סגור
נשיא איראן אבראהים ראיסי תעשיית רכב ב איראן
נשיא איראן לשעבר אבראהים ראיסי, תעשיית הרכב באיראן (צילום: סוכנות הידיעות האיראנית הממשלתית)

ראיסי רצה לייצר תעשיית רכב איראנית עצמאית - בפועל הוא יצר שחיתות

לנשיא איראן שמת היה תפקיד משמעותי בתעשיית הרכב האיראנית, ששוויה הוערך ב-2020 ב-26 מיליארד דולר. מרבית מהמכוניות הנמכרות במדינה הן מתוצרת היצרנים המקומיים SAIPA ו-IKCO, שלא הצליחו לפתור בעיות איכות ובטיחות ירודות, ושבכירים בהן נעצרו בשל שחיתות - בגלל מדיניות של הגבלת יבוא

התרסקות מסוקו של נשיא איראן אבראהים ראיסי לא גרמה לבכירי ענף הרכב העולמי למחות דמעה על אובדן אחד מעמודי התווך של התעשיה, אבל במפתיע דווקא לראיסי היה תפקיד משמעותי בתעשיית הרכב האיראנית. למעשה, בעיני גורמים רבים בענף הרכב האיראני ראיסי שבפקודתו נרצחו אלפי אנשים נחשב למהפכן שקידם מכוניות נקיות, עודד יצרני רכב מקומיים והתנגד לעליית מחירי המכוניות עבור האיראנים - וכל זה בשם המאבק בישראל ובמערב.
הקו שהנחה את ראיסי ועיסוקו בתעשיית הרכב האיראנית עבר לא פעם דרך מדינות עוינות לישראל. ראיסי אינו הראשון ואינו האחרון שהבין שמוביליות היא המפתח לליבו של העם. ארדואן עסק בשנים האחרונות לא מעט בהבאת חזון מכונית העם הטורקית להמונים, אבל הרעיון של תעשיית רכב מקומית שתספק אמצעי תחבורה זמין להמונים לא היה של ארדואן, הוא היה של אדולף היטלר שהיה המנהיג הראשון שהבטיח לעמו מכונית עממית, פשוטה וזמינה.
במקרה של ראיסי המציאות שונה: טורקיה היא מעצמת ייצור רכב. גרמניה היתה לפני מלחמת העולם השניה מדינה שקיימה קשרי מסחר עם יתר ארצות המערב והיו לה כמה יצרני רכב כדוגמת מרצדס שיצרו מוצר ראוי. איראן לעומת זאת נתונה זה שנים בחרם כלכלי: רנו, פיג'ו ויצרניות אחרות שיצרו בעבר באיראן נסוגו מהשוק האיראני בעשור הקודם והשאירו את השוק פתוח ליצרניות רכב איראניות, שבדרך כלל עשו שימוש בטכנולוגיות ש"הושאלו" מיצרני רכב מערביים שפעלו בעבר במדינה. בנוסף, עובדתית לא מעט יצרני רכב סינים ממשיכים לקיים קשרים מצוינים עם תעשיית הרכב האיראנית.
ניתן לטעות ולחשוב שתעשיית הרכב האיראנית מורכבת מכמה בתי מלאכה שעוסקים בהרכבת דגמי פיג'ו ורנו עתיקים, אבל בפועל מדובר בתעשיה משמעותית שמעסיקה 4% מכוח העבודה האיראני (כ- 700 אלף איש). היקף הכנסות תעשיית הרכב האיראנית הוערך ב-2020 על ידי מוטור אינטליג'נס העוסקת במידע עסקי בענף הרכב העולמי - ב-26 מיליארד דולר. לפי נתוני ACEA, ארגון הגג העולמי של יצרני הרכב - בשנה שעברה איראן היתה אחראית לייצור 1.3% מכלל היצור של מכוניות בעולם לאחר שמפסי היצור של המפעלים במדינה ירדו 1,000,666 מכוניות אשתקד.
IKCO (איראן ח'ודרו) שהוקמה ב-1962 החלה את דרכה בהרכבת "המכונית האיראנית הלאומית" ששמה היה "פייקאן" (כלומר חץ) שהיתה למעשה גרסה מקומית של מכונית של הילמן הבריטית. לאחר מכן עברה החברה לייצר מכוניות פיג'ו בייצור מקומי. סאיפה (SAIPA) שהוקמה ב-1965 החלה את דרכה בייצור גרסה מקומית של סיטרואן דה שבו, אבל עוסקת כיום בעיקר בייצור מקומי של מספר דגמים סינים.
ראיסי הבין את כוחה של תעשיית הרכב האיראנית ולכן ניתן למצוא לא מעט פרסומים על פועלו של הנשיא האיראני למען התעשיה. סוכנויות הידיעות האיראניות מרבות לדווח על "ביקורי פתח" של ראיסי במפעלי יצרני הרכב האיראנים אשר מיועדים להבטיח את איכות המכוניות, "לעמוד על בעיות בייצור" ולהילחם בסנקציות מערביות. בפרסום מ-2022 המתאר את ביקורו של ראיסי במפעלי איראן חודרו מצוין לדוגמה כי בעקבות ביקור פתע של הנשיא במפעל נחקק צו נשיאותי הדורש מספקי חלקי חילוף לספק חלקים למפעל תוך חודשיים לכל היותר, בשם האינטרס הלאומי.
ראשית, לאחר כניסתו לתפקיד הודיע ראיסי כי יקדם רפורמות שיבטלו את האיסור האיראני על יבוא של מכוניות למדינה שנכנס לתוקף ב-2017. הרפורמות יצאו לדרך תחת ראיסי וביוני אשתקד אפשרה איראן לראשונה יבוא של מכוניות עממיות שמחירן הוא פחות מ-40 אלף דולר. סקודה לדוגמה הודיעה כי היא שבה אל השוק האיראני ב-2023 לאחר היעדרות של ארבעים שנה.

