ניתוח
התסבוכת הגדולה: למה עובדים מקבלים הצעות לסיים ליסינג הרבה לפני ינואר?
לראשונה עובדים מקבלים הצעות לסיום מוקדם של חוזי ליסינג, בעוד חברות הליסינג חוששות מהשינויים הצפויים בינואר. הטבות הרכב הירוק בסכנה, מס הקנייה על חשמליות עדיין לא ידוע, והמדינה מגלה שהעובדים לא משתמשים בהנעה החשמלית במכוניות הפלאג-אין ההיברידיות כפי שקיוותה
שוק הרכב הישראלי נכנס לחודש "שחון" לא רק במזג האוויר: באוגוסט הישראלים נופשים, לאף אחד אין זמן או כוונה לרכוש מכונית, וספטמבר הוא חודש החגים. בדרך כלל באוגוסט יבואני הרכב מתחילים למכור סחורה למי שחופשות לא מעניינות אותו: חברות הליסינג. חלק מהסחורה יוצאת למכירה, חלק להחכרה -כלומר "ליסינג". אבל השנה הנוכחית בעייתית, בגלל כמה גורמים שמייצרים חוסר וודאות בשוק למרות שאנחנו נמצאים רק חמישה חודשים לפני סוף השנה וכניסת ינואר - החודש בו כמה תהליכים רגולטוריים אמורים להיכנס לתוקף ולהשפיע על מי שמחזיק מכונית ליסינג.
הלחץ של חברות הליסינג על המלאים יצר מצב בו בשבועות האחרונים לא מעט עובדים קיבלו הצעה לסיים חוזה ליסינג מוקדם, לפני מועד חלוף שלוש השנים הרגילות של החוזה - ולהשתדרג כבר עכשיו. האם זה כדאי?
כיום על כל מי שמחזיק במכונית צמודה ממקום העבודה מוטל לשלם שווי שימוש. כלומר, סכום שמתווסף לשכר הברוטו של העובד לצורך חישוב מס. שווי השימוש מחושב לפי 2.48% ממחיר המחירון של הרכב כאשר הוא חדש. אבל מדינת ישראל מעודדת שימוש ברכב ירוק, כלומר מי שבוחר ברכבים ירוקים מסוימים מקבל הטבת שווי שימוש - כלומר, סכום מסוים מנוכה מגובה הסכום שמתווסף לשכר הברוטו. כך, מי שבוחר רכב חשמלי מקבל הטבה בגובה כ-1,350 שקל בחודש, מי שבוחר פלאג אין הייבריד מקבל הטבה בגובה כאלף שקל בחודש, והיברידית מזכה בהטבה בגובה כ-550 שקל בחודש.
כלומר, אם ניקח לדוגמה את משה ויעקב שעובדים בהייטק - משה בוחר במכונית חשמלית שמחיר המחירון שלה הוא 200 אלף שקל, לשכר הברוטו שלו יתווספו מדי חודש 4,960 שקל - אבל אז יירד סכום של 1,350 שקל. כלומר, לשכר הברוטו של משה יצטרף סכום בגובה כ-3,610 שקל. יעקב יבחר במכונית פלאג אין הייבריד - וגם לשכר הברוטו שלו יתווסף סכום של 4,960 שקל, אבל ההטבה שהוא יקבל נמוכה יותר - כלומר, לשכר הברוטו שלו לצורך חישוב מס יתווסף סכום של כ-3,960 שקל. בתכלס ההבדל בין משה שבחר חשמלית ויעקב שבחר פלאג אין הייבריד הוא כ-300 שקל - וזה עוד סכום שמתווסף לשכר הברוטו.
הכל טוב ויפה - אבל המתווה הזה של הטבות שווי השימוש לרכב ירוק יפוג ב-1 בינואר. מה יהיה המתווה החדש? בשלב זה אף אחד לא יודע. המשמעות היא שכיום בחברות הליסינג לא להוטים לקחת מיבואני הרכב מכוניות חשמליות - בגלל שלא ברור האם בשנה הבאה יהיו חוכרים שירצו אותן אם המתווה של שווי השימוש לרכב צמוד ישתנה לרעת החוכרים.
