלמה אייזיק (9.9%) — מעלו בכספי החברה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. גם שר האוצר לשעבר משה כחלון, שעמד בראש דירקטוריון יונט קרדיט במשך שנה, עד יוני האחרון, נחקר וחשוד באחת הפרשיות שאופפות אותה. כעת טוענים מגישי הבקשות לתביעות נגזרות נגד יונט קרדיט כי פנסו פועל להסתרת נכים שבבעלותו.
בשבוע שעבר מינתה יונט קרדיט את אבי קמינסקי לניהול החברה. ההערכות הן שקמינסקי יכין את החברה לכניסה למצב של כינוס נכסים. בהתאם, הפעולה הראשונה שביצע היתה לסגור שלושה מתוך שישה סניפים של החברה, ולהשאיר רק את אלו שפועלים במרכז, שכן בסניפים המרוחקים, בעיקר בסניף נצרת שבו נעלמו צ'קים בהיקף של 10 מיליון שקל, התגלו הבעיות. קמינסקי היה שותף להקמתה של קרן ההשקעות KCR שכיוונה לחברות במצבי מצוקה יחד עם עו"ד גיא גיסין, שהוא אחד היועצים המשפטיים של אייזיק — כאמור, אחד מבעלי השליטה ביונט קרדיט. לפי ההערכות, קמינסקי גם עתיד להתמנות לכונס הרשמי של החברה ככל שהיא תגיע למצב של כינוס. במצב של כינוס צפויות תביעות עתידיות נגד בעלי השליטה בחברה וניכר שלפחות חלקם נערכים למצב הזה.
ל"כלכליסט" נודע כי פנסו החל להעביר חלק מהרכוש שלו לנאמן. פנסו הוא מבעליה (10%) של חברת דה סרוויס, שמעניקה שירותי פמילי אופיס ללקוחות כשירים. היא מנהלת נכסים בשווי של 10 מיליארד שקל עבור משפחות אמידות, ובעל השליטה בה הוא עומר גטניו (62.9%), שגם מכהן כמנכ"ל.
בסוף חודש יוני, ולכאורה על רקע החשש שבעתיד נכסיו יחולטו על רקע פרשת יונט, העביר פנסו את המניות שלו בדה סרוויס לנאמנות בחברת הנאמנות של עופר דור. לפי עוה"ד שהגישו תביעות ייצוגיות ונגזרות נגד יונט, המהלך הוא בגדר הסתרה לכאורה של נכסים מצד פנסו. לפי פנסו, ההעברה של המניות נעשתה בשל דרישת שותפיו בדה סרוויס כדי שהמוניטין השלילי של יונט לא יכתים את חברת הפמילי אופיס.
זו לא הפעם הראשונה שבה שמה של דה סרוויס נקשר בפרשה הנוגעת בחשד לפלילים. דה סרוויס וגטניו חתמו בעבר עם אמיר ברמלי וקרן קלע שבניהולו על הסכם הפניית לקוחות, ולמעשה דה סרוויס היתה מגייסת הלקוחות העיקרית של ברמלי עד 2014. קרן קלע גייסה מאות מיליוני שקלים ממשקיעים, בלי לפרסם תשקיף כחוק, תוך הבטחת תשואה חריגה ומסירת מצגים כוזבים בדבר "האופי הסולידי" של ההשקעה. ברמלי נשפט אשתקד ל־10 שנות מאסר. גטניו נחקר ברשות ני"ע על הפניית לקוחות לברמלי.
