סגור

איזו מכונית תהיה מלכת המכירות ב־2022?

יונדאי איוניק הייבריד, שהיתה המכונית הנמכרת ביותר בארץ, לא תיובא עוד לישראל כי היבואן החליט שתנאי השוק כבר לא מתאימים. מה הופך מכונית למלכת המכירות ומה גורם לה לאבד את התואר? האם השנה יקטפו את הכתר הרכבים החשמליים הסיניים או שהנהגים ישמרו אמונים למותגים הוותיקים?

לפני כשבוע וחצי התרחש בשקט יחסי מאורע מכונן בענף הרכב הישראלי: מי שנכנס לאתר האינטרנט של יונדאי ישראל גילה ששני דגמים של יונדאי נעלמו מן האתר: יונדאי איוניק הייבריד (לא לבלבל עם יונדאי איוניק 5 החשמלית) ויונדאי איוניק EV, הגרסה הכל־חשמלית (כלומר רק חשמל) של האיוניק.

היעלמות של דגם זה או אחר מהיצע הדגמים של יבואנית רכב אינה מאורע כל כך נדיר. מכוניות באות לשוק הרכב הישראלי ומכוניות הולכות חדשות לבקרים, אבל במקרה של האיוניק מדובר במקרה חריג.

3 צפייה בגלריה
רכב יונדאי איוניק
רכב יונדאי איוניק
יונדאי איוניק היברידית. נדחקה מראשות טבלת המכירות

ראשית, יונדאי אינה עוד מותג, מדובר במותג הרכב הנמכר ביותר בישראל. שנית, איוניק אינה עוד מכונית. היא החזיקה בכתר מלכת המכירות של ישראל בשנת 2017, כלומר מדובר במכונית שהיתה הנמכרת ביותר בארץ וגם החזיקה במקומות מעולים בטבלאות המכירות בשנים 2018 עד 2021 עם יותר מ־50 אלף איוניקים שנוסעים בכבישי ישראל.
ועוד עובדה חשובה: האיוניק אינה מכונית שהיבוא שלה לישראל מופסק בגלל שיונדאי העולמית כבר לא מייצרת אותה. מפעלי יונדאי בקוריאה ממשיכים לפלוט יונדאי איוניק אבל לכלמוביל, יבואנית יונדאי, אין יותר התנאים המתאימים לייבא ארצה את האיוניק.
מה הפך את יונדאי איוניק למלכת המכירות? האם מדובר בביצועים יוצאי דופן? חיסכון מרשים בדלק? בטיחות מופלגת? התשובה שלילית. יונדאי איוניק היתה מלכת המכירות של ישראל בגלל שילוב מצוין של מדיניות מיסוי שהיטיבה עם המכוניות ההיברידיות עד ינואר האחרון, חיבור מצוין לציי הרכב והעובדה שמדובר במכונית משפחתית קטנה והיברידית שנמכרה במחיר של מכונית משפחתית לא היברידית.

הטבת המס הסתיימה

ברגע שהטבת המס לרכב ההיברידי נגמרה בינואר וברגע שמשקלם של ציי הרכב הגדולים הלך ונחלש לטובת הלקוח הפרטי, בכלמוביל קיבלו החלטה שאין יותר טעם לייבא את האיוניק. החלטה זו ממחישה את חשיבות הגורמים שהופכים מכונית ל"מכונית של ישראל". יתרה מכך, היא ממחישה איך ברגע שאותם גורמים נעלמים — אין יותר טעם לייבא ארצה את הדגם.
יונדאי איוניק היתה מלכת המכירות לפני שלוש שנים. כיום שולטת בשוק הרכב הישראלי מכונית שבעצם היא מעין אבולוציה של האיוניק. כך, טויוטה קורולה היא המכונית הנמכרת ביותר בישראל נכון לשנת 2021.

3 צפייה בגלריה
רכב טויוטה קורולה 2019
רכב טויוטה קורולה 2019
טויוטה קורולה. הנמכרת ביותר ב־2021
(צילום: אודי עציון)

גם במקרה של הקורולה מדובר במכונית שבעצם קשה לומר עליה שהיא הרבה יותר מכלי עבודה. היא לא מעוצבת באופן יוצא דופן, לא בטיחותית באופן חריג, לא ביצועיסטית. היא פשוט היברידית. כלומר, לזכותה עמדה אותה הטבת מס שעמדה לזכות האיוניק. אבל לקורולה יש עוד נשק: מדובר במכונית שמיוצרת בטורקיה ולכן מקבלת הטבת מכס של 7% שניתנת לרכבים המיובאים מהאיחוד האירופי.
לפני שנעסוק בשאלה מה בעצם הופך מכונית ל"מכונית של ישראל", כדאי להסתכל על המתרחש בשווקים גלובליים אחרים. המכונית הכי נמכרת בארה"ב לדוגמה אינה מכונית, אלא טנדר: פורד סדרה F. המכונית הנמכרת ביותר באירופה רחוקה מאוד מלהיות היברידית: בשנה שעברה פולקסווגן גולף היתה מלכת המכירות של אירופה. כלומר, בעולם יש שיקולים שונים מאוד להמלכת "מלכות שוק".
ומה הופך מכונית ל"מכונית העם" בישראל? בראייה היסטורית, בניגוד לאירופה, שם מכונית נמכרת על סמך איכות, או לארה"ב, שבה מכונית נמכרת על סמך שימושיות, בישראל מאז שנות השבעים מלכות השוק זכו לתואר על סמך שלושה קריטריונים עיקריים: אמינות, סחירות והעובדה שפשוט היה ניתן לקנות כאלה.
זו הסיבה לכך שבשנות השמונים המוקדמות יצרנית רכב יפנית קטנה למדי שהתמחתה ברכבים בעלי הנעה כפולה הצליחה למצוא דווקא בישראל שוק שכלל לא הביע עניין בדגמי ההנעה הכפולה, לא רצה אבזור ורק רצה שהמנוע לא יתקלקל. כך הפכה ישראל במהלך חלק משנות השמונים לשוק השני בגודלו עבור סובארו, שניצלה את החרם הערבי שמנע מטויוטה, ניסאן ואחרות לשווק מכוניות בישראל.