רכב לא חשמלי: מי שייקח מכונית לא חשמלית בשנה הבאה ישלם יותר
באשר למחיר הרכב כאשר הוא חדש - כלומר, המחיר ממנו נגזר שווי השימוש: מס הקנייה על רכב חשמלי עומד כיום על 45%. בעוד מס הקנייה על יתר הרכבים הוא 83%. בינואר מס הקנייה על רכב חשמלי אמור לעלות בשיעור שעדיין אינו ידוע. עם זאת, כיום מעריכים גורמים הקרובים לאוצר שמס הקנייה יעלה לשיעור של כ-55%-57%. שווי השימוש לרכב צמוד נגזר כאמור ממחיר הרכב. במקרה של כל מה שאינו חשמלי - מס הקנייה ידוע מראש - ולפי הערכות בענף הרכב המחירים יעלו בינואר בשיעור מתון.
המשמעות: שווי השימוש לרכב צמוד מחושב בהתאם למועד העליה של הרכב לכביש. כלומר, אם תבחרו במכונית לא חשמלית השנה, שווי השימוש ידוע היטב מראש. אם תחכו לשנה הבאה, בשלב זה קשה לדעת.
פלאג אין הייבריד: תוכיחו שיש לכם עמדה בבית
באשר לרכבי פלאג אין הייבריד: כיום גובה ההטבה הוא כאלף שקל. העובד בתורו מקבל מכונית חשמלית למשך עשרות קילומטרים, עד שהחשמל נגמר ואז היא הופכת להיות היברידית. בדרך כלל רכבי פלאג אין הייבריד יותר יקרים מרכב היברידי - אבל השנה השוק עבר מהפכה: רכבים כמו ג'אקו 7 או צ'רי טיגו 8 פלאג אין הייבריד לא עולים יותר ממקביליהם ההיברידיים הלא סינים. וכך החוכר מקבל מכונית שהיא היברידית לכל דבר כשהיא לא מחוברת לשקע אבל שווי השימוש עליה יותר נמוך.
ומה עם החיבור לשקע החשמל שהופך את המכונית לפלאג אין הייבריד? כאן יש בעיה: למשרד האוצר אין שום דרך לבדוק האם העובד באמת משתמש בכלל בהנעה החשמלית ה"טהורה". בשיחה שהתקיימה בשבוע שעבר עם אחד ממנהלי ציי הרכב הגדולים בישראל סיפר אותו קצין בטיחות: "הדרך הטובה ביותר להבין שעובדים על המדינה היא לבדוק כמה עובדים שקיבלו רכב פלאג אין הייבריד לקחו עמדת טעינה ביתית. התשובה היא מעט מאוד. אפשר גם לראות כמה עובדים טוענים את המכונית בעבודה. אותו הדבר, מעטים בלבד".
אם באוצר ירצו להמשיך לתת הטבות לרכבי פלאג אין הייבריד בלי מנגנון שבאמת יבדוק האם העובדים נוסעים ברכב באמצעות חשמל בלבד, מדובר בהטבה שיורדת לטימיון. רשות המסים מסרה בשבוע שעבר ל"כלכליסט" כי נושא אופי השימוש ברכבי פלאג אין הייבריד "נלקח בחשבון בדיונים". כלומר, ברשות המסים יודעים היטב שמי שלקח מכונית פלאג אין הייבריד בליסינג לא עשה זאת ממניעים ירוקים ויתכן שאינו מקפיד לטעון אותה.
בניגוד להטבה שקשורה במועד העליה של הרכב לכביש, הטבה על עצם שיטת ההנעה היא הטבה שרשות המסים עשויה לדרוש רטרואקטיבית. מה זה אומר? שגם אם כעת בחרתם במכונית פלאג אין הייבריד ותקבלו אותה עד סוף השנה, ייתכן שבשנה הבאה תצטרכו להוכיח למדינת ישראל שאתם נוסעים בה על חשמל. איך יעשו זאת? לזה עדיין אין תשובה, אולי ידרשו מכם לדוגמה להקים עמדת טעינה ביתית, ואולי פשוט יצמצמו את ההטבה לרכבי פלאג אין הייבריד. כלומר, יהיה מדובר בסוג של "ענישה קולקטיבית" בה גם מי שמטעין את הפלאג אין הייבריד שלו מדי יום יצטרך לשלם "קנס" עבור אלה שלא מטעינים.
