סגור
טסלה 3
טסלה 3. האם הדגם המוזל בדרך לישראל? (צילום: Tesla)

טסלה זולה בדרך? כך ישפיעו גרסאות הסטנדרט החדשות על שוק החשמליות

עם אבזור מופחת, טווח מצומצם ומחיר נגיש – גרסאות הסטנדרט החדשות של מודל Y ו-3, שטרם ידוע מועד הגעתן לישראל, צפויות להציב את טסלה מול גרסאות הפרימיום הסיניות ולשנות את מאזן הכוחות בציי הרכב, בשוק הפרטי – וגם בליסינג

בשבוע שעבר הודיעה טסלה העולמית על השקתן של שתי מכוניות "חדשות": טסלה מודל Y סטנדרט, וטסלה 3 סטנדרט - שהן למעשה גרסאות מופחתות אבזור של מודלי טסלה. לפי פרסומים בעולם, גרסאות הלונג ריינג' של טסלה יקראו מעכשיו "פרימיום" ואילו גרסת "סטנדרט" תהיה הגרסה ההתחלתית. מעליהן תהיה גרסת "פרפורמנס", ללא שינוי שם.
במה יתבטא שינוי האבזור? שינויים חיצוניים קלים עקב הסרת תאורת ה-LED, שינוי של בד המושבים לבד יותר פשוט, כיוון ידני להגה במקום חשמלי, ויתור על האיוורור למושבים הקדמיים, ויתור על המסך האחורי ועוד כמה עיניינים קוסמטיים. והשינוי החשוב ביותר: שימוש בסוללה בקיבולת 69.5 קילוואט/שעה, כלומר איבוד של כ-10% קיבולת סוללה. המנוע אחורי מפיק 300 כוחות סוס, כלומר עדיין הספק נאה, במיוחד בעולם בו לא מעט משפחתיות חשמליות סיניות מוגבלות לכ-210 כוחות סוס. הטעינה המהירה מעט נפגעת גם היא: מ-250 קילוואט ל-225 קילוואט - עדיין נתון מרשים. טווח הנסיעה הרשמי הוא 516 קילומטרים למודל Y. נתון נאה בפני עצמו, אבל כזה שנופל מן הנתונים שטסלה העולמית הציגה לאחרונה, לפיהם הדגמים העממיים מסוגלים לנסוע מעל 700 קילומטרים בין טעינות (לפי נתוני היצרן).
הנתונים האלה מתייחסים לדגמי טסלה ארה"ב, אבל לפני כמה ימים פרסמה טסלה אירופה את נתוני הדגם העממי. וכאן הדגש הוא על דגם בודד ולא דגמים: טסלה אירופה חשפה, נכון לעכשיו, רק גרסה מוזלת של מודל Y אבל לא של טסלה 3. מדוע? אולי בגלל שמודל Y שמיועדת לאירופה מיוצרת בגרמניה (מודל Y שמגיעה לישראל יוצרה בגרמניה בעבר, אך היצרנית מייצאת כיום את מודל Y לישראל מסין), אולי בגלל שהדרישה באירופה לדגמי סדאן אינה גבוהה, לטסלה הפתרונים.
מה שיותר חשוב הוא המחירים: אי אפשר לדעת בשלב זה מתי, אם וכאשר יגיעו הדגמים המוזלים לישראל. אבל כדרכה של טסלה, יש פערים במחירי הדגמים בין שווקים שונים. הפערים נובעים כמובן משיקולים כגון מדינת ייצור ושיעורי מס מקומי. לדוגמה: בגרמניה מחירה של טסלה Y הבסיסית מתחיל ב-40 אלף יורו ואילו מחירה של טסלה Y שמעליה מתחיל ב-50 אלף יורו, אבל בגרמניה לא ניתן לרכוש את גרסת ה-RWD שקיימת בישראל.
