סגור
מכוניות חדשות בנמל אילת
מכוניות חדשות בנמל אילת (צילום: יוסי דוס-סנטוס)

בשל העלאת מס הקנייה וחוסר במוביליות: מסירות הרכב יסתכמו ב-40 אלף בלבד בינואר

ינואר נחשב לחודש החזק ביותר במסירות רכבים מאחר שהיבואנים נוהגים לשחרר ללקוחות מכוניות שהוזמנו בחודשים האחרונים של השנה הקודמת. ואולם השנה, מסירות הרכב בחודש זה יהיו נמוכות מהצפוי

שוק הרכב הישראלי צפוי לסגור כ-40 אלף מסירות של מכוניות בחודש הנוכחי, כך עולה מנתוני משרד התחבורה המסכמים את מסירות הרכב בישראל. לשם השוואה: אשתקד נמסרו בינואר 37,404 מכוניות חדשות, ובינואר 2021 נמסרו 48,242 מכוניות חדשות בישראל - שיא מסירות ינואר של כל הזמנים.
חודש ינואר נחשב בדרך כלל לחודש החזק ביותר בשנה מבחינת מסירות רכבים מאחר שיבואני הרכב נוהגים לשחרר ללקוחות את המכוניות שהוזמנו בחודשים האחרונים של השנה הקודמת בחודש זה. שנה שעברה נחשבה "מיוחדת" מכיוון שבסופה, ב-1 בינואר, עלה מס הקנייה על המכוניות החשמליות מ–10% ל–20% - מה שגרם ליבואני הרכב "לאגור" עשרות אלפי מכוניות, אלפים מהן חשמליות, לשחרר אותן ממכס כדי ליהנות ממס הקנייה הישן ואז למכור אותן לציבור במחיר שמשקף את מס הקנייה החדש והגבוה יותר.
בהתאם לכך, מבחינה טכנית ובהתאם לנתונים שנחשפו בכלכליסט, יבואני הרכב שחררו ממכס מעל 60 אלף מכוניות בדצמבר. ינואר הנוכחי היה יכול להיות, לפחות מבחינה תאורטית, חודש בו נמסרו לציבור בישראל מעל 60 אלף מכוניות חדשות, אבל כפי שנחשף בכלכליסט, בשנה שעברה גילו היבואנים שבשוק ההובלה אין מספיק מוביליות פנויות – מה שיצר מצב סוריאליסטי בו יבואני הרכב נאלצו לאחסן עשרות אלפי מכוניות בשטחים סמוכים ליטבתה. מכוניות אלה עושות בימים אלה את דרכן למרכז הארץ ומשם למסירה ללקוחות, משמע המכוניות האמורות כבר לא יספיקו להיכנס לדיווחי המסירות של חודש ינואר.