שמה של יונט קרדיט נקשר בפמילי אופיס נוסף. בראיון ל"כלכליסט" סיפר אזר שבעלי יונט הפרטית — שמוחזקת על ידי בעלי השליטה ביונט הציבורית, ושהיא בעצמה מחזיקה בנתח (28.7%) מיונט הציבורית — מכרו אג"ח של החברה הפרטית דרך פמילי אופיס. לדברי התובעים, המכירה נעשתה דרך די.ג'י ספוט, חברה ששייכת, בין היתר, לעו"ד ישי זילברברג. זילברברג מקיים קשר ארוך ועמוק עם יונט — הציבורית והפרטית. מאז שיונט הפכה לחברה ציבורית ב־2019, הוא משמש, עדיין, גם כיועמ"ש של יונט קרדיט. מעבר לכך, זילברברג הוא שותפו של פנסו בסוכנות הביטוח ספוט. כך שלכאורה, מכירת האג"ח של יונט על ידי זילברברג ללקוחות הכשירים שלו נעשתה בלי מתן גילוי לשותפות שלו עם פנסו. במענה לפניית "כלכליסט" זילברברג הכחיש את הדברים.
פנסו הוא כיום היחיד מבין בעלי השליטה והמייסדים, שמכהן כדירקטור ביונט קרדיט הציבורית. אזר, שכיהן כמנכ"ל, פוטר מהחברה בשל החשדות נגדו. אייזיק עזב את תפקידו כסגן יו"ר תוך שהוא מטיח האשמות בחברה על כך שהסתירה ממנו מידע ומידרה אותו משום שהתריע על כשלים. בהתאם, הוא גם משך את ההתחייבות שהעניק לגבות את החברה כספית.

1 צפייה בגלריה
משה כחלון  20.5.21
משה כחלון  20.5.21
היו"ר לשעבר משה כחלון. רשות ני"ע פתחה בחקירה
(צילום: אבי מועלם)

לפני כשבועיים פתחה רשות ני"ע בחקירה גלויה נגד יונט ובעלי השליטה בה, היו"ר לשעבר כחלון, ואחד מסוכניה בשם איציק אביתר. לפי החשד, בעלי השליטה ביונט הציבורית רכשו ב־50 מיליון שקל מניות בהקצאה פרטית של יונט קרדיט, תוך שהכספים נלקחים בעסקה סיבובית שהסוותה כהלוואה מיונט הציבורית עצמה. מהלך זה לא אושר כנדרש כעסקת בעלי עניין שאותה אליה ליווה זילברברג כיועמ"ש. חשד נוסף הוא שבעלי השליטה סחרו במניות יונט הציבורית על בסיס מידע פנים. הרשות גם בודקת כיצד הועברה הלוואה של 37 מיליון שקל למשפחת זועבי מנצרת מיונט הפרטית ליונט הציבורית. מדובר בהלוואה שיונט לא מצליחה לגבות והיא בסיכון להפוך לחוב אבוד. כמו כן, באותו סניף בנצרת נעלמו צ'קים ב־10 מיליון שקל.
לאחר פתיחת החקירה, גם משרד רואי החשבון של יונט — הפרטית והציבורית — הפירמה הבינלאומית EY, החליט לנתק את יחסיו עם החברה הציבורית ובצעד חריג הודיע שהוא מושך את האישורים שנתן לדו"חות הכספיים שלה בשנתיים האחרונות, זאת בטענה שהוצגו בפני המשרד מיצגי שווא. בימים אלה מנסים ביונט קרדיט למנות את משרד רואי החשבון שטיינמץ־עמינח במקום EY, וזאת כדי לאשר מחדש את הדו"ח הכספי של החברה לרבעון הראשון, מה שעשוי לאפשר לחברה לחזור להיסחר בתל אביב.
מחברת יונט קרדיט נמסר כי "חברת KCR נשכרה על מנת לבצע מהלכי ייצוב, בקרה ומיקוד עסקי בחברה. עוד נמסר כי "יונט קרדיט היא חברה רווחית ויעילה, ואנו פועלים להשיבה לפעילות מסחר מלאה בבורסה בתל אביב".
מטעמו של שי פנסו נמסר: "העברת המניות לנאמנות נעשתה מתוך רצון למנוע כל פגיעה, ולו המזערית ביותר, בלקוחות דה סרוויס".