סגור

רוזן וטוכמאייר, יחד עם קרן ספרה, יוצאים לקרב משפטי ומאשימים את כצמן בשימוש במידע פנים

במסגרת ההתנגדות החריפה לחלוקת מניות גזית גלוב כדיבידנד בעין, שלוש החברות טוענות שכצמן רכש מניות תוך שימוש במידע פנים כשידע על ההחלטה הצפויה על החלוקה; המכתב שהעבירו לדירקטורים של נורסטאר כולל איום בתביעות אישיות: "פעלתם מתוך אינטרסים זרים – אינטרסים אישיים של כצמן כבעל שליטה – שאין דבר בינם לבין טובת החברה"

חיים כצמן נערך למלחמה משפטית מול ישראל קנדה ורמי לוי - לכלכליסט נודע שכצמן שכר את שירותיו של עו"ד גיל אוריון ממשרד פישר בכר חן, כדי שייצג אותו במאבק. אוריון משמש גם כעורך הדין של נורסטאר שבשליטת כצמן.
בעלי מניות המיעוט בנורסטאר, ישראל קנדה וקרן ספרה מאיימים על הדירקטורים בנורסטאר בתביעות אישיות ומאשימים את כצמן בשימוש במידע פנים: הבוקר שלחו השלושה מכתב קשה לדירקטורים, מהלך המסמן מלחמה גלויה במהלך שהוביל כצמן לחלק את מניות גזית גלוב כדיבידנד בעין לבעלי המניות של נורסטאר.
בעלי מניות המיעוט מדגישים במכתב, שנשלח באמצעות משרד עו"ד גולדפרב זליגמן: "מתעורר חשש כבד, כאמור לעיל, כי בהחלטות שקיבלתם, הרחקתם לכת ופעלתם בניגוד לדין, ככל הנראה, מתוך ידיעה ברורה או תוך עצימת עיניים, כי קיימת אפשרות שהחלטותיכם יגרמו לחברה נזק עצום ובלתי הפיך, הפרתם את חובת האמונים וחובת הזהירות כלפי החברה ובעלי מניותיה ופעלתם מתוך אינטרסים זרים – אינטרסים אישיים של מר כצמן כבעל שליטה – שאין דבר בינם לבין טובת החברה והגיון עסקי לגיטימי. יודגש, כי באם יתברר, כי אכן הפרתם חובות זהירות ואמון שבהם אתם חבים נוכח אופן פעולתכם בקבלת החלטות אלה, הרי אתם עלולים לחוב באחריות אישית בשל כך".

הגופים האמורים שמחזיקים במניות נורסטאר טוענים כי המטרה של החלוקה היתה אך ורק לבצר את שליטתו של כצמן ולחסום מהלך של השתלטות על נורסטאר, ושבפועל היא פוגעת בנורסטאר עצמה. השלושה נתלים בעובדה שבישיבה שבה הוחלט על החלוקה נכחו כצמן עצמו וחתנו, שהצביעו בעד ההחלטה למרות שלטענת בעלי מניולת המיעוט מדובר בהחלטה שיש לו עניין אישי בה ומחייבת אותו להיעדר מהצבעה כזו.
"שוק ההון הבין מייד, כי עיתוי ההחלטות במועד הנוכחי ותוכנן של החלטות אלה לחלוטין אינו מקרי, וקשור קשר הדוק, למאבק השליטה המתחולל בחברה. ביסוד ההחלטות אין דבר עם טובת החברה או בעלי המניות אלא רתימתה של החברה ונכסה המרכזי והחשוב ביותר, שהחברה תלויה בו לקיומה, לסולבנטיות שלה ויציבותה, והכפפתם לצרכים, לרצונות ולשיקולים הצרים של בעל השליטה בה, במסגרת ענייניו האישיים, מה שהביא לירידה של 4% במניה בשני ימי מסחר", נמסר במכתב.
המכתב מהווה במידה רבה הודאה ראשונה בכך שהכניסה של ישראל קנדה לחברה נעשית עם הפנים להשתלטות עליה ושכיום מתחולל קרב שליטה ביו הצדדים, חרף ההסכמות שאליהן הגיעו בעת שישראל קנדה רכשה מכצמן ישירות 11% ממניות נורסטאר ב-192 מיליון שקל. באותה העת הוסכם כי ישראל קנדה לא תעלה לאחזקה של מעל 22.6% בנורסטאר ולא תמנה דירקטורים מטעמה, על אף העובדה שאחזקתה בחברה קטנה רק במעט מזו של כצמן (27.7%).
1 צפייה בגלריה
מימין אסי טוכמאייר ו ברק רוזן בעלי השליטה בישראל קנדה ו חיים כצמן בעל השליטה בגזית גלוב
מימין אסי טוכמאייר ו ברק רוזן בעלי השליטה בישראל קנדה ו חיים כצמן בעל השליטה בגזית גלוב
מימין אסי טוכמאייר וברק רוזן בעלי השליטה בישראל קנדה וחיים כצמן בעל השליטה בנורסטאר
(צילום: עמית שעל, אוראל כהן)

עוד נטען במכתב כי "ההחלטה גרמה נזק מוחשי לבעלי המניות של החברה ולאמון הציבור בממשל התאגידי של נורסטאר....לא כוונה אמיתית לחלק דיבידנד לבעלי המניות, לא צורך אמיתי בגיוס הון, וגם לא עניין מיוחד דווקא כעת להיערך (באופן חלקי, חסר ומוגבל) ל'קיפול שכבה' בשל שיקולי חוק הריכוזיות כביכול עומדים ביסוד ההחלטות שקיבלתם. בחיbת ההחלטות לגופן, בעיתויין הנוכחי, באופן אישורן החפוז והמגמתי, מלמדת כי רצון להיטיב עם מר כצמן אישית, כבעל השליטה בחברה ולפעול על פי האינטרסים שלו כבעל מניות, הוא שהניע דיונכם בהחלטות אלה. מדובר בהחלטות שאין בהן הגיון עסקי וצורך ענייני אמיתי...לא בכדי המידע על ההחלטות האלה חסר לגבי זהותו של מי שיזם אותן".
סעיף מעניין במכתב מעלה חשד לשימוש במידע פנים ע"י כצמן. "לפי דיווח החברה מיום 10 באפריל 2022 רכש כצמן ביום חמישי 7.4, שלושה ימים לפני אישור ההחלטה, 21 אלף מניות נוספות של החברה מחוץ לבורסה. לפי המידע המצוי בידי מרשינו, ההחלטות האמורות נידונו בחברה עוד טרם למועד קבלתן, ומכאן עולה חשש כי רכישת המניות על ידי בעל השליטה כאמור היתה נגועה בשימוש במידע פנים". הדירקטורים נקראים במכתב בדרישה לקיים הליך בדיקה עצמאי ובלתי תלוי לבדיקת נסיבות רכישת המניות וביצוע כל הפעולות הדרשות בהתאם לתוצאות החקירה.
למכתב שעליו חתומים עוה"ד אהרן מיכאלי, יהודה רוזנטל ועוז סאסי ממשרד עורכי הדין גולדפרב זליגמן מצורפות חוות דעת מקצועיות הטענות המשפטיות נתמכת בחוות דעת של פרופסור גדעון פרחמובסקי וד"ר אסף אקשיין. למכתב צורפה עבודה כלכלית של דלויט כדיי לתמוך בטענות על הפגיעה בחברה כתוצאה מההחלטות.