סגור
ג'יימי דיימון יו"ר ומנכ"ל חברת ג'יי פי מורגן צ'ייס
ג'יימי דיימון מנכ"ל ג'יי.פי מורגן (צילום: Ting Shen/Bloomberg)

"הסיכוי שכלכלת ארה"ב תגיע לסטגפלציה גבוה ממה שחושבים"

ג'יימי דיימון מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, הבנק הגדול בארה"ב, אמר את הדברים לאחר פרסום הפרוטוקולים של בכירי הפד, שחלקם אינם שוללים העלאת ריבית אם האינפלציה לא תתקרר; הכלכלה האמריקאית עשויה לחוות "נחיתה קשה", אמר דיימון, והפד "עשוי להעלות מעט את הריבית"; סטגפלציה - מצב שבו האינפלציה עולה בעוד הצמיחה הכלכלית מאטה בשל עלייה באבטלה

"הסיכוי שכלכלת ארה"ב תגיע לסטגפלציה, גבוה ממה שחושבים". ג'יימי דיימון מנכ"ל ג'יי,פי מורגן, הבנק הגדול בארה"ב לפי שווי שוק, אמר בראיון ל-CNBC כי הכלכלה האמריקאית עשויה לחוות "נחיתה קשה". לדבריו, "איך מישהו יכול לקרוא את ההיסטוריה ולומר שאין סיכוי לכך".
דיימון שוחח עם כתבי CNBC בכנס של הבנק בשנחאי. לדבריו, התוצאה הגרועה ביותר עבור כלכלת ארה"ב היא סטגפלציה, מצב שבו האינפלציה עולה, אך הצמיחה הכלכלית מאטה בשל עלייה בשיעור האבטלה (זה לא המצב כרגע).
"אני מביט באפשרויות שעומדות בפנינו בהמשך הדרך, והדבר הכי גרוע שיכול לקרות לנו הוא סטגפלציה, העלאת ריבית ומיתון. זה גם אומר שרווחי החברות ירדו. כמובן שהעולם כבר שרד אירועים כאלה, אבל אני רק חושב שהסיכוי שנגיע לשם גבוה יותר ממה שאחרים חושבים", כך אמר.
יחד עם זאת, "נתוני הצריכה עדיין טובים", אמר דיימון, גם אם הכלכלה גולשת אט אט לתוך מיתון. הוא ציין את שיעור האבטלה שנמצא מתחת ל-4% כבר שנתיים, את השכר הממוצע, מחירי הבתים ומחירי המניות בוול סטריט, שרק עולים. אך לדבריו, ביטחון הצרכנים בכלכלת ארה"ב יורד, "ונראה שזה בעיקר בגלל האינפלציה".
הפרוטוקולים של הפד מהפגישה האחרונה בה החליטה ועדת השוק הפתוח של הבנק להותיר את הריבית על 5.25%-5.5%, פורסמו אתמול והראו כי ישנם בכירים בפד שלא שוללים העלאת ריבית במקרה והאינפלציה לא תתקרר, והם אף בעד הותרת הריבית בשיעור גבוה לזמן ממושך יותר עד להתקררות המחירים בשוק.
לדברי דיימון, הפד אכן עשוי "להעלות את הריבית, מעט. אני חושב שהאינפלציה 'דביקה' יותר ממה שאנשים חושבים. הסיכוי להעלאת ריבית גבוה ממה שאחרים חושבים, בעיקר בגלל שכסף רב שהגיע לציבור כתמריצים (הכסף שטראמפ חילק בקורונה) עדיין לא בוזבז וממשיך להניע את הכלכלה".
הוא מוסיף, "האם העולם מוכן לאינפלציה גבוהה יותר? לא באמת", הוא מזהיר.
לפי התחזיות, רק מחצית מהנשאלים בסקרים מאמינים כי הפד יוריד את הריבית ברבע אחוז בפגישה בספטמבר. נזכיר כי בתחילת השנה עוד צפה הפד שלוש הורדות ריבית במהלך 2024, אם השוק יאפשר זאת. ההחלטה הבאה באמצע יוני, אחריה בסוף יולי ולאחר מכן באמצע ספטמבר. לאחר מכן בסוף אוקטובר, תחילת נובמבר ואמצע דצמבר.
לגבי היתכנות ותזמון הורדות הריבית אמר דיימון כי למרות שתחזיות השוק "טובות, הן אינן תמיד נכונות. במקרים שונים בעבר שבו עמדנו בצומת דרכים, כמו הפעם, חשבו שהאינפלציה תישאר על 2% ואז היא זינקה ל-6%, ואז אמרו שהיא תהיה על 4% וטעו. טעו בכל פעם ב-100%, אז למה שנחשוב שהפעם ננחש נכון".