תודה טראמפ: מה עומד מאחורי חזרת המנוע המיתולוגי של ראם
אחרי שהיצרנית הפסיקה לייצר אותו לפני שנתיים בגלל תקנות איכות סביבה, מנוע שמונה הבוכנות בנפח 5.7 ליטרים חוזר לטנדרים של ראם. החזרה מגיעה אחרי פיטורי המנכ"ל האירופי וחזרתו של מנהל דודג' לשעבר שדחף את המהלך. ראם תמכור את הטנדרים החדשים עם "סמל מחאה" על דפנות הרכב - בדיוק כשהרפובליקנים מגישים הצעת חוק לביטול תקנות זיהום האוויר
הלילה התרחש בארה"ב אירוע שמשמעותו עבור בעלי המכוניות בישראל היא מינורית, אבל עבור תעשיית הרכב העולמית בכלל ותעשיית הרכב האמריקאית בפרט, משקלו אדיר: קרייזלר הודיעה כי מנוע ה"המי" חוזר לטנדרים של ראם.
מנועי המי הם מנועים אמריקאים "ישנים וטובים". כלומר, מדובר במנועים ענקיים, בעלי שמונה בוכנות, שמה שמייחד אותם הוא תאי שריפה בצורת כדור שמאפשרים למנוע לייצר יותר כוח.
מנועי ההמי מזוהים עם הטנדרים של דודג' כבר שנים, אבל דווקא ראם הפסיקה להציע אותם כבר לפני כשנתיים בטנדרים שלה: מנכ"ל סטלאנטיס הקודם (סטלאנטיס היא החברה-האם של דודג', ראם וקרייזלר) קרלוס טווארס החליט שתקנות איכות הסביבה והצורך של קרייזלר להתמקד ברכבים חשמליים פשוט לא מצדיקים יותר את שיווקם של טנדרים שמצויידים במנוע שמונה הבוכנות האדיר.
ראם המשיכה להציע בטנדרים שלה מנועים רבי עוצמה - מנועי ה"הוריקן" שהפיקו מעל 400 כוחות סוס מנפח של שלושה ליטרים באמצעות צמד מגדשי טורבו, אבל מנועי ההוריקן הם מנועים מתוחכמים, מורכבים, חסכוניים, ומה לעשות - הם לא מנועים בעלי שמונה בוכנות.
ואז התרחשו שני אירועים חשובים. ראשית, דונלד טראמפ נבחר. שנית, קרלוס טווארס התפטר. וכאן נכנס לתמונה טים קונסיקיס, מנהל חטיבת דודג' לשעבר בקונצרן קרייזלר. קונסיקיס הוא האחראי במידה רבה לבניית תדמיתה של יצרנית הרכב דודג' בעידן המודרני. לא דודג' שמייצרת מכוניות חשמליות בשנה האחרונה, אלא דודג' שלפני, דודג' שממוקדת בבניית מכוניות ספורט עתירות כוח שבליבן פועמים מנועי המי.
קונסיקיס עזב את סטלאנטיס בשנה שעברה אחרי שורה של התנגשויות עם טווארס מסיבה מאוד ברורה: קונסקיס האמריקאי שצמח בדטרויט רצה מנועים עתירי נפח וכוח שיזכירו לאמריקאים מה זו מכונית אמיתית, טווארס (מפורטוגל) שצמח בתעשיית הרכב האירופית רצה עמידה בתקנות איכות סביבה ומכוניות חשמליות.
טווארס ניצח, קונסקיס עזב בשנה שעברה, אבל בסוף קונסקיס צוחק אחרון: זמן קצר אחרי עזיבתו של טווארס זומן קונסקיס מחדש לסטלאנטיס וקיבל את התפקיד שרצה: טווארס כבר חודשים בפנסיה, ולפי פרסומים באירופה משקיע בגידול ענבים להפקת יין. קונסקיס חזר כדי להחיות את מנוע ההמי.
