סגור

מלינקולן ועד אאודי: כלי הרכב של נשיאי ישראל

בראשית שנות ה-50 קיבל הנשיא הראשון חיים ויצמן במתנה לינקולן קוסמופוליטן מהנרי פורד השני. בהמשך העדיפו הנשיאים רכבים צנועים יותר - אבל לאחר מכן נסעו במכוניות אמריקאיות, שבדיות וגרמניות. הנשיא הנבחר יצחק הרצוג ישתמש מן הסתם במכונית אאודי A8 כקודמו

היום בחרה הכנסת את יצחק הרצוג לנשיא ה-11 של ישראל. בעוד כחודש הוא ייכנס לבית הנשיא בירושלים במקום הנשיא היוצא ראובן ריבלין.
כפי שפורסם היום בכלכליסט, ריבלין יוכל לבחור לנסוע באאודי A8 שמסופקת לו על ידי המדינה או בסקודה סופרב. בניגוד למדינות רבות אשר מקפידות על החלפה קפדנית של מכוניות ממשלתיות מדי שנה, בישראל גם כיום מוקדשת לרכבים הממשלתיים בכלל ולרכבים הנשיאותיים בפרט גישה יותר "סלחנית" - כלומר למרות שמדובר ברכבים שעלותם חוצה בקלות את רף חצי מיליון השקלים (במיוחד במקרה של האאודי המשוריינת של ראש הממשלה והנשיא שעלותה אף מגיעה לפי שלושה מכך), לעתים מדובר ברכבים שמזדקנים ללא חן - תוצאה ישירה של קושי של מערכותיהם השונות לעמוד בתוספת המשקל שדורש השיריון, מה שמייצר לא מעט תקלות.
5 צפייה בגלריה
אאודי 8A
אאודי 8A
אאודי 8A
(רונן טופלברג)
לפי הערכות ראשוניות של גורמים המקורבים לנושא, לנשיא הנכנס תוצע אאודי A8 מהצי הממשלתי הקיים. זו ההזדמנות לברר באיזה מכוניות נסעו נשיאי ישראל בעבר.
5 צפייה בגלריה
הנשיא ראובן ריבלין יוצא ממכונית השרד אאודי A8
הנשיא ראובן ריבלין יוצא ממכונית השרד אאודי A8
הנשיא ראובן ריבלין יוצא ממכונית השרד אאודי A8
(גיל נחושתן)
מתנה מהנרי פורד השני לויצמן
בראשית שנות ה-50 של המאה הקודמת הרכב הנשיאותי הראשון היה לינקולן קוסמופוליטן, אז שיא הפאר של חטיבת היוקרה של פורד. מדובר בשנות הצנע ולראות לינקולן בכבישי הארץ היה מחזה נדיר. חברת לינקולן ייצרה מכוניות עבור נשיאי ארה"ב זמן רב לפני שקדילאק נכנסה לתמונה ומכוניות לינקולן קוסמופוליטן היו צמודות בין היתר לנשיאים הארי טרומן ודווייט אייזנהאואר.

5 צפייה בגלריה
הלינקולן של הנשיא חיים ויצמן
הלינקולן של הנשיא חיים ויצמן
הלינקולן של הנשיא חיים ויצמן
(בית ויצמן רחובות)
המכונית הנשיאותית הראשונה שהגיעה לישראל היתה מתנה. בשנות החמישים המוקדמות מצאה עצמה חברת פורד, בעלת השליטה בלינקולן בבעיה: הנרי פורד הראשון מעולם לא חסך מהציבור האמריקאי את דעותיו האנטישמיות, הביע תמיכה נלהבת בהיטלר ואף מימן את הוצאתם של ספרים התומכים ברעיון לפיו קיימת בעולם קונספירציה יהודית להשתלטות על מוסדות פיננסיים. מלחמת העולם השנייה חשפה את העולם לזוועות הנאצים ולאחר המלחמה נוצר בארה"ב לובי יהודי חזק נגד פורד. הנרי פורד השני, בנו של הנרי פורד הראשון וסבו של ביל פורד הבין שכדי לזכות באהדה של יהודי העולם יידרש למהלך מיוחד. כך העניק פורד במתנה מכונית לינקולן קוסמופוליטן לנשיא הראשון חיים ויצמן. הקוסמופוליטן של ויצמן היתה אחת מתוך 18 מכוניות לינקולן מסדרת ייצור מוגבלת – יתר המכוניות נמסרו לידי הממשל האמריקאי.
5 צפייה בגלריה
הנשיא חיים ויצמן ליד הלינקולן
הנשיא חיים ויצמן ליד הלינקולן
הנשיא חיים ויצמן ליד הלינקולן
(בית ויצמן )
סטודיבייקר לארק מתוצרת הארץ
נשיאים אחרים העדיפו להסתפק ברכבים מתעשיית הרכב הצנועה של ישראל. אחד הדגמים שיוצרו בישראל היה הסטודיבייקר לארק, שיוצרה ברישיון מסטודיבייקר ארה"ב בשיטת CKD - ערכות מוכנות של רכבים מגיעות למפעל הישראלי ובו הופכות למכונית.
5 צפייה בגלריה
מכונית לארק ישראלית
מכונית לארק ישראלית
סטודיבייקר לארק תוצרת ישראל
(יריב כץ)
אבל מכונית אחת זכתה לצאת בנסיעה ממפעלי קייזר אילין תעשיות כשהיא בנויה לפי מפרט ישראלי: "לארק הנשיא" אשר שימשה את הנשיא השלישי זלמן שזר. לארק הנשיא שנמסרה לבית הנשיא בשנת 1963 היתה גרסה פתוחה של הלארק סדאן וכללה גג נגלל שאפשר לנשיא להשתתף באירועים ממלכתיים. לארק הנשיא היתה מכונית הלארק היחידה שנבנתה עם גג נפתח ומרכב סדאן. לאחר מכן נסעו נשיאי המדינה במכוניות אמריקאיות, שבדיות וגרמניות. הנשיא משה קצב החל את כהונתו עם וולוו ואחר כך החליף את הרכב לאאודי A6.