סגור
חנות אופניים ב בית מצמן את מירוץ החדש ב תל אביב
חנות אופניים (צילום: עדי פרומקין)

בלעדי
יבוא האופניים צנח, והמחירים זינקו מעלה

נתוני רשות המסים מגלים צניחה של כ־50% ביבוא זוגות אופניים בחודשים ינואר-יוני 2022, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אבל ירידה מתונה בלבד בערך שלהם. הפגיעה בשוק האופניים החשמליים קטנה יותר - ירידה של של כ-25% בלבד

היקף יבוא האופניים לישראל נחתך בחצי במחצית הראשונה של 2022 - כך עולה מנתונים של רשות המיסים אשר הגיעו ל"כלכליסט". עיקר הצניחה היא באופניים לא חשמליים.
מהנתונים עולה כי בינואר-יוני 2022 יובאו לישראל 120.6 אלף זוגות אופניים, לעומת 248.8 אלף זוגות בתקופה המקבילה אשתקד - מדובר בירידה של 50%. הירידה ביבוא אופניים הורגשה גם בדגמים החשמליים. 18.4 אלף אופניים חשמליים יובאו בינואר-יוני 2022 לעומת 22.9 אלף במחצית הראשונה של השנה שעברה. כלומר – עיקר הנפילה הורגשה בקרב יבואני האופניים הלא חשמליים.
נתוני היבוא לא מצביעים רק על ירידה ביבוא אופניים ביחס לשנה שעברה - אלא בשפל שלא תועד מאז 2019, השנה ה"חלשה" ביותר ביבוא אופניים לישראל - אז יובאו ארצה כ־130 אלף זוגות אופניים במחצית השנה הראשונה.
הנתונים מתפרסמים על רקע חשיפת "כלכליסט" בימים האחרונים, על שתי עסקאות גדולות לרכישה של יבואניות ומפיצות של אופניים. באחת מהן מעוניינת סמלת, יבואנית סובארו, קרייזלר ופיאט, לרכוש את יבואנית האופניים רוזן ומינץ. בעסקה השנייה רכשו האחים שפירא, בעלי השליטה בחברת התשתיות שפיר, את השליטה (70%) ברשת האופניים מצמן את מרוץ ב־70-60 מיליון שקל.
נתוני רשות המיסים מפרטים גם את ערך היבוא של האופניים, כלומר כמה שווים האופניים. מהנתונים עולה תמונה מעניינת: הישראלים קונים פחות אופניים, אבל רוכשים דגמים יותר יקרים – או לחלופין - האופניים פשוט התייקרו. כך, ערך היבוא של כל זוגות האופניים שיובאו ארצה בינואר-יוני 2022 היה 24 מיליון דולר. לשם השוואה, במחצית הראשונה אשתקד, יובאו מעל פי שניים זוגות אופניים וערך היבוא עמד על על 29.8 מיליון דולר, עלייה של 25% בלבד. ב־2020, כשמספר האופניים המיובאים היה קרוב לנתוני 2022, ועמד על כ־138 אלף, היה ערך היבוא נמוך משמעותית - כ־13 מיליון דולר, כלומר היבוא היה גדול בכ־15%, אבל הערך היה נמוך ב־45%.
הסיבה העיקרית לירידה במכירות, מסבירים בענף, היא החזרה של הישראלים לכבישים ולמכוניות. הסיבה לירידה המתונה יחסית בערכי היבוא של האופניים, היא עליית מחירים של דגמי אופניים רבים. בניגוד למכוניות, אין לאופניים מחירונים, אך נתוני רשות המיסים מוכיחים כי המחירים זינקו.