סגור
WM MOTORS W6 מול מפעל רכב בסין
רכב של WM MOTORS לצד מפעל רכב בסין. היבואנית הצהירה שישראל שילמה על אלפי רכבים. לפי משרד התחבורה, רק חמש הגיעו (צילומים: יצרן רויטרס)

ניתוח
המנכ"ל שברח, והיצרניות שמתקשות לשרוד: האם שוק הרכב הסיני בסכנת קריסה?

מחקר מצא כי שליש מיצרניות הרכב הסיניות יעמדו ברבעון הזה במצב של להיות או לחדול. אלא שצפי לקריסה לא מונע מהן לשדר לעולם עסקים כרגיל ולדווח על אלפי הזמנות לכאורה ועל היערכות להשקה בנוכחות כוכבים מהוליווד. כך לפחות היה עם WM MOTOR, שכבר החלה לשווק בישראל ואז פשטה רגל והמייסד שלה נעלם

"מיני־דרמה" התרחשה בשבוע שעבר בענף הרכב הסיני: שבועיים אחרי שיצרנית הרכב הסינית WM MOTOR הודיעה על פשיטת רגל – התקשורת הסינית דיווחה כי מייסד החברה, איש העסקים הסיני פרימן שן, הודיע למכריו שהוא נאלץ לטוס לאירופה לפגישות עבודה בענייני רכב.
אלא ששן לא טס לאירופה. במקום זאת הוא ארז כל מה שהיה יכול, ויחד עם בני משפחתו המריא לניו יורק. לעת עתה, לפי פרסומים בחו"ל, לשן אין שום כוונה לשוב לסין. יתרה מכך, החל משלשום החלו להופיע פרסומים וסרטונים ברשתות הסיניות שלפיהם מכוניות WM MOTOR "משתגעות". האפליקציות לא פועלות, והמחשבים קורסים, כנראה כי אין מי שיאייש את שירותי התמיכה של היצרנית.
שן הותיר מאחוריו עובדים זועמים, שלא קיבלו את המשכורות האחרונות, ובעיקר הרבה שאלות, כי אחרי הכל, WM MOTOR היתה אחת מיצרניות הרכב הסיניות הראשונות שהודיעו כי ייצרו רכב חשמלי. למעשה, החברה שקמה רשמית בינואר 2015, הצליחה לשכנע לא מעט משקיעים, כולל את ענקיות הטכנולוגיה המקומיות באידו וטנסנט, לשפוך לתוך החברה מאות מיליוני דולרים. אבל מה שיותר מעניין, והנקודה הישראלית, הוא ש־EV MOTORS, שלפני כשנתיים הודיעה שקיבלה זיכיון יבוא של WM MOTOR – שלעת עתה העסקה למכירתה לחברת מכשירי תנועה עדיין ממתינה לאישורי הרגולטורים – הכחישה במהלך 2023 באופן נמרץ וגורף כל דיווח על קשיים שאליהם נקלעה היצרנית.
לפני חצי שנה הגיבה היבואנית לכתבה ב"כלכליסט" שבה נטען כי היצרנית עומדת בפני קריסה, והודיעה כי "במהלך השבועות הקרובים צפויה להגיע ארצה הזמנה ראשונה של מאות רכבי WM הנמצאים בייצור, מתוך אלפי רכבים אשר הוזמנו ושולמו". לפי רישומי משרד התחבורה, יש בישראל חמש מכוניות של WM MOTOR. בתגובה נוספת שמסרה היבואנית ל"כלכליסט" לפני שלושה חודשים בלבד ציינה היבואנית כי "באונייה הקרובה אשר יוצאת משנגחאי בעוד כשבוע וחצי יועמס משלוח ראשון של רכבי WM. לאחר מכן שוריינו אוניות בחודשים ספטמבר, אוקטובר ונובמבר שבהן יועמסו מאות רכבי WM שיגיעו ארצה לפני סוף שנת 2023".
מדוע אלפי רכבים הפכו למאות? מה יקרה כעת לרכבים האלה שכביכול נמצאים בדרך לישראל מיצרנית רכב שאינה קיימת? האם הם בכלל עלו אי פעם על האונייה? בלי להתנבא, כנראה שלרכבים הללו, אם הם בכלל בדרך לישראל, יהיה קשה מאוד להימכר, מה גם שהיצרנית שעומדת מאחוריהם אינה קיימת עוד, ולכן אין מי שיעניק למשרד התחבורה ערבות כלשהי שהלקוחות יוכלו לקבל טיפול. אגב, אתר WM MOTOR ישראל עדיין פעיל ומציע לישראלים "עיצוב ותכנון מבריק כדי לערער את תעשיית הרכב המסורתית בעזרת אינטליגנציה וטכנולוגיה מתקדמת".

