סגור

בלעדי
עסקי הנדל"ן של אמיר דיין מקבלים לראשונה תג מחיר - 2.5 מיליארד יורו

דיין במו"מ מתקדם עם קבוצת משקיעים בריטים לביצוע הנפקת מניות פרטית בחברת הנדל"ן ויויון בהיקף של 375 מיליון יורו, שתביא אותם לאחזקה של 15%. בהמשך יוכלו להשקיע עוד 150 מיליון יורו ולעלות לנתח של 25%

משפחת דיין היא אחת המשפחות העשירות בישראל וזרועותיה העסקיות שלוחות לתחומי פעילות רבים. עם זאת, משום שבני המשפחה לא פועלים בזירה הציבורית, היקפי העסקים שלהם מהווים חידה במידת מה. כעת, בשל מגעים שמנהל אמיר דיין, הדמות הדומיננטית במשפחה, מתגלה השווי של נתח משמעותי מהעסקים האלו.
ל"כלכליסט" נודע כי אמיר דיין מנהל מגעים מתקדמים להנפקת מניות פרטית בחברת הנדל"ן ויויון (Vivion), שאותה הקים ב־2018 ושפועלת באירופה, שמעניקים לה שווי של 2.5 מיליארד יורו (כ־9 מיליארד שקל) לפני הכסף.
מדובר על הנפקת מניות לקבוצת משקיעים שכוללת קרנות, חברות ניהול כספים ופמילי אופיס'ס שאותה מגבשת חברת השקעות בריטית. מרבית המשקיעים הם בעצמם בריטים. הקבוצה צפויה להשקיע 375 מיליון יורו בוויויון בשלב ראשון, ובכך תקבל לידיה 15% ממניות החברה. בהמשך תוכל הקבוצה להשקיע 150 מיליון יורו נוספים ולעלות לאחזקה של 25%. מכיוון שמדובר בהנפקת מניות, הכסף יזרום לקופת החברה. לפי גורם בגוף ההשקעות הבריטי, המגעים נמצאים בישורת האחרונה.

כאמור, ויויון היא חברה פרטית, אולם היא הנפיקה איגרות חוב שנסחרות בבורסת יורונקסט הפאן־אירופית, ולכן היא מדווחת על התוצאות הכספיות שלה. לוויויון יש שתי סדרות אג"ח. אחת בהיקף של 700 מיליון יורו, שמועד הפירען הסופי שלה הוא 2024, ואחת בהיקף של 640 מיליון יורו, שמועד הפירעון הסופי שלה הוא 2025.
החברה שאותה הקים אמיר דיין ושבה הוא מחזיק עם אחיו איציק דיין חולשת כיום על 54 בתי מלון בבריטניה (26 מתוכם בלונדון) שרובם מושכרים לרשתות גדולות כמו הילטון. כמו כן, החברה מחזיקה ב־35 נכסים מניבים בגרמניה, בעיקר בנייני משרדים ונכסים שמושכרים לשימושים מסחריים. השווי הכולל של הפורטפוליו שלה עומד על 3.6 מיליארד יורו. במונחי שווי, המלונות אחראים ל־63% מהפורטפוליו (2.1 מיליארד יורו) והמשרדים ל־35% (כמעט 1.5 מיליארד יורו).
2021 היתה שנת שיא לוויויון. שיעור התפוסה הממוצע בנכסיה עלה מ־93% ל־95%. בין היתר, במהלך שנה זו ויויון השכירה את אחד הנכסים הבולטים שלה, שממוקם בדיסלדורף, לממשלת גרמניה בחוזה ארוך טווח של עשר שנים תמורת 9 מיליון יורו לשנה. עסקה זו, יחד עם חוזים אחרים שעליהם היא חתמה שכוללים מנגנוני הגנה מפני אינפלציה ועלייה בריבית, הביאו לעלייה בהכנסות של החברה. את השנה החולפת סיכמה ויויון עם הכנסות של 199.6 מיליון יורו מדמי שכירות, עלייה של 6.7% בהשוואה לנתון זה ב־2020, שנת הקורונה הקשה ביותר, שעמד על 187.1 מיליון יורו. ה־EBITDA המתואם של החברה (רווח תפעולי־תזרימי לפני מסים והפחתות) הסתכם ב־165.1 מיליון יורו - זינוק של יותר מ־16% בהשוואה ל־141.9 מיליון יורו ב־2020. ה־FFO של ויויון, שהוא למעשה הנתון שמייצג באופן הטוב ביותר את הרווח בחברות נדל"ן מניב, הסתכם ב־81.3 מיליון יורו, עלייה של 9.3% בהשוואה ל־FFO של 74.4 מיליון יורו ב־2020. מנתונים אלו עולה כי המגעים להשקעה בוויויון על ידי אותה קבוצת משקיעים נעשית לפי מכפיל EBITDA של 15 ומכפיל 30 על ה־FFO.

3 צפייה בגלריה
אמיר דיין איש עסקים ו נדלן ישראלי
אמיר דיין איש עסקים ו נדלן ישראלי
אמיר דיין
לוויויון, שרשומה בלוקסמבורג, יש נכסים לא משועבדים בשווי של 3.2 מיליארד יורו, והיקף החוב שלה נמוך יחסית, 1.6 מיליארד יורו, כך שיחס החוב להון שלה (LTV) עומד על 35%. שווי הנכסים נטו של החברה, כולל מזומן, עומד על 5.3 מיליארד יורו.
ויויון ביצעה שורה של עסקאות בפרופיל גבוה למדי. בדצמבר 2019 היא רכשה שני בתי מלון בלונדון תמורת 255 מיליון ליש"ט מידי המשרד שמנהל את ההון של ראש ממשלת קטאר לשעבר, שייח' חאמד בן ג'אסים אאל ת'אני. מדובר במלון סנדרסון ומלון סנט מרטינס שאותם רכש השייח' ב־2011 תמורת 192 מיליון ליש"ט. קודם לכן, במרץ של אותה שנה, רכשה החברה פורטפוליו של תשעה מלונות שמושכרים להילטון העולמית תמורת 246 מיליון ליש"ט.
משפחת דיין, שאותה מובילים האחים מיקי ואמיר דיין, חולשת על אימפריה בינלאומית בתחומי הנדל"ן, המלונות, הרכב וכן תעשיות נוספות. עם זאת, ויויון הוקמה ושייכת בעיקר לאמיר דיין, כשלאחיו איציק יש נתח קטן מהמניות. המשפחה עלתה מאיראן ו־12 האחים, שאחד מהם נפטר בינתיים, גדלו בדירה קטנה בשכונת התקווה בתל אביב. בשנים האחרונות הפכה המשפחה לאחת העשירות בישראל.

3 צפייה בגלריה
איציק דיין כלכליסט דובאי מינגלינג גלריה
איציק דיין כלכליסט דובאי מינגלינג גלריה
איציק דיין
(צילום: אוראל כהן)
בשנים האחרונות משפחת דיין הגדילה את היקף פעילותה תוך שהיא מנצלת מצוקה של גופים שונים. היא התעניינה ברכישת אפריקה ישראל מידי נושי לב לבייב, אך בסוף רכשה רק את אפריקה מלונות תמורת כמיליארד שקל. כמו כן, המשפחה רכשה נתח של 20% מ־ADO שהיתה אז של שרי אריסון ומכרה את האחזקה ברווח גדול לקבוצת אדלר הגרמנית.