סגור

פרשנות
מנכ"ל שופרסל המודח בדרך לחזור לחברה: מה הסיכוי שלא ימונה ליו"ר?

איציק אברכהן הוא בין שבעת המועמדים לדירקטוריון, שמתוכם יבחרו מחר בעלי המניות חמישה בלבד; רק שניים מהמועמדים לא נחשבים לאנשיו של אברכהן, ואם ייבחרו - ביחד עם הדח"צים המכהנים - יהיה למנכ"ל המודח לא פשוט להיבחר לתפקיד היו"ר

מחר תתקיים האסיפה הכללית לבחירת חמישה דירקטורים בחברת הקמעונאות שופרסל. שופרסל היא חברה ללא גרעין שליטה, ובעלי המניות שלה הם חברות הביטוח ובתי ההשקעות שמחזיקים בכ-60% מהמניות. בעל המניות הפרטי הגדול ביותר הוא צבי ויליגר שמחזיק ב-4.9%.
המועמד המוביל לתפקיד היו"ר הוא איציק אברכהן, שהודח בינואר מתפקיד המנכ"ל ביוזמתו של יקי ודמני, היו"ר שבעצמו הודח מאוחר יותר.
בתהליך ההצבעה המוסדיים ובעלי המניות האחרים מציעים מועמדים, ועדה מיוחדת של הדירקטוריון מסננת אותם, ומרכיבה רשימת דירקטורים לבחירה. הוועדה, שמורכבת מארבעה הדח"צים בשופרסל, בחרה בשבעה שמות.
חמישה מתוכם הם מועמדים חדשים לדירקטוריון, בראשם אברכהן ולצדו שלמה זוהר, רון הדסי, אילן רון ואבי אטיאס. שני מועמדים נוספים הם דירקטורים מכהנים: היו"ר הזמני הנוכחי רן גוטפרוינד ויואב שלוש.
ניתן לראות ברשימה כמורכבת משני מחנות: החמישיה בראשות אברכהן, ושני הדירקטורים המכהנים מצד שני. האסיפה אמורה לבחור חמישה מתוך השבעה לדירקטוריון הבא, שיכלול יחד עם ארבעה הדח"צים המכהנים תשעה חברים.
כל בעל מניות, בעיקר המוסדיים, בוחר בחמישה מועמדים מהשביעיה. ככל שבעל המניות מחזיק ביותר מניות, לבחירה שלו יש משקל גדול יותר. בסיום ההצבעה נערכת ספירה וחמשת המועמדים שקיבלו תמיכה ממספר בעלי המניות הגדול ביותר, נבחרים כדירקטורים.
בשלב הבא מתכנס הדירקטוריון של תשעה חברים ומקיים הצבעה לגבי זהות היו"ר. חשוב להדגיש: הדירקטוריון הוא זה שבוחר את היו"ר – ולא האסיפה.
מקורבים לחברה מעריכים כי ארבעת הדח"צים פגועים מאברכהן, וספק רב אם יבחרו בו לתפקיד היו"ר. זו הסיבה שאברכהן, שקיים פגישות עם המוסדיים, התעקש על רשימה של חמישה שמות שהולכת כמקשה אחת ותבטיח את בחירתו כיו"ר.
אם החמישיה של אברכהן היא זו שתיבחר – דרכו של אברכהן לראשות הדירקטוריון סלולה.
אם גויטפריד או שלוש ייבחרו על חשבון מועמד מהחמישה, אברכהן הופך להיות תלוי בארבעת הדח"צים. אם הם ימשיכו לפעול כגוף אחד כפי שפעלו עד היום, ויתנגדו למינוי, עשוי להיבחר לתפקיד מועמד אחר.
במקרה כזה עדיין יש לאברכהן סיכוי לא רע, שכן הדח"צים, למרות הפגיעה מיחסו של אברכהן, קשובים גם לרחשי המוסדיים ובעלי המניות, ולא מעוניינים לשבור עמם את הכלים.
הדירקטורים מכהנים כדירקטורים גם בחברות אחרות ועלולים להיפגע בהצבעות לחידוש כהונה בחברות אלה. לכן יש סיכוי לא רע שלפחות אחד מהם יישבר ויצביע בעד אברכהן.
המצב יהיה קצת יותר מסובך אם שני הדירקטורים המכהנים, גוטפרויד ושלוש, ייבחרו על חשבון שני מועמדים מהרשימה של אברכהן. כאן יזדקק כהן לתמיכה של שני דח"צים כדי להיבחר כיו"ר, וזו משימה קשה יותר.
אברכהן ייכנס לדירקטוריון בוודאות. שמו הוגש כמועמד ע"י שני ארבעה גופים לפחות. השאלה היא אם יהיה לו רוב מספיק בדירקטוריון החדש.
הדבר גם ישפיע על המנכ"ל הנכנס של שופרסל - עופר בלוך. אם אברכהן יתיישב על כס היו"ר, ולצידו הדירקטורים שהוא חפץ ביקרם, הדבר יוכל להוביל להדחת בלוך.