סגור

כאילו אין מלחמה: דאו ג'ונס ביום הכי טוב שלו מאז נובמבר 2020, הנפט ירד ב-1.3%

במערב מעריכים כי קייב תיפול תוך ימים, פוטין קורא לצבא האוקראיני למרוד בשלטון, אבל השוק אופטימי מהסיכוי לשיחות בין הצדדים: דאו ג'ונס קפץ ב-2.5%, S&P 500 התחזק ב-2.2% ונאסד"ק הוסיף 1.6%; לונדון זינקה ב-3.9%, פרנקפורט ופריז קפצו ב-3.7% ו-3.6% בהתאמה, מוסקבה ניתרה ב-20%, הזהב נפל ב-2%; אחרי הדוחות, לייבפרסון מוחקת רבע משוויה, פוטלוקר מתרסקת ב-32%

דיווח שוטף מהשווקים המובילים בעולם: העדכונים החשובים, המניות הבולטות, איגרות החוב ועדכוני האנליסטים
23:00 - וול סטריט ננעלה בעליות שערים, למרות הידרדרות המצב באוקראינה. דאו ג'ונס זינק ב-2.5% (היום הטוב ביותר שלו מאז נובמבר 2020), מדד S&P 500 טיפס ב-2.2%, ונאסד"ק - ב-1.6%. בסיכום שבועי: דאו ג'ונס רשם יציבות, S&P 500 עלה ב-0.8% ונאסד"ק טיפס ב-1.1%
22:00 - מחיר הנפט הגולמי מסוג WTI ירד היום ב-1.3% ל-91.6 דולר לחבית. בסיכום השבוע הדרמטי רשם הנוזל השחור עלייה מתונה בלבד של 1.5%.
20:35 - הזהב נפל היום ב-2% (38.70 דולר) למחיר של 1,887.60 דולר לאונקיה, ברקע האופטימיות בשוקי המניות. הזינוק אתמול מעל לשווי של 1,970 דולר אמנם דחף את המתכת היקרה לשיא של יותר משנה, אך השיא לא החזיק יותר מכמה שעות, ובסיכום שבועי הזהב אף רשם ירידה של 0.6%.

7 צפייה בגלריה
מוסף השקעות זהב
מוסף השקעות זהב
למרות שרשם שיא של יותר משנה במהלך המסחר אתמול, בסיכום שבועי רשם הזהב ירידה בשווי
(צילום: שאטרסטוק (Oleksiy Mark))

19:05 - רוסיה בנתה בשבע השנים האחרונות הגנות פיננסיות חזקות, אך בטווח הארוך הכלכלה שלה קרוב לוודאי שלא תעמוד בהתקפה של סנקציות מתואמות מצד המערב, כך לפי ניתוח שפורסם בסוכנות הידיעות רויטרס. "התפישה לפיה רוסיה לא תיפגע, היא שגויה. ההשלכות השליליות אולי לא יורגשו באופן מיידי, אך הסנקציות יפגעו בפוטנציאל הרוסי בטווח הארוך", אמר כריסטופר גרנוויל, מנהל חברת הייעוץ TS לומברד.
18:25 - דאו ג'ונס רושם בינתיים את היום הכי טוב שלו ב-2022, מזנק ב-1.9%. לונדון מזנקת כבר ב-4%.
17:10 - איך לא, שוב מסחר תנודתי בוול סטריט - מדד נאסד"ק עבר לירידות. פוטין קורא לכוחות הצבא האוקראיני למרוד בשלטון ולהניח את הנשק.
16:30 - כאילו אין מלחמה באירופה - פתיחה ירוקה בוול סטריט: מדד דאו ג'ונס מתחזק ב-0.9%, S&P 500 מטפס ב-0.6% ונאסד"ק מוסיף 0.2%. אחרי הדוחות - לייבפרסון נופלת ב-26%, פוטלוקר מתרסקת ב-29%. בחברת ההנעלה ציינו כי מכירות מוצרי נייקי צפויות לרדת ב-2022.
15:55 - ברקע לעליות בחוזים בניו יורק ובבורסות אירופה, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הודיע כי בתגובה להצעת נשיא אוקראינה זלנסקי לקיים שיחות עם רוסיה, פוטין מוכן לשלוח נציגים לשיחות שיערכו במינסק שבבלארוס בנוגע להפסקת הלחימה בין שתי המדינות. כך דווח בוול סטריט ג'ורנל, בהתבסס על סוכנויות ידיעות ברוסיה.

