סגור
במרכז מנכ"ל פורד ג'ים פארלי הנשיא טראמפ ובכירים נוספים
במרכז: מנכ"ל פורד ג'ים פארלי, הנשיא טראמפ ובכירים נוספים, בשבוע שחלף (צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS/AFP)

באירוע חגיגי בבית הלבן בישר טראמפ על הקאמבק של הרכבים המזהמים

הנשיא הסיג לאחור את התקנות שקבע קודמו ג'ו ביידן שנועדו להגדיל בהדרגה את השימוש ברכבים חשמליים. פניית הפרסה מגיעה לאחר שטראמפ ביטל את הטבות המס לרכבים הללו ואת המימון לייצורם   

באירוע שהתקיים בבית הלבן בהשתתפות בכירי תעשיית הרכב האמריקאית בישר בשבוע שחלף הנשיא דונלד טראמפ על ביטול תוכניתו של הנשיא לשעבר ג'ו ביידן לצמצום הדרגתי של השימוש ברכבים מונעים בדלק. עוד הודיע טראמפ, כי הממשל הפדרלי יבטל את תקנות הסוכנות להגנת הסביבה שהגבילו פליטות גזי חממה מאגזוזים. בפנותו למנכ"ל פורד ג'ים פארלי שנכח בחדר הסגלגל עם עמיתיו ציין טראמפ: "האנשים שלך בפורד מגיעים אליי כל הזמן כדי לעשות לובינג להחלשת התקנות".
שר התחבורה שון פ. דאפי בישר, כי מעתה יוכלו יצרניות הרכב "לייצר רכבים שאמריקאים רוצים לקנות, ולא רכבים שג'ו ביידן ושר התחבורה שלו פיט בוטיג'ג' רצו לבנות".
באירוע החגיגי נכחו מלבד מנכ"ל פורד, גם ראשי ג'נרל מוטורס (יצרנית כלי הרכב הגדולה בארצות הברית) וסטלנטיס.
לפי התקנות שקבע ביידן, מכוניות חדשות הנמכרות בארצות הברית נדרשו להגיע לצריכת דלק ממוצעת של יותר מ־50 מייל לגלון (5.6 ליטרים ל־100 ק"מ) עד 2031, מה שדרש מיצרניות כלי הרכב למכור יותר מכוניות חשמליות כדי לעמוד ביעדים. עתה מקדם טראמפ את צמצום הנתון הזה ל־34.5 מייל לגלון (8.2 ליטרים ל־100 ק"מ).
הנסיגה מתקנות יעילות הדלק של ביידן מגיעות בצמוד ל"חוק הגדול והיפהפה" של טראמפ שבמסגרתו בוטלו קנסות שהושתו על חברות כלי רכב שלא עמדו בסטנדרטים של צריכת דלק שנקבעו ב־1975 והוחמרו עם השנים. אף על פי שיצרניות כלי הרכב יכולות כבר עתה להתעלם מהחוקים מבלי להיקנס, הביטול הרשמי של התקנות ואמות המידה יקשה על ממשלים עתידיים להשיבם, כך לפי דן בקר, בכיר במרכז לגיוון ביולוגי, שאמר את הדברים ל"וושינגטון פוסט". עם חוקי דלק חלשים יותר, חברות הרכב "ייצרו יותר רכבים זוללי דלק שמייצרים יותר זיהום ויקרים יותר מבחינת צריכת דלק", הוסיף בקר.
במסגרת מהלכי טראמפ נגד המדיניות הירוקה של ביידן, הממשל הפדרלי ביטל הטבות מס לרכבים חשמליים והפסיק את המימון הפדרלי לתעשיית המכוניות החשמליות והסוללות.
כתוצאה מכך, חברות כלי רכב נסוגו מהתחייבויותיהן הקודמות למכור יותר רכבים חשמליים, ביטלו תוכניות להקים מפעלים ופיטרו עובדים. בעקבות השינויים הללו אנליסטים נאלצו לחתוך את התחזיות למכירות עתידיות של רכבים חשמליים והעלו במקביל את התחזיות לפליטות גזי חממה.
ג'נרל מוטורס (GM), שהתחייבה מוקדם יותר למכור רק מכוניות חשמליות עד 2035, הסיטה עתה מיליארדי דולרים מהשקעות מתוכננות בתחום, למכוניות מונעות בגז.
השינויים התכופים בתקנות הזיהום הערימו קשיים על יצרניות כלי הרכב, כך לפי ריץ' גולד, לוביסט העומד בראש קבוצת המדיניות הציבורית והרגולציה, הולנד אנד נייט. "מה שהתעשייה באמת צריכה זה להיות מסוגלת לתכנן עשור קדימה", אמר ל"וושינגטון פוסט". "תעשיית כלי הרכב לא מתמודדת היטב עם חוסר ודאות. נדרש זמן כדי להקים תשתית לייצור מכוניות".
עם זאת, הדגיש, אין ספק כי היצרניות מרוצות יותר מהתקנות המוחלשות של טראמפ לעומת היעדים הנוקשים של ביידן, שלדבריהם היו קשים מאוד להשגה.