סגור
טסלה 3
טסלה 3 (צילום: תומר הדר)

ניתוח
טסלה מעלה מחירים בעולם - אך לא בישראל. מדוע?

בחודש שעבר הודיעה טסלה על עליות מחירים בשני שווקי ליבה גדולים שלה: אירופה וארצות הברית. ההתייקרויות פסחו בשלב זה על ישראל בעיקר בשל התחרות עמה מתמודד מותג הרכב החשמלי הוותיק בשוק המקומי. האם זה יישאר כך? תלוי במתחרות

בשוק הרכב הישראלי קשה שלא לחוש בימים אלה סוג של "ירידת מתח" במותג שרק לפני שלוש שנים הגדיר מחדש - ולמעשה יצר במו ידיו - את שוק הרכב החשמלי בישראל: טסלה.
הירידה בהיקף העניין במכוניות של טסלה מתבטאת גם ברשת וגם במכירות: לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בחודשיים הראשונים של השנה מסרה טסלה 356 מכוניות חדשות בישראל . לשם השוואה, SERES מסרה 641 מכוניות חדשות, ג'ילי מסרה 1,626, אקספנג מסרה 532 מכוניות וגם אורה מסרה מספר זהה. המסירות של כל יתר המותגים שאינם טסלה הן מסירות שמוטות באופן קיצוני משחרורי מכוניות מכס, כלומר יבואני הרכב שחררו את המכוניות בדצמבר לפני עליית מס הקניה מ-20% ל-35% וכעת הם "מטפטפים" את המכוניות לשוק. בחלק מהמקרים, כמו למשל במכוניות של אקספנג, המלאי של היבואן אזל והמכוניות שניתן להזמין עתה הן יותר יקרות.
אבל במקרה של טסלה זה עובד אחרת: היצרנית אינה פועלת לפי ניסיון "למלא טבלה" בחודשי השנה הראשונים אלא מכוונת את המסירות שלה יותר למועדים שמשפיעים על הדוחות הרבעוניים שלה, מה שמאפשר ליצרנית "לשחק" עם מלאים לקראת תום הרבעון, להציע הנחות והטבות ללקוחות וכל מה שנדרש כדי להזיז עוד מכוניות לפני תום הרבעון. זהו ההבדל בין יצרן רכב שנשלט גלובלית והדוחות הרבעוניים נמצאים לנגד עיניו לבין יבואן רכב ש"משחק על מלאי" ברמה המקומית. מבחינת רישומי מדינת ישראל שבקרוב יסכמו את הרבעון הראשון של 2024, אין זה פלא שטסלה הצליחה למסור במרץ יותר מכוניות ממה שמסרה בינואר ופברואר, מה שיעניק לה מקום נאה בקרוב בטבלת מסירות הרכב החשמלי.
בחודש שעבר הודיעה טסלה מראש על עליות מחירים בשני שווקי ליבה גדולים שלה: אירופה וארצות הברית. עליות המחירים, בעיקר במודל Y, נכנסו לתוקף במהלך הימים האחרונים, וטסלה עשתה מעשה נכון והודיעה ללקוחות מראש שהמחיר עומד לעלות. מדוע טסלה העלתה מחירים? כמו תמיד, בגלל שערי מטבע, מחירי חומרי גלם וכיוצא בזאת, אבל לטסלה יש עוד מניע חשוב: טסלה צפויה להכריז השבוע על נתוני הייצור והמכירות שלה, והציפייה היא שהיצרנית תכריז על ייצור המכונית ה-6 מיליון שלה. כך שייתכן ש"דחיפת" המכירות לפני תאריך עליית המחיר שחל השבוע נועדה להוסיף עוד מספרים למאזן המכירות של טסלה.
עם זאת, בישראל, לפחות נכון לעכשיו, מחירי טסלה לא עלו כלל. עבור הלקוחות שמעוניינים לרכוש בישראל טסלה, זו בשורה מצוינת, אבל יש לכך סיבות: ראשית, בניגוד לעבר טסלה מתמודדת עתה עם תחרות משמעותית מכיוון מותגי רכב סיניים שעד לפני שנה לא היתה להם לגיטימציה בשוק הישראלי: ה-SEAL של BYD, ה-P7 של אקספנג ודגמים נוספים שיבואני הרכב מכנים "פרמיום טק" נוגסים בעוגת המכירות של טסלה באופן מורגש.
בנוסף, מחיר של טסלה חדשה כבר אינו עממי ומזמן אינו נמצא מתחת לרף 200 אלף השקלים. עוד בעיה נוגעת לשלל מבצעים והנחות שיבואני הרכב מציעים, שלא לדבר על כך שכיום יש בישראל דור של מכוניות חשמליות, החל בזיקר X וכלה בסמארט החדשה, שהיבואנים שלהן מיתגו אותן כ"יוקרתיות" אבל מחיריהן ממקמים אותן בטריטוריית מחיר של פחות מ-200 אלף שקל. לכך יש להוסיף את העובדה שהיקפי המכירות של ישראל רחוקים מאוד מאירופה או מארצות הברית והתנפלות של לקוחות תייצר לכל היותר עוד כמה מאות הזמנות למאזן.
האם המצב הזה יישאר? בימים אלה לא מעט יבואני רכב חשמלי, במיוחד סיני, מקיימים מו"מ מול היצרנים שלהם על משלוחים עתידיים שיגיעו ארצה, כשהיבואן צריך להתמודד עם משלוח יקר יותר בגלל השילוח דרך הים התיכון וכמובן שגם עם מס הקנייה הגבוה. לעת עתה נושא התייקרויות המכוניות החשמליות הסיניות נמצא יחסית על אש קטנה בגלל שההתייקרויות יהיו "זוחלות" ויתפרסו על פני כמה חודשים, אך לא מן הנמנע שבסופו של דבר כאשר המחירים של מכוניות כמו ה-P7 של אקספנג יתקרבו למחירי טסלה 3, היתרון היחסי שיש כיום לסינים במחיר יישחק, ואז טסלה תוכל להרשות לעצמה להגדיל את פער המחירים מהמתחרים.