וכך, הלילה הודיעה ראם כי מנוע ההמי חזר. המנוע יותקן מהשנה הנוכחית בראם 1500, הגרסה ה"קטנה" ביותר של ראם. לפי ראם, המנוע החדש יצויד במערכת שבסטלאנטיס מכנים ETORQ, זו מערכת שקיימת גם במנועי שש בוכנות של ג'יפ, שלמעשה מבטלת את הצורך באלטרנטור (שמייצר חשמל) לטובת אגירת החשמל בסוללת 48 וולט קטנה, אבל זה רק מס שפתיים למען אמריקאים שעוד אכפת להם מאיכות הסביבה. מנוע ההמי שאליו צמודה מערכת ה-ETORQ הוא מפלצת בנפח 5.7 ליטרים שמפיקה 395 כוחות סוס. למרבה האירוניה, ראם ממשיכה להציע גם את מנועי ה"הוריקן" היותר מתוחכמים ודף הנתונים שפרסמה היצרנית הלילה מוכיח היטב: מדובר במנועים שהם יותר טובים: בגרסת הבסיס ההוריקן מפיק 420 כוחות סוס ובגרסה הבכירה ההספק הוא 540 כוחות סוס. הם גם יותר חסכוניים, אבל את הלקוחות זה לא מעניין.
"המחאה הצליחה"
לפי הפרסומים של דודג', לחזרתו של מנוע ההמי יש סיפור: להכניס מחדש מנוע כה גדול לטנדר זה לא עניין פשוט, צריך להנדס מחדש את השלדה, להתאים אותה למנוע האדיר והכבד ולשנות בהתאם את מערכות הרכב. זהו תהליך שאורך 18 חודשים מפרכים, אבל לפי היצרנית, קונסקיס הצליח לגייס לנושא את עובדי חטיבת SRT, החטיבה הספורטיבית של דודג', נאמניו משכבר הימים, והם עבדו לילות כימים כדי להנדס מחדש את מה שחובבי איכות הסביבה "קילקלו" - וחזרתו של מנוע שמונה הבוכנות התאפשרה תוך כמה חודשים בלבד.
עוד נקודה מעניינת: לפי ראם, חזרתו של מנוע שמונה הבוכנות מתאפשרת בגלל הלקוחות. הם דרשו מנועי שמונה בוכנות וקיבלו. וכאן ההודעה של ראם כבר עוברת למישור הפוליטי: המשלוח הראשון של הראם חדש שיצויד במנועי שמונה בוכנות יסומן בסמלים מיוחדים שיוצמדו לצידי הרכב - בסמלים מופיע האייל של ראם ומאחוריו מנוע ההמי. הסמלים מכונים על ידי ראם "SYMBOL OF PROTEST", סמל של מחאה. יש כאן סוג של הפוך על הפוך: הלקוחות של ראם מחו נגד היצרנית שהעזה לפגוע להם במנוע המזהם, טווארס האירופי המרושע הלך לו - והיצרנית הסכימה להחזיר את המנוע. סוג של "רציתם מחאה? אז קיבלתם". קשה להתעלם מההקשר הפוליטי הברור שעומד מאחורי הסמל החדש שראם הצמידה לטנדר עם המנוע הענק. מחאה היא משהו שבימים אלה מוכר, במיוחד בארה"ב.
אמריקה שוב גדולה
לחזרתו של מנוע שמונה הבוכנות של ראם יש משמעות פוליטית: אי אפשר להתעלם מהעובדה שאלמלא דונלד טראמפ, המנוע הזה לא היה חוזר להיצע של ראם. ולעיתוי הצגת המנוע החדש ישן יש סיבה: אתמול הונחה על שולחן הסנאט האמריקאי הצעת חוק רפובליקאית שקוראת לביטול מלא של מנדט זיהום האוויר הממוצע. מנדט זיהום האוויר הממוצע הוא תקן איכות סביבה אמריקאי לכלי רכב אשר קובע כי יצרני הרכב האמריקאים חייבים לעמוד בממוצע מזהמים מוצהר. כלומר- אם יצרן רכב מצהיר שהמכוניות שלו צורכות כמות מסוימת של דלק, המכוניות שלו באמת צריכות לעמוד בהצהרה ולא להיות זללניות בדלק, וכתוצאה מכך יצרניות זיהום אוויר. הנפגעת העיקרית מהחקיקה הסביבתית הזאת היתה סטלאנטיס, החברה שמייצרת את הטנדרים של ראם, ששילמה בשנה שעברה קנס בגובה 190.7 מיליון דולר מכיוון שהמכוניות שלה לא עמדו בתקנות צריכת הדלק בשנים 2019-2020.