סגור
כלי רכב ב מוסך
כלי רכב במוסך (צילום: נמרוד גליקמן)

מהתייקרות הטסט ועד החלפים: הגזרות מהן יסבלו בעלי הרכבים ב-2025

אמנם עליית מס הקנייה על רכב חשמלי התמתנה, אך לבעלי הרכבים, ולא רק החשמליים, ממתינות עוד גזרות נוספות - מהתייקרות הליסינג, דרך אביזרי הבטיחות ועד המע"מ. כלכליסט עושה סדר

בשבוע שעבר החליט משרד האוצר למתן את הגזרה הקשה ביותר לבעלי הרכבים החשמליים, והודיע כי מס הקנייה, שהיה אמור לעלות מ-35% ל-83% - יעלה "רק" ל-45%. אולם הגזרות האחרות שאמורות ליפול על ראשם של בעלי החשמליות בפרט ובעלי המכוניות בכלל - עדיין איתנו. בעוד בעלי החשמליות הם בדרך כלל אנשים אמידים, מי שמחזיק במכונית בנזין עושה זאת בדרך כלל משום שזו הדרך הטובה והאמינה ביותר להגיע ממקום למקום, וזה לא בהכרח מעיד עליו שהוא מבוסס כלכלית. עבור אנשים מסוג זה, הגזרות החדשות יהיו הרבה יותר כואבות.
חשוב להדגיש: חלק מההתייקרויות בענף הרכב לא יורגשו מיידית, שכן מכוניות שיימכרו בחודשים הראשונים של 2025 יהיו מכוניות שישוחררו לפי מס הקנייה של 2024, והיבואנים יידרשו לנגוס בשולי הרווח. אבל מחלק מההתייקרויות, למשל הרישוי לרכב חשמלי, אי אפשר יהיה להתחמק. ובכל מקרה, במחצית השנייה של 2025, אחרי שמלאי הרכב שיובא ב2024 יידלדלו, ההתייקרויות יורגשו. כלכליסט עושה סדר בגזרות שבדרך.
עליית מס הקנייה על הרכב החשמלי. כאמור, מס הקנייה שעומד כיום על 35% יעלה בעוד חודש ל-45%. יבואני הרכב אוגרים כעת מכוניות חשמליות שמגיעות בעיקר מהמזרח. הם ישחררו אותן ממכס בשלהי דצמבר - ואז יעלו את המחירים. המכוניות האלה, שיימכרו בשנה הבאה במחיר הגבוה, יהיו לפחות בחודשי השנה הראשונים מכוניות שבכלל נכנסו ארצה בדצמבר. יבואני הרכב מצידם יציעו כמובן "מבצעים" ללקוחות, אבל כל אלה לא ישנו את העובדה שהחשמליות יתייקרו באלפי שקלים.
הנוסחה החדשה לחישוב המס הירוק. מס הקניה המוטל על כל המכוניות הלא חשמליות בישראל הוא 83%. ממס קנייה זה מנוכים סכומים המגיעים עד כ-17 אלף שקל בהתאם לרמת הזיהום שלהם (ככל שרכב פחות מזהם הוא מקבל הטבה גדולה יותר), המחושבים לפי נוסחה שמשקללת חמישה גזים מזהמים. בנובמבר האחרון פורסמה נוסחה חדשה שמחמירה את ההרכב של הגזים שלפיהם מחושב מס הקנייה - כלומר יש פחות הטבת מס. בנוסף סכום הגג של הטבת המס יקוצץ ל-13 אלף שקל. כלומר מינואר גם רכבי הבנזין יתייקרו באלפי שקלים.
התייקרות הליסינג. מי שמחזיק מכונית צמודה מהעבודה יודע: על מכונית משלמים. הסכום שמייצג את הטבת השימוש ברכב בשעות שמחוץ לעבודה נקרא "שווי שימוש" והוא מחושב לפי 2.48% ממחיר הרכב כאשר הוא חדש. סכום זה מתווסף לשכר הברוטו של העובד לצורך חישוב מס. כעת, התייקרות המכוניות תייקר את גובה הסכום שהעובדים ישלמו למדינה עבור השימוש ברכב הליסינג. בשכר הנטו מדובר במאות שקלים.
התייקרות אביזרי הבטיחות. בשבוע שעבר נחשף בכלכליסט כי ב-1 בינואר ישתנה הרכב זיכויי המס על אביזרי בטיחות לרכב. כאן יש היגיון מסוים: למשרד התחבורה ורשות המיסים יש שיטה לפיה כל דגם של מכונית מקבל עד 2,500 שקלים הטבת מס בגין אביזרי הבטיחות שיש ברכב. כל אביזר מקבל מאות שקלים הטבה. המדינה מעדכנת את הטבלה של אביזרי הבטיחות מעת לעת ככל שהטכנולוגיה מתקדמת.
בינואר הקרוב הטבלה תתעדכן ואביזרי בטיחות נפוצים למדי כמו למשל מערכת התראה על מהירות גבוהה לא יקבלו יותר הטבה. גם המערכת שבולמת את הרכב כשרוכב אופניים נקלע בדרכו תקבל פחות זיכוי מס. מה כן יקבל הטבת מס? מה שהרבה פחות נפוץ במכוניות עממיות, למשל מערכת שמונעת התנגשות צידית עם רכב בשטח מת. במחיר הרכב לצרכן מדובר במאות שקלים.
הרישוי לרכב החשמלי. כאן יש גזירה כפולה ומכופלת: ב-1 בינואר אגרת הרישוי לרכב חשמלי תזנק מ-426 שקלים לאלפי שקלים. עד כה רכב חשמלי קיבל ממדינת ישראל הטבה, כעת היא תיעלם. ביטול ההטבה תקף גם למי שמחזיק רכב חשמלי משומש.
גובה הרישוי, כלומר מה שמגיע בדואר ומשלמים למדינה, נקבע לפי מחיר הרכב כשהוא חדש - ולאחר מכן הוא יורד בהדרגה. בכל מקרה, מדובר בזינוק שבמקרה הטוב ידרוש מבעל מכונית חשמלית זולה לשלם מעל אלף שקל, ומי שמחזיק מכונית חשמלית יקרה וחדישה יידרש לפתוח את הארנק ולשלם מעל 5,000 שקל טסט. בפועל מדובר בהתייקרות של אלפי שקלים.
התייקרות הטסט לכל הרכבים. הרישוי של הרכב החשמלי הוא מה שמשולם למדינת ישראל. אבל יש גם סכום לשלם למכוני הטסטים. איגוד מכוני הרישוי ניהל במשך זמן רב מאבק מול משרד התחבורה כדי לעדכן את גובה אגרת הרישוי שמשלמים למכון. האיגוד זכה לאחר שבמשך שנים רבות המחירים לא עודכנו.
החל משבוע שעבר, המכונים גובים יותר כסף עבור העברת מבחן הרישוי: מחירו של מבחן רישוי לרכב פרטי עלה מ-96 שקל ל-117.6 שקל. מחירו של מבחן חוזר עלה מ-19 שקל ל-27.8 שקל.
עליית המע"מ. בל נשכח שכמו כל סחורה אחרת, גם המע"מ יעלה בינואר הקרוב - מ-17% ל-18%. שיעור ההתייקרות: מאות שקלים לרכב.
התייקרות הביטוח. בשנתיים האחרונות העלו חברות הביטוח את מחירי ביטוחי הרכב באופן הדרגתי. בשנה הבאה מגמה זו לא תתמתן, בין היתר בשל העובדה שהמכוניות הופכות למורכבות יותר ועלות התיקון שלהן עולה, כמו גם השיא בגניבות הרכב. שיעור ההתייקרות: אלפי שקלים.
התייקרות הטעינה לרכב חשמלי. כיום ניתן לטעון רכב חשמלי באחד משני אופנים: בעמדות ציבוריות או בעמדות ביתיות. בינואר צפוי תעריף החשמל לעלות ב-3.8% - ואיתו גם עלות הטעינה. באשר לעמדות הציבוריות, חברות הטעינה כבר יידעו את לקוחותיהן שהמחירים יעלו בשבועות הקרובים בשל תעריפי החורף. שיעור ההתייקרות: עשרות שקלים.
התייקרות המכוניות המשומשות. עליות המחירים של המכוניות החדשות דוחפות רבים לרכוש מכונית משומשת. וכאשר הביקוש עולה - המחירים עולים. העובדה שמחירי המכוניות החדשות יעלו תגרום למחירי המשומשות לעלות או לפחות להישאר קשיחים, כי כאשר מכונית חדשה מתייקרת, מחיר מכונית זהה בת שנה-שנתיים מתייקר בהתאם, או לפחות לא יורד במחירון כששנת מודל חדשה מתחילה. שיעור ההתייקרות: אלפי שקלים.
התייקרות החלפים. רווחי חברות הביטוח עלו גם בגלל התייקרות של חלקי החילוף לרכב. ואכן, מי שנכנס למוסך השנה לא יכול שלא לשים לב: הכול יותר יקר. עלויות השינוע הימי זינקו, חלפים זולים מטורקיה כבר אין, האחסון התייקר, המוסכים בצפון הושבתו ואין בהם פעילות, מחסנים לוגיסטיים גובים יותר כסף בגלל שאפשר - ובכללי, כולם רוצים להרוויח יותר. המגמה הזאת לא תיעצר בשנה הבאה. שיעור ההתייקרות: בין עשרות למאות שקלים.
ההתייקרות השקטה. כמה חברות, כמו מיצובישי ורנו, כבר ייקרו את רכביהן, בין היתר בשל התייקרות השינוע הימי. שיעור ההתייקרות: אלפי שקלים.
האם הציבור בישראל יבין עד כמה הבעלות על מכונית תהפוך בשנה הבאה לנטל כלכלי וכמה הכול התייקר? יבואני הרכב משקיעים הון בימים אלה בניסיונות לשכנע את הישראלים שהחשמליות הסיניות החדשות שיגיעו הן סמלי סטטוס, עולם ומלואו של אבזור ותחכום. 2025 תהיה השנה בה רכישת מכונית תהיה מאבק בין היגיון קר לבין רכישה מתוך גחמה וצורך בפיצוי עצמי.