במקרה של השוק האמריקאי, מחירו של ה-Y "סטנדרט" מתחיל ב-41,630 דולר- כלומר 5,500 דולר פחות מהגרסה שמעליו – "פרימיום". הנתונים שהוצגו בגרמניה, בארה"ב ובשווקים נוספים אינם נתונים שניתן להסיק מהם לגבי שוק הרכב הישראלי. כלומר כן, טסלה "סטנדרט" תהיה זולה יותר אם וכאשר תגיע, אבל לשוק הישראלי יש חוקים משלו – במיסוי, בשינוע ובמתחרים.
בנקודה זו חשוב לציין: מדינת ישראל פועלת לפי התקינה האירופית וגם לפי התקינה (כלומר החוקים) האמריקאית, אבל מה שחשוב יותר במקרה של טסלה הוא מפעל הייצור: מדינת ישראל מקבלת את הטסלות שלה מסין. וכל עוד בסין לא הוכרזה גרסה בסיסית של טסלה 3 או של טסלה מודל Y - היא לא תגיע לישראל, כלומר לפחות בשבועות הקרובים, אין מה לבנות על Y מופחתת אבזור און על 3 מופחתת אבזור- וכמובן גם זולה יותר.
אבל, סביר להניח שבסופו של דבר הטסלות הזולות כן יגיעו לארץ. מדובר באינטרס של טסלה העולמית: הסובסידיות שהנשיא טראמפ העניק לרכב חשמלי בארה"ב בוטלו, הסינים נוגסים בעוגת המכירות של טסלה בשווקים רבים - והיצרנית צריכה להציג מכונית ביניים, כלומר עד שיגיע דגם מוזל, אם וכאשר זה יקרה, טסלה חייבת מכונית ליבה נחשקת שהלקוחות ירצו – במחיר עממי.
כאן כמובן נשאלת השאלה, כיצד הגעתה של טסלה מוזלת תשפיע על השוק בישראל? התשובה מורכבת מאוד, מכיוון שלא מדובר כאן רק בטסלה "זולה", מדובר בטסלה מופחתת אבזור וטווח. ולא מדובר כאן בגרמניה, אלא בשוק בו התחרות של טסלה מול מתחרים מסין קשה מאין כמוה, ולפחות חלק מהמתחרים מסין הצליחו להתבסס בישראל בצורה מרשימה, כמו אקספנג וזיקר. סביר להניח שאם וכאשר טסלה ישראל תשיק כאן את Y ואת 3 סטנדרט, יהיה מדובר במכוניות שהתמחור שלהן יהיה כזה שייועד למקם אותן ראש בראש מול סיניות ה"פרימיום טק".
תזמון ההגעה: טסלה ישראל תלויה בטסלה סין שתכריז על הגרסאות המוזלות. אבל לא רק: העיתוי תלוי גם במס הקנייה על מכוניות חשמליות. כיום גובהו של מס הקנייה על רכב חשמלי הוא 45%. בינואר הוא יעלה, בשיעור שעדיין אינו ידוע. טסלה אינה יצרנית שאוגרת מלאי - ובגלל החותים, המסע מסין לישראל אורך מעל חודש, לפעמים מעל חודש וחצי. כלומר בטסלה ישראל יצטרכו להציג את 3 המוזלת ולפתוח את הספרים להזמנות בחודש הנוכחי או לכל היותר בתחילת החודש הבא, אחרת הלקוחות יצטרכו לקחת בחשבון שאולי המחיר שלהם יעלה. המתחרים של טסלה, כלומר בעיקר הסינים, כבר נמצאים בישראל במחסני יבואני הרכב, או לסירוגין המכוניות כבר הוזמנו ונמצאות בדרכן לישראל, הן ישוחררו ממכס בדצמבר והמחיר שלהן ישמר, או לכל היותר יתייקר בשיעור מתון מאוד.
