סגור

תנועות קלות במט"ח, הדולר מתחת ל-3.65 שקלים; "בנק ישראל יתקשה להוריד ריבית באפריל"

יום תנודתי שערי החליפין, לאחר נתוני האינפלציה בישראל ולקראת החלטת הפד ברביעי: היורו עולה ב-0.1%, נסחר בסביבת 3.98 שקלים; לידר: "הפוטנציאל להורדת ריבית בנק ישראל במהלך השנה מוגבל"; פועלים: "הפחתה של הריבית בחודש אפריל הפכה להחלטה גבולית"

תנודתיות במט"ח בפתיחת שבוע המסחר - בהמשך לפרסום נתוני האינפלציה בשישי ולקראת החלטת הפד ברביעי.
הדולר שעלה מוקדם יותר במהלך היום יורד ב-0.1% (ביחס לשערו היציג) ונסחר מתחת ל-3.65 שקלים. היורו עולה ב-0.1% לסביבת 3.98 שקלים; בשווקים הגלובליים: היורו עולה ב-0.1%, נסחר מעל 1.09 דולר.
מדד המחירים של פברואר רשם עלייה חודשית של 0.4%, בהתאם לתחזיות – האינפלציה השנתית ירדה קלות ל-2.5%, מול מדד שנתי של 2.6% בינואר. טרם פירסום נתוני האינפלציה ביום שישי, הדולר היציג טיפס ב-0.8% מול המטבע המקומי, ונקבע על 3.653 שקלים ( לאחר פרסום הנתונים הדולר המשיך להתחזק עד ל-3.681 שקלים - היורו הגיב בעלייה דומה, לרמה של 4 שקלים).
"סביבת האינפלציה צפויה להישמר במחצית העליונה של יעד בנק ישראל (1%-3%), ושמירה על סביבה זו תגדיל את הסיכויים להפחתות ריבית", אמרו גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון. " קיימת סבירות גבוהה להורדת ריבית בהחלטה של חודש אפריל", הוסיפו מיכאל בפמן ורזניק.
זו גם דעתו של אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב: "אנו חושבים שהמדד האחרון מאפשר לבנק ישראל להוריד ריבית ב-0.25% בהחלטתו הקרובה. האינפלציה ממשיכה להתמתן - קצב האינפלציה ב-3 וב-6 החודשים האחרונים (מנוכי עונתיות) ירד מתחת ל-2% וכך גם ציפיות האינפלציה לכל הטווחים נמצאות בתוך היעד של בנק ישראל. כל עוד השקל ממשיך להיות חזק ומושפע רק במידה קטנה מפערי הריביות, בנק ישראל יוכל להוריד את הריבית מבלי להמתין להורדה של הפד, כפי שכבר עשה בינואר".
בלידר חושבים אחרת - כלכלני בית ההשקעות בראשות יונתן כץ לא חושבים שאיום האינפלציה הוסר מהפרק, ובנק ישראל יתנהל בהתאם: "אנו מזהים שלושה איומי אינפלציה עיקריים: השפעת מדיניות פיסקאלית מרחיבה על הביקוש, האצה במחירי השכירות והתייקרות במחירי ההובלה.
הפוטנציאל להורדת ריבית בנק ישראל במהלך השנה מוגבל. תחזית האינפלציה השנתית שלנו עומדת על 3.2%, בהנחה של יציבות בשע"ח. בסביבה זו, הבנק יתקשה להוריד את הריבית השנה מעבר לפעם-פעמיים (במקרה הטוב). דחיית הורדת ריבית הפד גם תקשה על הורדת ריבית מצד בנק ישראל". החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל צפויה ב-8 באפריל, זו שאחריה תתפרסם ב-27 במאי.
החטיבה הפיננסית של בנק הפועלים שותפה לעמדת לידר: "אנו מעלים את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה לשיעור של 3.0%, ומעריכים שהסיכונים מוטים לאינפלציה גבוהה יותר. הפחתה של הריבית בחודש אפריל הפכה להחלטה גבולית, והיא תלויה בנתונים שיתווספו עד אז, ובעיקר בשער החליפין של השקל.
מדדי המחירים לחודש פברואר גורמים לבנקים המרכזיים של ארה"ב, אירופה ועתה גם ישראל לחשוב מחדש על תוואי הפחתות הריבית. האינפלציה לא ממהרת לרדת, ועליות המחירים בשוקי הנדל"ן למגורים מחזקות את הערכה זו. אנו צופים עתה שתי הפחתות ריבית עד סוף השנה".
ולעניני הפד. הבנק המרכזי של ארה"ב לא יודיע השבוע על הורדת ריבית ותשומת הלב תופנה למסיבת העיתונאים של היו"ר ג'רום פאוול - היו"ר צפוי להציג למשקיעים תגובה ראשונה של הבנק לנתוני האינפלציה שפורסמו בארה"ב בשבוע שעבר, ועשוי לספק מידע נוסף על מתווה הורדות הריבית בהמשך השנה.
מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בפברואר ב-0.4%, זאת לאחר עלייה של 0.3% בינואר - קצב האינפלציה השנתי עמד על 3.2%, לעומת 3.1% בינואר. עלייה קלה נרשמה גם בקצב אינפלציית הליבה, שעמד על 3.8%. עלייה מפתיעה נרשמה גם במדד המחירים ליצרן, של 0.6% ברמה החודשית, כפול מהתחזיות.
"במבט כולל מדובר בשרשרת של התפתחויות שאיננה תומכת בהפחתת ריבית בארה"ב בעתיד הנראה לעין, והדבר צפוי לבוא לידי ביטוי בהודעת הפד ביום רביעי - בעיקר בהשפעה על תחזיות הבנק", אמרו בפמן ורזניק, שהוסיפו: "הבנק צפוי לדחות את המועד הראשון להפחתת הריבית למחצית השנייה של 2024". החלטות הפד הבאות, לאחר זו של של יום רביעי, צפויות ב-1 במאי, ב-12 ביוני וב-31 ביולי.