"מצב מסוכן"

אבל המקרה של WM MOTOR הוא רק סימפטום לבעיה שהולכת והופכת אקוטית בשוק הרכב הסיני: יצרניות רכב סיניות פשוט לא שורדות. בשבוע שעבר פורסם מחקר של CATARC (China Automotive Technology and Research Center), המרכז שהממשל הסיני הקים כבר ב־1985 כדי לנטר את תעשיית הרכב המקומית. לפי עיקרי המחקר, בסין פועלות היום 91 יצרניות של רכב חשמלי. שליש מהן לא הצליחו למכור ברבעון האחרון אפילו 500 מכוניות. לשם המחשה, טסלה מכרה ברבעון האחרון בסין 74 אלף מכוניות. רשימת היצרניות שאינן מסוגלות למכור אפילו 500 מכוניות ברבעון כוללת כמובן את WM, את אוורגרנד, את AIWAYS שמכוניותיה משווקות כיום בישראל, זוטיה, היימה ועוד שמות שלעת עתה אינם מוכרים לישראלים. היצרניות האלה, אגב, חוזרו על ידי יבואני רכב ישראלים ולעת עתה לא ברור מה יעלה בגורלן.
מדוע יצרניות הרכב הסיניות קורסות? מחקרים שמתפרסמים בסין מתארים שלל סיבות שנידונו בהרחבה ב"כלכליסט": עלויות מחקר ופיתוח גבוהות, שוק תנודתי שמונע מסובסידיות ממשלתיות, תחרות קשה מאוד שמובילה להנחות והוזלות, מלחמה קשה מול יצרני הרכב הגדולים, קריסה של החברות־האם שעומדות מאחורי יצרניות הרכב הסיניות, למשל אוורגרנד שעסקי הנדל"ן שלה קרסו וסחפו עמם את עסקי הרכב שהחברה הקימה ועוד שלל סיבות.
2 צפייה בגלריה
רכב evergrande nev
רכב evergrande nev
עסקי הנדל"ן של אוורגרנד קרסו, וסחפו עמם את עסקי הרכב של החברה
"מדובר פשוט במצב מסוכן והצרכן הישראלי בכלל לא יודע עליו", הסביר ל"כלכליסט" גורם בענף הרכב שבעצמו מחזיק בזיכיון למותג סיני. "WM היא דוגמה מצוינת ליצרנית שבאמת נתנה לכל ישראלי שהגיע אליה את התחושה שהיא תצליח לגייס כסף משום מקום. המנטליות הסינית כל כך שונה משלנו, והכללים שאנחנו מכירים אשר קובעים אם חברה היא יציבה או לא פשוט אינם תקפים. WM, לדוגמה, הבטיחה שהיא תביא כספים ממוסדות חינוך, היו לה פרסומים על עסקאות שבהן ענקיות טכנולוגיה יקנו אותה. בשורה התחתונה, כנראה שגם בסין אין הרבה פראיירים, וככל שהתעשייה שם מצטמצמת כך הסיכוי של היצרניות האלה לשרוד הולך ופוחת".
אז לאן מכאן? מתוך מותגי הרכב הסיניים אשר משווקים כיום בישראל שניים משתייכים לרשימת המותגים שלא מכרו אפילו 500 מכוניות בסין ברבעון. WM, כאמור, אינה קיימת יותר, ו־AIWAYS, שבשנה שעברה מכרה בישראל מעל 1,300 מכוניות, נלחמת בימים אלה למצוא משקיעים. אך מעבר לכך, חלון ההזדמנויות של המותגים הסיניים בישראל מתחיל להיסגר. בינואר הקרוב מס הקנייה על המכוניות החשמליות יעלה מ־20% ל־35%. המלחמה שיתקה את יבוא הרכבים הסיניים וגם את הרכבת האווירית של יבואני רכב ישראלים שמחזרים על פתחם של הסינים. השקתם של רכבים סיניים של מותגים חדשים כמו זיקר, פורת'ינג ו־NIO נדחית או נשמרת על אש קטנה בגלל המלחמה, ובו בזמן ענף הרכב הסיני נכנס לרבעון אחרון שעבור לא מעט יצרניות סיניות יהיה רבעון של "להיות או לחדול" כי כפי שמוכיחים הדיווחים על WM MOTOR, במקרה של יצרניות הרכב הסיניות קריסה היא עניין של חודשים בלבד.
2 צפייה בגלריה
 Aiways
 Aiways
רכב Aiways. בשנה שעברה מכרה בישראל מעל 1,300 מכוניות, בימים אלה נלחמת למצוא משקיעים
(צילום: יצרן)
"תתפלאו, גם יצרנית רכב סינית שידוע היטב שהיא בקריסה משדרת עסקים כרגיל, ומבחינת לא מעט יצרניות רכב סיניות מילת המפתח היא 'ישראל'", מסביר אותו גורם. "מבחינת הסינים, מכירות בישראל הן הישג תדמיתי. המכירות של חלק נאה מיצרניות הרכב הסיניות באירופה לא באמת מתרוממות, ומבחינת סינים רבים ישראל היא סוג של שוק מערבי. לכן ההצהרות שנוגעות אליה הן מאוד פומפוזיות אבל אין בהן שמץ של אמת. לפני כמה חודשים WM MOTOR פרסמה בתקשורת הסינית הודעה שלפיה המותג יושק בישראל בנוכחות כוכבי קולנוע מהוליווד. אין להם קווים אדומים, ומבחינתם ישראל היא סוג של מושיע שאומנם לא יביא מכירות של אלפי יחידות, אבל יביא את המשקיעים שיצילו את החברה".