ציי הרכב: במהלך החודשים האחרונים טסלה ישראל ביצעה עבודה שקטה בציי רכב. חברות גדולות כדוגמת מיקרוסופט כבר בחרו בטסלות ויש עוד חברות שיציעו לעובדיהן טסלות. בקרב הקהל הספציפי הזה, בדרך כלל אנשי הייטק, יש דרישה משמעותית לטסלה שעדיין נחשבת לסוג של סמל סטטוס. אבל בקרב הקהל הזה, הגאדג'טים ברכב בהחלט משחקים תפקיד משמעותי. כאן תישאל שאלה: עד כמה חוזקו של המותג "ישחק תפקיד" ביחס לאבזור ולאווח המופחת? לכך יש להוסיף כמובן את הקשרים בין יבואני הרכב לחברות הליסינג, קשרים שלדברי מקורות בענף, טסלה ישראל עדיין עמלה לפתח. אם וכאשר דגם מוזל של טסלה יכנס בהצלחה לציי הרכב, יהיה מדובר בשינוי משמעותי שיגיע על חשבון הסינים. אבל סביר להניח שהסינים ילחמו על כל לקוח.
פגיעה ב"פרימיום טק": כיום קיימת בישראל קבוצה מאוד מובחנת של רכבים חשמליים, כולם סינים, שיבואני הרכב מכנים "פרימיום טק". בל נטעה, מדובר במכוניות שמי שתכננו אותן ראו לנגד עיניהם טסלה מודל Y. כלומר מכוניות שמה שמייחד אותן הוא תפיסת היצרן של טכנולוגיה כמאפיין יוקרה. חלק מהמאפיינים בקטגוריה הזאת הם קשקושים, כמו מכוניות שמשמיעות נעירות חמורים מהרמקול. חלקם הם שימושיים ומעניינים, למשל מצלמות שמתעדות את מעשי הילדים במושב האחורי. בכל מקרה, 2025 הייתה שנה של "התאפסות" של המגזר הזה: בשנה שעברה ובתחילת 2025 הלקוחות נהרו אחרי המכוניות האלה והסכימו לשלם מחירים שעברו את הרבע מיליון שקל.
כיום המצב שונה מאוד. חלק מהמותגים האלה הציגו גרסאות מוזלות, חלק יצאו במבצעי הנחות, כי בסופו של דבר השוק קשוח: לקוחות שמוכנים לשלם על צלילי חמורים ועור מזויף הם בדרך כלל הגל הראשון של הקונים. לאחר מכן מגיעים לקוחות פרגמטיים יותר שמבינים שמדובר רק ברכב כביש שטח סיני, עם נעירות חמור או בלי. כיום טווח המחירים הריאלי לרכבי "פרימיום טק" מתחיל בכ-200 אלף שקל למכונית סדאן או כ-220 אלף שקל לרכב כביש שטח, כשהתמחור שם את טסלה היטב בין הכוונות (מחיר טסלה Y מתחיל בכ-247 אלף שקל, מחיר טסלה 3 מתחיל בכ-214 אלף שקל). יבוא של טסלה שמחירה יהיה זול בכ-10% (או יותר) ממחירן של סיניות ה"פרימיום טק" יחלק את הסינים לשתי קבוצות: אלה שהמותג שלהן חזק ואלה שלא. במקרה של אלה שהמותג שלהן חזק, היבואנים ידגישו את האבזור השופע ביחס לטסלה הזולה. במקרה של האחרים, שבכל מקרה מתמודדים בימים אלה עם גיולים ומעניקים הנחות משמעותיות, יהיה מדובר בפגיעה משמעותית, וזה כמובן עוד לפני הגעתם של מותגים חדשים לארץ.
ירידות ערך וירידות ביקוש: במקרה הספציפי של טסלה, יש לקחת בחשבון עוד נקודה - מדובר במותג שהמכוניות שלו מושפעות מאוד משינויים שמבצע היצרן. כשטסלה מעלה מחיר, מחיר המכוניות המשומשות עולה. טסלה מורידה מחיר? המחיר יורד. וכאשר טסלה משיקה גרסאות חדשות ומוזלות של מכוניות המחיר מושפע. אבל כאן מדובר במכונית שהמאפיינים הטכניים שלה עשויים להפוך אותה דווקא ל"פחות מיוחדת" בעיני הלקוחות ובכך דווקא לתרום לשמירת הערך של אחיותיה היותר נחשבות. כיצד השוק יגיב? זה תלוי בהפרשי המחיר בין הדגמים העממיים והדגמים הבכירים.