חשמליות: התסבוכת הגדולה מכולן
באשר לרכב חשמלי- כיום כבר נשמעות טענות לפיהן עליית המס הביאה להתייקרות הרכבים שבתורה דורשת מתן הטבה יותר גדולה למי שלקח רכב חשמלי. עובדתית, עד כה מחירי הרכב החשמלי לא עלו. למעשה בחלק מהמקרים הם אפילו הוזלו - אבל כאן יש גורם אחר שיש לו השפעה על השוק: כיום יש כבר בשוק מעסיקים שבכלל לא מאפשרים לעובדים לבחור במכונית שאינה חשמלית בליסינג. למען האמת מבחינת המעסיק מדובר במהלך נכון: חיסכון הוצאות הדלק והתחזוקה הופך את רכישת מכוניות הבנזין ללא כדאית. אבל כאשר מעסיקים דורשים מהעובד לקחת רק רכב חשמלי, נוצר מצב בו בעצם מתמרצים עובד כדי שייקח את המכונית שהוא חייב לקחת, כך שמדובר בסוג של הטבה שהמדינה "מבזבזת".
מטבע הדברים, יש דרכים יותר טובות לתמרץ, כלומר ללכת למקור: אם העובד נדרש בכל מקרה לקחת מכונית חשמלית, זה מצוין. אבל אם המעסיק יתוגמל על ההחלטה והעובד יוכל לבחור כיצד הוא ירצה לקבל אותה, זה יותר טוב. במקרה של מה שהוא חשמלי - מס הקנייה עדיין אינו ידוע. אבל יתרה מכך: גם אם מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה, אין כאן שום ערובה שעליית מס הקנייה תגרום לעליה במחירי הרכבים.
עובדתית, שוק הרכב החשמלי בישראל נחלש, ובקצב הנוכחי אם יבואני הרכב יעלו מחירים בינואר בשיעור מהותי - הם לא ימצאו קונים. בנוסף, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהשיקולים במיסוי , של שווי שימוש או מס קנייה, מושפעים כיום גם מהמצב הביטחוני ומהגירעון. כלומר, במקרה של רכב חשמלי - מדובר בתסבוכת: מחד המחיר לא ידוע. מאידך, שווי השימוש לא ידוע. וגם השיקולים ה"ירוקים" של מדינת ישראל לתמרץ מחזיקי רכב חשמלי מתבטלים לנוכח הגירעון.
בתכלס מדובר בתסבוכת וגם לא ברור – אם וכאשר בינואר יהיה אופן שווי שימוש חדש, האם הוא יחול על מי שלוקח רכב השנה? בכל מה שקשור ברכב חשמלי, בפשטות, זו תסבוכת. הדרך הטובה ביותר להימנע היא לקחת רכב עכשיו, אבל אין כאן ערובה ששינויים באופן חישוב שווי השימוש לא "יזלגו" לשנה הבאה.
כיצד ומתי המהלכים הרגולטוריים האלה יכנסו לתוקף? בימים כתיקונם במדינת ישראל "מקפידים" לחכות לרגע האחרון ולפרסם מידע אודות מס קנייה על רכב, שווי שימוש וכיוצא בזאת בדקה ה -90, מה שבעיקר פוגע במי שרוצים לבחור במכונית צמודה. השנה כבר מופעל מכבש לחצים על אנשי האוצר לפרסם את המידע לפני דצמבר. האם זה יקרה? לעת עתה עוד מוקדם לדעת, אבל ייתכן שהשנה המתווים שיפורסמו יקבעו צמצומים משמעותיים בהטבות שווי השימוש לרכב צמוד ירוק, או מנגנונים שלא בהכרח יהיו נוחים לעובד, למשל וידוא שרכב הפלאג אין הייבריד באמת מחובר לחשמל.






