2 צפייה בגלריה
טקס חתימת שיתוף פעולה בין PSA ו SAIPA מ 2016
טקס חתימת שיתוף פעולה בין PSA ו SAIPA מ 2016
טקס חתימת שיתוף פעולה בין PSA ו-SAIPA מ-2016
(צילום: PSA (פיג'ו סיטרואן))

לצד התרת יבוא מחודש של מכוניות לאיראן, ראיסי נחשב גם למי שעודד את יצרני הרכב האיראנים לייצא מכוניות החוצה מאיראן. כך, ביוני האחרון הודיעה סוכנות הידיעות האיראנית כי SAIPA שבעבר יצרה מכוניות בוונצואלה תשוב לייצר מכוניות במדינה הדרום אמריקאית. במקביל ביוני הודיעה סוכנות הידיעות האיראנית כי איראן גם תייצא מכוניות לוונצואלה. ביוני האחרון ביקר ראיסי בוונצואלה לכבוד חתימת החוזה והצהיר כי מדינתו תסייע לוונצואלה להילחם בסנקציות המערביות. ארבעה חודשים לאחר מכן נותקו יחסי וונצואלה-ישראל.
לצד יצוא המכוניות, במהלך השנים האחרונות הופיעו לא מעט פרסומים בתקשורת האיראנים שתהו מדוע אין באיראן מכוניות חשמליות? אחרי הכול, כך טענו הפרסומים, באיראן יש מחסור בדלק ובעיות זיהום. התשובות שהועלו בתקשורת האיראנית שהעזה להתנגד לממשל הן שהתעשיה האיראנית אינה מפותחת מספיק כדי לייצר מכוניות חשמליות, אך פרסומים רשמיים של סוכנות הידיעות האיראנית מיהרו להזים את השמועות ולטעון כי בעידודו הפעיל של ראיסי מכוניות חשמליות יסעו בכבישי איראן – והן יהיו סיניות. בפרסומים שהופיעו השנה בסוכנות הידיעות האיראנית ציין פרביז סורורי, בכיר בעיריית טהרן כי "מדינות המערב מנסות להגביל את איראן באמצעות סנקציות, אבל טהרן כבר השיגה חוזה בשווי שלושה מיליארד דולר". הפרסומים מחמיאים לראיסי שסייע בהשגת העסקה. פרסומים של סוכנות הידיעות האיראנית מאשתקד גם מציינים כי ראיסי פועל באופן נמרץ לקידום ייצור מכוניות היברידיות ולהקמת רשת טעינה לרכב חשמלי.

2 צפייה בגלריה
צוותי החילוץ בחיפושים אחר מסוקו של נשיא איראן איבראהים ראיסי
צוותי החילוץ בחיפושים אחר מסוקו של נשיא איראן איבראהים ראיסי
צוותי החילוץ בחיפושים אחר מסוקו של נשיא איראן איבראהים ראיסי

לנוכח פעילותו הנמרצת של ראיסי להילחם למען יצרני הרכב האיראנים ונגד המערב, ניתן לשער שתעשיית הרכב האיראנית תשגשג – בפועל היא רחוקה מכך. לפי פרסומים בסוכנות הידיעות iran international תעשיית הרכב האיראנית צוברת מדי יום הפסד המוערך בשלושה מיליון דולר. לדברי פרחאד את'זאמד, ראש איגוד יבואני הרכב האיראני, דווקא התערבותה של הממשלה האיראנית היא זו שפגעה בתעשיה שיכולה היתה להיות מצליחה בהתחשב בעובדה שהיא כמעט בלעדית באיראן. לפי הפרסומים יצרני הרכב האיראנים נאלצים להעלות מחירים כל הזמן, תופעה בה ראיסי עצמו ניסה להילחם ללא הועיל – בין היתר בגלל המדיניות האיראנית שמגבילה יבוא מכוניות, שהותירה את יצרני הרכב המקומיים נטולי תחרות. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב האיראני 94% מהמכוניות הנמכרות במדינה הן מתוצרת שני היצרנים המקומיים הגדולים, SAIPA ו-IKCO שלא הצליחו לפתור בעיות איכות ובטיחות. למעשה, לפי נתונים המתפרסמים באיראן המדינה נאלצת להתמודד עם 17 אלף מקרי מוות בתאונות דרכים הנובעים ישירות מבטיחות ירודה של מכוניות. לכך יש להוסיף שחיתויות: ב-2019 מנכ"ל איראן ח'ודרו וגם בכירים ב-SAIPA נעצרו בעוון שחיתות.