סגור

בלעדי
התאחדות הסטודנטים מכרה מניות איסתא ב־200 מיליון שקל

ההתאחדות מכרה 16% ממניות חברת התיירות והנדל"ן לקרן ספרה, הפניקס ומור בהנחה של 24% על מחיר השוק. לדברי יו"ר ההתאחדות, מכירת המניות של איסתא נועדה למימון "פרויקטים חדשים ומלגות לטובת הסטודנטים, ולביצוע השקעות חדשות"

מצמצמת אחזקות ונפגשת עם מזומנים. התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית מכרה שני שליש מהאחזקות שלה בחברת התיירות והנדל"ן הציבורית איסתא . לכלכליסט נודע כי ההתאחדות מכרה אתמול 16% ממניות החברה לקרן ספרה, חברת הביטוח הפניקס ובית ההשקעות מור בעסקה מחוץ לבורסה ובתמורה ל־202 מיליון שקל, ובכך ירדה מאחזקה של 21.5% לאחזקה של 5.5%.
את המכירה ביצעה ההתאחדות בהנחה גדולה של 24% על מחיר השוק של המניה. ההתאחדות התפשרה על המחיר בעצת יועציה, משום שמדובר בנתח גדול של מניות שקשה למצוא לו קונה. מכירת המניות אושרה ברוב גדול באסיפה הכללית של ההתאחדות, שבה מכהנים נציגים מכל אגודת הסטודנטים של מוסדות הלימוד השונים. את המכירה ליוו פועלים IBI, עורכי הדין יניב בר־זיק ומורן גולדברג ממשרד צמח שניידר ושות', ויועץ המס עו"ד מאיר מזרחי.



למעשה, זו הפעם הראשונה מזה 12 שנים שההתאחדות מוכרת מניות של איסתא. בשנת 2010 היא מכרה 8% ממניות החברה לאחישי גל, בעל השליטה (31.9%). באותה העת, המניות נמכרו תמורת 13.3 מיליון שקל, וגם באותה העת המניות נמכרו בהנחה עמוקה על שווי השוק של החברה, שעמד אז על כ־150 מיליון שקל. מאז מניית החברה השיאה תשואה של פי 11, כשרק בשנתיים האחרונות המניה עלתה בכ־65%, ושווי השוק של איסתא עומד על יותר מ־1.6 מיליארד שקל כיום.
עם זאת, מאז שמניית איסתא הגיעה לשיא בחודש אפריל האחרון, היא איבדה גובה וירדה ביותר מ־30%, זאת על רקע הטלטלה בשווקים שנגרמת כתוצאה מהידוק המדיניות המוניטרית מצד בנקים מרכזיים בעולם בתגובה לאינפלציה שמרימה ראש ומזנקת במדינות רבות.
במשבר הקורונה, מניית איסתא צללה מטה, יחד עם מרבית חברות התיירות, ותוך שבועות ספורים נחתכה ב־60%. מה שסייע לה לצלוח את המשבר, אולי בצורה טובה בהשוואה לחברות אחרות, היא ההחלטה שלה להעמיק את פעילותה בתחום הנדל"ן, שאותו מנהל שמעון סיבוני, שהפכה להיות הפעילות שאחראית למרב הרווחים של איסתא, שכן פעילותה הקלאסית - ניהול סוכנות נסיעות קמעונאית וסיטונאית - לא מצליחה להתחרות בפריחה של ענף הנדל"ן.
ההתמקדות בנדל"ן סייעה לאיסתא לגייס בתחילת השנה 120 מיליון שקל בהנפקת מניות להפניקס, מור, ילין לפידות וקרן ספרה במחיר של 90 שקל למניה. מי שהשתתף בהנפקה כבר מרווח, משום שמחיר המניה כיום עומד על 100 שקל. אותם גופים סיכמו גם על רכישת מניות שהיוו כ־9% מהונה של איסתא לאחר ההנפקה, וזאת באמצעות רכישת אופציות למימוש במחיר של 110 שקל למניה.
התאחדות הסטודנטים היא בעלת מניות ותיקה באיסתא, ומחזיקה במניות מאז שהחברה הונפקה בבורסת ת"א בשנות ה־90. לאורך השנים נשמעו דעות שונות ביחס לאחזקה במניות האלו. חלק מראשי ההתאחדות לאורך השנים סברו שלא ראוי שגוף פוליטי, שראשיו מתחלפים מדי כמה שנים, יחזיק במניות של חברה ציבורית.
יו"ר ההתאחדות אלחנן פלהיימר אמר בעקבת העסקה כי "זהו צעד משמעותי לטובת הסטודנטים והסטודנטיות בישראל שיאפשר לנו לקדם פרויקטים חדשים, הן במישור האקדמי והן במישור החברתי. הסטודנט צפוי ליהנות מפעילות עשירה יותר בקמפוס ומחוצה לו, ייחשף למלגות לימודים רחבות יותר ויהנה מהטבות בהיקף שטרם נראה כמותו. מכירת המניות של איסתא תאפשר להתאחדות להשקיע את הכספים באפיקים חדשים ולסדר את השקעותיה בצורה יעילה יותר, במטרה לקדם תהליכים ופרויקטים לטובת ההתאחדות, אגודות הסטודנטים בכל המוסדות האקדמיים, והסטודנטים והסטודנטיות בישראל עוד שנים קדימה”.
לצדו של פלהיימר מכהנים סגניתו שקד בנפשי ומנכ"ל ההתאחדות שי שידלוב. פלהיימר, שהינו יו"ר ההתאחדות הצעיר ביותר אי פעם (25), משלים בימים אלה שבעה חודשים בתפקידו כיו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית.