שינויים בשוק הרכב בסין: זיקר הפכה לבעלת השליטה בלינק אנד קו
זיקר הגדילה ל-51% את אחזקותיה בלינק אנד קו, לאחר שרכשה את מניות וולוו; מה תהיה ההשפעה על השוק?
לאחר המגעים לאיחוד בין דונגפנג לצ'אנגאן, צמד יצרני רכב נוספים בדרך לאיחוד. לפי פרסומים בסין, זיקר (שמכוניותיה מיובאות לישראל על ידי גיאו מוביליטי) תהפוך לבעלת השליטה ביצרנית הרכב לינק אנד קו (שמכוניותיה מיובאות על ידי חברת מאיר). במסגרת העסקה, זיקר רכשה את אחזקות וולוו (30%) בלינק אנד קו, וכעת היא מחזיקה ב-51% מהחברה. את יתר המניות מחזיק קונצרן ג'ילי.
במסגרת המהלך הארגוני חשפו צמד היצרניות את תוכניתן האסטרטגית לשנים הקרובות, בין היתר לשוק הרכב האירופי, שבפועל משפיע על שוק הרכב הישראלי באופן משמעותי - זאת כי שוק הרכב הישראלי פועל בהתאם לכללי התקינה (חוקים ותקנות) הנהוגים באירופה. במסגרת זו צפויה זיקר לתפוס את פלחי השוק היותר יקרים ואילו לינק אנד קו צפויה להיות המותג העממי. בנוסף, צפויות היצרניות להציג דגמי פלאג אין הייבריד שיהיו "פתרונות ביניים" עד לחשמול המלא של דגמי החברות. כבר היום דגמים של היצרניות, למשל זיקר X ולינק אנד קו 02, כבר חולקים מכלולים רבים.
לעת עתה לא ניתן לדעת עדיין כיצד יושפע שוק הרכב הישראלי מהמהלך: לפי הצהרות היצרניות שיווק זיקר ולינק אנד קו ימשיך בנפרד בעולם, כלומר המותגים ימשיכו להתקיים בנפרד - אך מטבע הדברים עשויה להיות קניבליזציה של דגמים, וניסיון העבר מוכיח שכאשר מותגים השתלטו על מותגים אחרים - לדוגמה כאשר אופל הפכה לחלק מסטלאנטיס - בסופו של דבר הזיכיון עבר לידי קבוצת לובינסקי.