סגור
 ניר דוד סמנכל החטיבה העסקית ב בזק
מנכ"ל בזק, ניר דוד (צילום: רונן טופלברג)

בלעדי
קבוצת בזק מחדשת את המהלך למכירת בזק אונליין ב־60‑70 מיליון שקל

בזק צפויה להתקשר עם בנקאי השקעות שיוביל את המגעים למכירת החברה־הבת, שהיא מחזיקה 100% ממניותיה. בעבר נכשל ניסיון מכירה של בזק אונליין, שמקימה ומתפעלת מערכי קשרי לקוחות, בשל רווחיותה הנמוכה והשוק התחרותי 

קבוצת בזק מחדשת את המהלך למכירת החברה־הבת בזק אונליין. לכלכליסט נודע כי החלטה על כך התקבלה לאחרונה בחברה המנוהלת בידי ניר דוד, שמונה במקום רן גוראון. בזק צפויה להתקשר עם בנקאי השקעות שיוביל את המכירה. התמורה הצפויה היא של 70-60 מיליון שקל, שכן מדובר בחברה עתירת כוח אדם, שמתקשה להציג רווחים בשוק תחרותי.
בזק, שבשליטת קרן סרצ'לייט, מחזיקה ב־100% ממניות בזק אונליין, שהוקמה בשנת 2000 ועוסקת בהקמה, ניהול ותפעול של מערכי קשרי לקוחות. החברה פועלת באמצעות 14 מוקדים, ומעסיקה כ־2,300 עובדים. המוקדים המרכזיים של החברה הם בקריית מלאכי, באר שבע וירכא.
בינואר האחרון חתמו עובדי בזק אונליין על הסכם חדש מול הנהלת החברה וההסתדרות הכללית. לפי ההסכם, עובדים בעלי ותק של מעל חמש שנים יקבלו קרן השתלמות, יוגדלו ההפרשות לפנסיה של עובדים בעלי מעל שלוש שנות ותק, יועלה שכר מנהלי הצוותים ב־4.2%, ושכר אחראי משמרת יוצמד לעליית שכר המינימום במשק. התחלופה בין עובדי החברה, כמו בכל חברת מוקדים טלפוניים, היא גבוהה יחסית.
זו איננה הפעם הראשונה שבזק מנסה למכור את החברה־הבת. לפני כארבע שנים, בזמן כהונתו של שלמה רודב כיו"ר, נעשה ניסיון דומה, אבל ללא הצלחה. ייתכן שהקושי נובע משום שלרכישה אפשרית כזו יש מספר מוגבל של שחקנים רלבנטיים. בנוסף, מי שכבר פועל בתחום, כמו למשל חברת תקשוב של משפחת לבנת, צפוי להיתקל בקשיים רגולטוריים של אי־תחרות.
בנוסף, הרווח של החברה מגיע למיליוני שקלים בודדים בשנים טובות, ובשנים פחות טובות להפסד של מיליוני שקלים. לכן, אפשרויות ההשבחה של פעילות כזו מוגבלות. עם זאת, בתקופה כזאת, שבה הקרנות מחפשות חברות לרכישה כמעט בכל מחיר, ייתכן שבזק תצליח במה שנכשלה בעבר.
מאז 2018 מנוהלת בזק אונליין בידי אבי אטיאס, שהחליף את איציק בן אליעזר. אטיאס הצטרף לחברה ב־2007 לאחר שקודם לכן היה 13 שנה בבזק עצמה. מאז, הספיק לשמש כסמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי ומ־2016 סמנכ"ל לקוחות בחטיבת בריאות ופיננסים.
קרן סרצ'לייט מחזיקה יחד עם דוד פורר, בעלי חברת ניאו פארם, בשליטה בבזק. הקרן ופורר רכשו את השליטה ב־2019 באמצעות השקעה של 630 מיליון שקל בביקום, החברה־האם של בזק.
הרוכשים רשמו רווח של חצי מיליארד שקל על הנייר ומצויים במגעים מול משרד התקשורת כדי לאפשר להם להוריד את ההחזקה בבזק ל־15% ועדיין לאפשר להם להיות בעלי שליטה בחברה. משרד התקשורת דן בבקשה בחיוב, אף שהיא מהווה הטבה משמעותית לסרצ'לייט ופורר, שיוכלו לשלוט בחברה גדולה עם החזקה קטנה. הקלות נוספות שניתנו בידי משרד התקשורת הן אפשרות לגוף זר להחזיק בשליטה ללא שותף ישראלי, ואפשרות למוסדיים להחזיק עד 7.5% מבזק במקום 5%. מכירה של בזק אונליין תאפשר לחלק כדיבידנד חלק מהתמורה.
בינתיים ביקום מגדילה בשברירי אחוזים את ההחזקה בבזק. בסוף השבוע דיווחה ביקום על רכישת מניות בזק בכ־3 מיליון שקל ועלייה להחזקה של 27.28% ממניות בזק. המהלך נועד לאותת, ככל הנראה, על אמון במניה ובשווי החברה. עם זאת, די ברור שהמטרה המרכזית של קרן סרצ'לייט היא בסופו של דבר למכור את המניות שברשותה בהדרגה. שינוי החוק במשרד התקשורת לאחרונה מאפשר לבזק גם להיות חברה בלי גרעין שליטה. שווי בזק ירד בשבוע האחרון ל־11.9 מיליארד שקל.