תפתחו את האוזניים

כיצד ניתן להתמודד עם מצב כזה שבו יצרניות רכב שמצוידות במנטליות עלי אקספרס חותמות חוזים עם יבואנים ישראלים שמצדם מכחישים את קריסת היצרניתשלהם או משכנעים שהכל יהיה בסדר? אין ברירה אלא לפתוח אוזניים, כלומר להיות מעודכנים במתרחש בשוק הרכב הסיני, בדיוק כפי שכל דיווח על אודות מעללי טויוטה, ניסאן או סיטרואן מגיע לאוזניים ישראליות.
האם יצרניות רכב סיניות שנמצאות בקשיים יצהירו על כניסה לישראל? התשובה על כך חיובית. לפי גורמים בענף הרכב, יצרניות רכב סיניות שלפי דיווחים הצליחו למכור בסין פחות מ־500 מכוניות ברבעון חיזרו במרץ אחרי יבואני רכב ישראלים גם בתערוכת שנגחאי האחרונה שהתקיימה לפני חודשיים בתקווה שמישראל תגיע הישועה. עם זאת, כיום יבואני הרכב הישראלים יותר מחוספסים ויותר מודעים למתרחש בסין. אבל אין כאן ערובה ש־WM MOTOR הבאה לא תצהיר על כניסה לשוק הישראלי "עם כוכבי קולנוע הוליוודיים", ובישראל ימתין לה יבואן בזרועות מושטות ועם פרסומים על "אלפי מכוניות שהוזמנו".