כוחו של השוק המוסדי

בשנות התשעים המוקדמות היתה זו יצרנית רכב קטנה נוספת שפשוט העתיקה את המתכונת של סובארו אבל הוסיפה לה מרכיב נדיר שהישראלים לא הכירו בעבר: חלונות חשמליים, נעילה מרכזית ואפילו מזגן מקורי – והכתר עבר למיצובישי. המשותף לכל מלכות השוק באשר הן הוא העובדה שאף פעם לא היה מדובר במכוניות מבריקות, אלא רק במכוניות שענו על הנוסחה שהתאימה לישראלים.
אבל בשנות התשעים חל שינוי: ההייטק התרומם וכדי להבטיח את כתר המכירות נדרשה יכולת למכור ישירות לציי הרכב. הפתרון היה של יצרנית רכב יפנית קטנה: מאזדה לאנטיס בגרסה "ישראלית" עם מנוע 1.6 ליטרים הפכה למכוניתו של כל פועל. כאן נוצר שינוי מהותי, והשוק המוסדי הפך לשוק הליבה. כלל חדש נקבע: כדי לייצר דעת קהל, צריך לשלוט בשוק המוסדי.

3 צפייה בגלריה
רכב מאזדה 3
רכב מאזדה 3
מאזדה 3. היתה חביבתם של ציי הרכב
(צילום: עמית שעל)

לאחר מכן התרחש בשוק שינוי נוסף כשחברות הליסינג נכנסו לתמונה. בפועל, מי שרצה למכור הרבה היה צריך לעבור דרך משרדי ההנהלה של שלוש חברות. מחד, משימה קלה. מאידך, משימה תובענית במיוחד של עבודה מול מי שדורשים הנחות עתק. הנשק היה עוד מאזדה לעם היושב בציון: מאזדה 3. כל המכוניות האלה היו מלכות השוק, להיטי מכירות מוכחים, מקום ראשון. אבל בשנת 2016 השתנו הכללים עם הצגת גורם חדש: הטבות מס לרכב היברידי, מה שהמליך את האיוניק כמלכת השוק.
אם כך, בישראל הכלל ברור: מכונית אפרורית, מס קנייה נמוך, נתח שוק משמעותי בציי הרכב הגדולים. אבל שנת 2022 היא שנה חדשה ומכריעה עבור ענף הרכב הישראלי מכמה סיבות. ראשית, על ההיברידיות אין מס קנייה מופחת. שנית, כוחם של ציי הרכב נחלש. שלישית, יצרני הרכב הגדולים עדיין מעמידים קשיי אספקה.
ברירת המחדל הטבעית של ענף הרכב היא לשווק היטב את מה שעליו יש הטבות מס קנייה, כלומר רכב חשמלי ורכב פלאג אין הייבריד. אבל כאן קיימת בעיה אחרת: מספר דגמי הפלאג אין הייבריד העממיים שמשווקים בישראל זעום. מספר הרכבים החשמליים הולך וגדל, אבל במקרה של יצרני הרכב המערכיים, מדובר ברכבים שמחיריהם מרחפים באזור ה־170 אלף שקל ומעלה.
עובדתית, מלכת המכירות של ישראל מעולם לא היתה מכונית של 200 אלף שקל וספק אם אי פעם תהיה. זה משאיר בתמונה את יצרני הרכב הסיניים. חלקם מוגבלים ביכולת האספקה בגלל תקנות ישראליות שמגבילות את מספר המסירות השנתי וחלקם לא מוגבלים אבל סובלים מבעיה אחרת: היעדר תשתית לטעינה בשוק המוסדי (כלומר אצל הלקוחות) או לקוחות שעדיין אינם מעוניינים לעבור לחשמלית.
לכן, פענוח זהותה של מלכת המכירות של ישראל לשנת 2022 יהיה קשה במיוחד ויבטא מאבק בין שיקולי מיסוי, כניסת טכנולוגיות חדשות והיחלשות של ציי הרכב.
אבל על עובדה אחת אין עוררין: המכונית שתזכה בתואר מלכת המכירות של 2022 תהיה כנראה מכונית שאינה מצטיינת בשום תכונה, פרט כמובן ליכולתה להימכר היטב.