7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
(רויטרס)

15:40 - שיא של 39 שנים: מדד האינפלציה המועדף על הפד שנוגע להוצאות הצריכה הפרטית בארה"ב (ליבה - ללא מוצרי מזון ואנרגיה) זינק בינואר ב-5.2% בחישוב שנתי, ומעל צפי האנליסטים בשוק שציפו לעלייה של 5.1%. מדובר בעלייה השנתית החדה מאז אפריל 1983.
מדד הוצאות הצריכה הפרטית כולל הוצאות מזון ואנרגיה זינק ב-6.1% בחישוב שנתי - שיא של 40 שנה, מאז פברואר 1982. בחישוב חודשי, מדד הליבה טיפס בינואר ב-0.5% לעומת דצמבר 2021, לעומת תחזיות לעלייה של 0.6%.
15:05 - מניית בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב, קוינבייס, עברה מירידה של 2% בטרום לעלייה של 1%, אחרי הדוחות. קוינבייס הכתה את התחזיות עם רווח נקי של 3.32 דולר למניה לעומת צפי ל-1.85 דולר למניה. גם ההכנסות התעלו על הצפי. יחד עם זאת, ציינו בחברה כי התנודתיות המאפיינת את הסקטור צפויה לגרום לירידה במסחר במטבעות הדיגיטליים ברבעון הנוכחי.
14:40 - מחיר האג"ח האמריקאי שב לירידות ותשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים מתקרבת לשיעור של 2%, עולה עתה ב-2 נק' בסיס ל-1.99%. אתמול ירדה התשואה בחדות אך במהלך המסחר השתנתה המגמה במקביל לשינוי המגמה במדדי המניות שעברו מירידות חדות לעליות.
תנודתיות גם בסחורות - הנפט האמריקאי מטפס ל-93.5 דולר לחבית, הברנט מתקרב לשווי של 100 דולר לחבית (אתמול זינק מעל ל-105 דולר). הזהב נחתך ב-1% למחיר של 1,906 דולר לאונקיה - אתמול זינק למחיר של 1,976 דולר לפני שצנח במקביל לשינוי המגמה במדדי המניות.
14:30 - לייבפרסון מתרסקת ב-34% בטרום בניו יורק: חברת התוכנה האמריקאית שנסחרת גם בבורסת ת"א, רשמה ברבעון הרביעי של 2021 הכנסות נמוכות מהצפי, כמו גם הפסד גבוה מהתחזיות. החברה רשמה הפסד של 75 סנט למניה לעומת צפי להפסד קטן יותר של 51 סנט למניה.

7 צפייה בגלריה
משרדי לייבפרסון ב רעננה
משרדי לייבפרסון ב רעננה
משרדי לייבפרסון
(צילום מיכה לובטון)

