סגור

התלות בגז הרוסי עלולה לטלטל את תעשיית הרכב של גרמניה

יצרני הרכב הגרמנים פיתחו לאורך השנים תלות גדולה בגז הרוסי החיוני למגוון שימושים: מחימום מפעלי תעשיית הרכב הגרמנית ועד הנעת מכונות הייצור הכבדות. ביום שבו תופסק הזרמת הגז מרוסיה, יצטרכו היצרנים להתמודד עם הדילמה איך ממשיכים מכאן, שבכל מקרה תדרוש מהם ככל הנראה השקעה כספית ניכר. התוצאה: התייקרות משמעותית של כלי הרכב הגרמנים, שכבר נראית מעבר לפינה

במהלך החודשים האחרונים נקלעה תעשיית הרכב העולמית לסחרור חדש: אחרי משבר השבבים הגיעה המלחמה באוקראינה, ועמה משבר חדש: משבר רתמות החוטים החשמליים לרכב. הנפגעים העיקריים ממשבר זה היו יצרני הרכב, הממוקמים הכי קרוב לאוקראינה מבחינה גאוגרפית. כלומר, יצרני הרכב הגרמנים, וכל מי שתלוי בהם.
הגל הראשון של משבר הרתמות פגע בפולקסווגן שבוע אחרי תחילת הלחימה, והגל השני הגיע לסקודה הכפופה לפולקסווגן הגרמנית כמה ימים לאחר מכאן. גם במקרה של מרצדס בנץ וב.מ.וו האפקט היה דומה: בלי רתמות החוטים החשמליים ורכיבים מאוקראינה - אין ייצור.
אחרי שהחברות הגרמניות הצליחו לפתור באופן חלקי את הבעיות שנגרמו עקב המחסור ברכיבים חיוניים מאוקראינה, שפגעו ברווחיות, נדרשות היצרניות הגרמניות להתמודד עם כאב ראש חדש : מחסור בגז. ליתר דיוק: גז רוסי. לאורך השנים יצרני הרכב הגרמנים מקיימים עם רוסיה יחסי אהבה-שנאה. מצד אחד, הם מצהירים כי לא ימכרו יותר מכוניות ברוסיה. מן הצד השני, כדי לייצר, לחמם את המפעלים שלהם ולהפעיל את המכונות הכבדות - מסתמכים יצרני הרכב הגרמנים על גז רוסי.
1 צפייה בגלריה
תחנה ב גרמניה לקבלת גז טבעי מצינור נורד סטרים 2
תחנה ב גרמניה לקבלת גז טבעי מצינור נורד סטרים 2
תחנה בגרמניה לקליטת גז טבעי מצינור נורד סטרים 2
(גטי)
הסתמכות זו נובעת מכמה סיבות: ראשית בשל המחיר הנוח יותר, ושנית בשל הקרבה הגיאוגרפית המאפשרת הולכה של גז מרוסיה לגרמניה. התלות של תעשיית הרכב הגרמנית בגז הרוסי הוא כה רב עד שקשה לדמיין כיצד זו תפעל בלעדיו.
כך לדוגמה, כבשני היציקה של יצרני הרכב תלויים בגז הרוסי. בנוסף, פעולת העיבוד השבבי דורשת גז, ואפילו תהליך הצביעה של המכוניות. כעת ניצבים יצרני הרכב הגרמנים בפני כמה אפשרויות: לקנות גז ממדינה אחרת (אפשרות שלא מתממשת בשלב זה), לעבור למקורות אנרגיה חלופיים, מה שדורש השקעה כספית ניכרת או פשוט לא לייצר, חלופה שאיננה באמת ריאלית עבור אימפריית הרכב הגרמנית.
היקף השימוש בגז הרוסי משתנה בין יצרנית ליצרנית, אבל כולן תלויות בו. במקרה של פולקסווגן לדוגמה הודיעה היצרנית השבוע כי היא בוחנת שימוש באנרגיה אשר תופק מפחם. מרצדס בנץ אשר נמצאת במצב דומה לפולקסווגן הודיעה שהיא בוחנת מעבר לשימוש באנרגיה מבוססת פחם ואילו ב.מ.וו ציינה כי היא "בוחנת את המצב הנפיץ".

מעבר לאנרגיה פחמית תגרום לרגולטורים באירופה לאבד את הסבלנות

בכל מקרה ובכל תרחיש, המצב לא נראה טוב עבור יצרני הרכב הגרמנים: אם הם יעברו לאנרגיה פחמית, זו תהיה רק שאלה של זמן עד שהרגולטורים באירופה יאבדו את סבלנותם כלפי המהלך המזהם.
אם זיהום אוויר זה יחושב על ידי הרגולטורים באירופה ויילקח בחשבון בחישוב כמויות הזיהום שהמכוניות מייצרות – מצב יצרני הרכב הגרמנים לא יהיה טוב. ובכל מקרה – קשה להתעלם מן העובדה שתעשיית הרכב הגרמנית סופגת מכה קשה: דוח המכירות האירופי האחרון הצביע על פגיעה משמעותית ביכולת הייצור של היצרנים הגרמנים: פולקסווגן גולף, מכונית שהיא בבחינת נכס צאן ברזל בשוק הרכב האירופי, צנחה בטבלאות המכירות.
אפקט דומה יורגש, ככל הנראה, בקרוב בקרב כל יצרני הרכב הגרמנים – ואם המפעלים אשר תלויים בגז הרוסי ייפגעו או לסירוגין הרגולטורים יזעמו על הזיהום הפחמי, יצרני הרכב הגרמנים ייצטרכו למצוא פתרונות אשר יתבטאו ככל הנראה בייקור של המכוניות.
מצב כזה בו מכוניות מתוצרת מדינה אחת בלבד באירופה מתייקרות הוא מצב נדיר, כי בדרך כלל התייקרויות מושפעות מתמורות בעלות השפעה פאן-ענפית, לדוגמה תנודות של שער היורו. אבל במקרה הספציפי הזה ניכר שרק מדינה אחת תיפגע באופן משמעותי, ואם לדייק: זו תהיה המדינה שבה מייצרים את המכוניות היוקרתיות ביותר. כך שאין אלא להסיק שבמחצית השניה של 2022 בכל העולם עשירים ישלמו יותר.