סגור
איסטנבול טורקיה
איסטנבול טורקיה (צילום: בלומברג)

ארדואן משנה כיוון: מסתמנת העלאת ריבית של יותר מ-15% בטורקיה

לפי דיווח בבלומברג, נשיא טורקיה יפעל להעלאת ריבית - צעד שהוא התנגד אליו עד כה באופן נחרץ למרות האינפלציה הגבוהה; אנליסטים מעריכים כי עד סוף השנה תעלה הריבית בטורקיה מ-8.5% כיום לעד 30%

בבנקים הגדולים בעולם מעריכים כי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מתכוון לשנות את המדיניות הכלכלית הלא שגרתית שלו. ברקע: הצניחה החופשית של הלירה לשפל של כל הזמנים - ב-12 הימים האחרונים איבד המטבע הטורקי כ-20% מול הדולר.
בסוכנות בלומברג דיווחו כי לפי הערכות, ארדואן, שנבחר בשבוע שעבר לכהונה נוספת בראש המדינה, יפעל להעלאת ריבית. זאת לעומת עמדתו עד כה שהתנגדה לעלויות הלוואה גבוהות, ונחשבת לאחד הגורמים לפרוץ משבר האינפלציה במדינה. הסימן העיקרי לשינוי המצופה הוא שמאז ניצח בסיבוב השני של הבחירות החל ארדואן במינוי צוות כלכלי חדש.
לפיכך, בג'יי.פי מורגן מעריכים כעת כי בפגישת קובעי המדיניות, שתתקיים ב-22 ביוני יחליטו על העלאה של הריבית ב-16.5%, זאת בעוד שבסוסייטה ז'נרל מצפים להעלאה של כ-6.5%. מהלכים בסדר גודל כזה יהיו הגדולים ביותר מצד הבנק המרכזי בטורקיה מאז 2010.
עם זאת, האנליסטים מעט חלוקים בדעותיהם לגבי מידת העלאת הריבית הצפויה בהמשך. כך למשל בעוד שהאנליסט מארק דרימל מסוסייטה ז'נרל מעריך כי לאחר העלאה ביוני של 6.5%, תועלה הריבית פעמיים ברציפות בשיעור של 5% כל פעם, כך שהריבית תעמוד באוגוסט על שיעור של 25% לעומת השיעור הנוכחי של 8.5%. לעומת זאת, בברקליס חוזים כי עד אוקטובר הריבית תעלה לרמה של 35%, ואילו בג'יי.פי מורגן חוזים ריבית של 30% עד סוף השנה.
ארדואן אמנם עדיין לא הביע את דעתו בפומבי על העלאת הריבית, אך הוא היה עסוק בשינוי הקבינט שלו, כולל מינוי מחדש של מהמט סימסק (Mehmet Simsek), לשעבר אסטרטג במריל לינץ', לתפקיד שר האוצר.
סימן נוסף לכך שהוא מתכוון לשנות מדיניות מגיע בדמותו של חפיזה גאיה ארקן (Hafize Gaye Erkan), הנחשב למועמד המוביל לתפקיד נגיד הבנק המרכזי הבא.
ארקן עבד במשך שנים בסקטור הפיננסי בארה"ב, כולל בגולדמן זאקס ובבנק פירסט ריפבליק. נגיד הבנק הנוכחי תומך בדעתו של ארדואן ששיעורי ריבית נמוכים יכולים לסייע בהורדת האינפלציה. בהתאם, הבנק המרכזי בטורקיה לא העלה את הריבית כבר למעלה משנתיים.
כאמור, ארדואן התנגד עד כה באופן נחרץ להעלאת הריבית, למרות האינפלציה הגבוהה ובניגוד למגמה בעולם. "אלו שמנסים לכפות עלינו את הקשר בין שיעור הריבית ושיעור האינפלציה, הם בורים או בוגדים. אל תשימו לב לקשקושים של אלה שאיכותם היחידה היא שהם רואים את העולם מלונדון או מניו יורק", אמר הנשיא הטורקי במאי 2022. כמה חודשים מאוחר יותר אמר: "כל עוד האח הזה שלכם נמצא בתפקיד, הריבית תמשיך ותרד בכל יום שעובר, בכל שבוע שעובר, בכל חודש".