13:50 - החוזים בניו יורק יורדים, אחרי שאמש רשמו המדדים את אחד הימים המשוגעים בשנים האחרונות, כשנאסד"ק זינק ב-3.3% אחרי שנפל מוקדם יותר ב-3.5%.
ייתכן והסיבה לעלייה המפתיעה אמש היא ההערכה כי הבנק המרכזי בארה"ב לא יעלה בחדות את הריבית - צפוי להעלות בפגישה הבאה במרץ ברבע אחוז ולא בחצי אחוז.
המצב הגיאו-פוליטי הרגיש באירופה יגדיל את ההוצאות במדינות המערב, כולל בארה"ב, בכל הנוגע לסיוע צבאי והומניטרי, ואף עשוי להיפגע מהסנקציות שהוא עצמו מטיל על רוסיה בשל הפלישה לאוקראינה.
ועתה, אנו ביום השני ללחימה באוקראינה לקראת כיבושה של עיר הבירה קייב - מוסקבה עשויה להשתלט על העיר תוך ימים, כך לפי ההערכות.
החוזים על דאו ג'ונס נסוגים ב-0.7%, כמו גם החוזים על S&P 500. החוזים על נאסד"ק נחתכים ב-0.5%.
13:27 - בורסת מוסקבה מזנקת בכמעט 11%
עושה רושם שהלחימה באוקראינה ופלישת הכוחות הרוסיים לבירה קייב לא משפיעים לרעה על המסחר בבורסות, לפחות לפי שעה. המדד המוביל בבורסות מוסקבה, MOEX, מזנק בשעה זו בשיעור של יותר מ-10%. גם שאר המדדים באירופה רושמים עליות חדות - פוטסי הבריטי מזנק ב-2% וקאק הצרפתי מוסיף לערכו 1.5%. במקביל, החוזים העתידיים על המסחר בוול סטריט מאותתים על ירידות של 0.9% בפתיחת המסחר.
11:25 - הדאגה מגיעה לוול סטריט - החוזים העתידיים יורדים
על רקע החרפת הלחימה באוקראינה וכניסת צבא רוסיה לבירה קייב, החוזים העתידיים על המדדים בבורסות ניו יורק יורדים בשעה זו: החוזים על דאו ג'ונס, S&P 500 ונאסד"ק יורדים ב-1%, 1.1% ו-1.3% בהתאמה.
10:40 - מסכים ירוקים בבורסות אירופה
המסחר בבורסות המובילות באירופה נפתח הבוקר (ו') בעליות שערים, למרות הלחימה העזה באוקראינה. העליות נרשמות על רקע הסנקציות שהוטלו עד כה על רוסיה והיו פחות חמורות מכפי שחששו. מדד פוטסי הבריטי מתחזק ב-1.3%, מדד דאקס הגרמני מוסיף לערכו 0.2% ומדד קאק הצרפתי מטפס ב-0.5%. המסחר באסיה ננעל מוקדם יותר במגמה מעורבת עם נטייה לעליות שערים. מדד ניקיי היפני הוביל את העליות עם עלייה של 2%, מדד שנגחאי המשולב טיפס ב-0.6% ואילו האנג סנג ירד ב-0.6%.

7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד פוטין ב ניו יורק
הפגנה נגד פוטין ב ניו יורק
הפגנה נגד פוטין בניו יורק
(צילום: רויטרס)

8:20 - מגמה מעורבת בבורסות אסיה
המסחר בבורסות אסיה מתנהל הבוקר (ו') במגמה מעורבת על רקע המשך הלחימה באוקראינה והדיווחים על התקרבות כוחות צבא רוסיה לבירה קייב. ניקיי היפני מזנק ב-1.9%, שנגחאי מטפס ב-0.4% והאנג סנג נחלש ב-0.4%.
הבורסות באסיה התאוששו לאחר העלייה המפתיעה במסחר בלילה בוול סטריט, נראה שהמשקיעים לקחו בחשבון את ההשלכות ארוכות הטווח של הסנקציות המחמירות שמתכוונים במערב להטיל על רוסיה, בעקבות הפלישה לאוקראינה.
לפי חלק מהאנליסטים, ההתאוששות נבעה גם מכך שהסנקציות שעליהן הכריזו ארה"ב והאיחוד האירופי לא היו קשות כפי שחששו, ולא כללו את הרחקתה של רוסיה ממערכת התשלומים הבינלאומית SWIFT. "התקיפה הרוסית החלה בתקופה שבה העולם מתמודד גם ככה עם אינפלציה גבוהה ומחסור בסחורות, והמערב מצמץ ראשון", הגיב האנליסט ג'פרי היילי מ-OANDA. "הליך זריקתה של אוקראינה מתחת לגלגלי האוטובוס הגיאופוליטי החל. השווקים הרגישו זאת, שזה הגרוע ביותר שיהיה".

7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום תקיף נגד רוסיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום תקיף נגד רוסיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. "הסנקציות שעליהן הכריזו ארה"ב והאיחוד האירופי לא היו קשות כפי שחששו"
(AFP)


נראה שהמשקיעים גילו מחדש את התאבון שלהם לסיכונים לאחר ירידות חדות אתמול, והמדדים המרכזיים בארה"ב דיווחו על עליות, בהובלת מניות הטכנולוגיה. עם זאת, יש אנליסטים המזהירים שהראלי מתעתע. "החלטתו של ג'ו ביידן להטיל סנקציות ולא לשלוח חיילים מספקת הקלה מסוימת. אך העימות הזה צפוי להיות ממושך ויוסיף ללחצים האינפלציוניים העולמיים, שיגרמו לבנקים מרכזיים לאמץ מדיניות הידוק", הגיב לסוכנות הידיעות רויטרס קייל רודה מ-IG מרקטס במלבורן. "זה בסדר לעת עתה, אך בטווח הארוך השווקים ייסחרו במגמות ירידה", סיכם.
מחירי הנפט המשיכו לעלות בשל החשש לשיבושים באספקה. נפט מסוג ברנט עלה ב-2% למחיר של 101.80 דולר לחבית, בעוד שנפט מסוג WTI עלה ב-2.7% למחיר של 95.53 דולר לחבית. גם הזהב, הנחשב למקלט בטוח, המשיך בעליות וטיפס ב-0.57% ל-1,913 דולר לאונקיה. אתמול מחיר הזהב טיפס לשיא של 1,973.96 דולר.
8:00 - מתקפת טילים על קייב
יומה השני של הפלישה הרוסית מהים, מהאוויר ומהיבשה: באוקראינה התחדשה לפנות בוקר (שישי) הלחימה בין צבא אוקראינה לצבא רוסיה. קצת אחרי השעה 04:20 החלה מתקפת טילים על הבירה האוקראינית קייב, ובמקביל במחוז זפוריז'יה שבדרום-מזרח המדינה הותקף בטילים מוצב של הצבא האוקראיני.
שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין אמר בשיחה עם מחוקקים כי הכוחות הרוסיים שנכנסו לאוקראינה דרך בלארוס נמצאים במרחק 32 ק"מ מקייב. בשיחה נאמר כי כוחות נוספים, שפלשו מרוסיה, נמצאים במרחק גדול יותר - אבל הן אלו והן אלו מתקדמים לעבר הבירה במטרה לכתר אותה, כשייתכן שהמטרה הסופית היא הפלת ממשלת אוקראינה.
שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה אמר כי כינה את המתקפה על קייב הבוקר "זוועתית". לדבריו, "הפעם האחרונה שהבירה חוותה משהו דומה הייתה ב-1941, אז גרמניה הנאצית תקפה. אוקראינה הביסה את הרשע הזה ותביס את הרשע הנוכחי".

7 צפייה בגלריה
בניין בעיר קייב אוקראינה שנפגע בהתקפות רוסיות
בניין בעיר קייב אוקראינה שנפגע בהתקפות רוסיות
בניין בקייב שנפגע בהתקפות רוסיות
(צילום: רויטרס)

פלישת רוסיה לאוקראינה טלטלה אמש את השווקים בעולם. עם זאת, המדדים המובילים בוול סטריט, שרשמו ירידות בתחילת המסחר אתמול ננעלו אמש במגמה חיובית: דאו ג'ונס עלה ב-0.3% לאחר שכבר איבד 2.6%; נאסד"ק התחזק ב-3.3% לאחר ירידה של 3.5% בשלב מוקדם יותר של יום המסחר. הוא איבד 20% מאז השיא שקבע בנובמבר; S&P 500 הוסיף 1.5% לאחר שכבר ירד ב-2.6%. הוא נמצא עדיין בטריטוריית תיקון לאחר שאיבד יותר מ-10% מהשיא שקבע ב-3 בינואר.
מי שהובילו את את המגמה החיובית היו מניות הטכנולוגיה, ובהן נטפליקס שעלתה בכמעט 5%, מיקרוסופט - 3% ואלפבית ומטא שעלו בכ-2.5% כל אחת.

7 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה
וול סטריט בורסה
וול סטריט
(צילום: רויטרס)

מה שגרם לשינוי המגמה הוא הנאום של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שהטיל סנקציות כבדות על רוסיה, כולל על מגזרי הבנקאות וההייטק, וההכרה של אנליסטים שכעת הפד לא ימהר להעלות בשיעור חד את הריבית כבר במרץ ויסתפק בהעלאה של 0.25% במקום 0.5% כפי שהעריכו קודם.
הנפט מסוג WTI עלה אמש ב-0.8% לרמה של 92.8 דולר לחבית, לאחר שבמהלך היום כבר עלה מעל רמה של 100 דולר לחבית בעקבות החששות לאספקה לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה. הברנט עלה ב-2.3% לרמה של 99.1 דולר לחבית, לאחר שבמהלך היום נגע ברמה של 105.8 דולר לחבית. בשני המקרים מדובר ברמות שלא נראו מאז שנת 2014. עם זאת, הגז הטבעי איבד 1.2% לרמה של 4.6 דולר ליחידה.